تبیان، دستیار زندگی

نظر مشاهیر اهل سنت درباره صداقت حضرت فاطمه(س)

حجت الاسلام بهاری با اشاره به وجود لقب «صدیقه» برای حضرت زهرا(س) گفت: مجلسی در بحارالانوار، جلد ۴۳ به نقل از عایشه، همسر پیامبر(ص) آورده که گفت: «من زنی را ندیدم که از فاطمه(س) راستگوتر باشد مگر پدر بزرگوارش پیامبر(ص)».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صدیقه الشهیده

القاب و اسامی حضرت زهرای مرضیه(س) در عین اختصاص داشتن به آن وجود مقدس، دارای بار معنایی بالایی است که درک آن به قدر وُسع و توان می تواند به منتظران امام عصر(عج) در پیمودنِ صحیح و اصولی مسیر انتظار و رسیدن به مقصد ظهور، کمک کند.

از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با حجت الاسلام «ابراهیم بهاری»، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی برخی از القاب و اسامی حضرت صدیقه کبری(س) و آموزه های منتظرانه آنها را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه شماره دوم آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام «ابراهیم بهاری» با بیان اینکه از تعابیر مورد تحسین و تاکید قرآن و روایات که مخالف آن طرد شده، «صدق» است، اظهار کرد: یعنی در هر جامعه اخلاقی انسان صادق با درجه عالی پذیرفته می شود و ارزش و بها دارد و در مقابل، آدم اهل دروغ و کذب را طرد می کنند.

این استاد اخلاق اضافه کرد: یکی از القابی که درباره وجود مطهره حضرت زهرای مرضیه(س) به کار رفته، «صدیقه» است چنان که امام کاظم(ع) می فرمایند: «همانا مادر ما فاطمه(س)، راستگویی بود که به شهادت رسید» باید توجه داشت «صدیق» صفت مشبّه است یعنی ایشان دائم به صدق مشغول و آراسته بوده اند نه آنکه به اقتضای زمان راستگو بوده باشند. لذا صداقت بر فکر، قول و عمل شان حاکم بوده و این صفت مورد توجه دیگران قرار داشته است.

وی با بیان اینکه صداقت امروز نیاز اصلی و بنیادین جامعه است، تصریح کرد: به اعتراف تاریخ حضرت زهرای مرضیه(س) در سخت ترین شرایط هم هرگز و هرگز خلاف مرضی رضای خدا لب به سخن نگشودند و بحق تعبیر «صدیقه» برازنده ایشان است.

حجت الاسلام بهاری با اشاره به برخی از تصریحات روایی درباره صدق حضرت فاطمه زهرا(س)، بیان کرد: خداوند در آیه 75 سوره مبارکه مائده می فرماید: «مَا الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَأُمُّهُ صِدِّیقَةٌ» و حضرت مریم(س) را به صفت صدیق معرفی می کند؛ موید همین آیه، مرحوم شیخ صدوق در کتاب شریف «امالی» از ابوبصیر روایتی آورده مبنی بر آنکه: زمانی که پیامبر(ص) مهریه فاطمه(س) را مشخص می کرد، فرمود: «و او راستگوی بزرگ است»(صدّیقه یعنی کسی که بسیار راست می گوید).

استاد حوزه ادامه داد: بنابر آیه 54 سوره مبارکه شعراء باز شدن زبان به صدق، آرزوی هر زن و مرد مومن است و نیز در سوره مبارکه نساء صدّیقان تحسین می شوند یا در سوره مبارکه حدید در صحبت از ایمان آورندگان، از آنها به صدیق تعبیر می شود. لذا وقتی پیامبر(ص) برای دخترشان ویژگی راستگویی آنهم با پسوند کبری را برمی شمارند یعنی همه این صفات قرآنی در وجودشان تجلی داشته است از این رو و به تعبیر نبوی(ص) حضرت زهرا(س) در جایگاهی قرار دارد که احدی به آن نرسیده است.

وی در ادامه بیان کرد: نقل است وقتی گفتند: مریم(س)، «سیده النساء للعالمین» است پیامبر(ص) فرمودند: «او سیده زنان زمان خود بود» و امام صادق(ع) فرموده اند: «فاطمه سیده نساء زنان عالم از اول و تا آخر است»؛ چنان که حضرت فاطمه(س) را قبل از ولادت هم صدیقه می گفتند چراکه در رحم مادر هم تصریح به توحید داشت.

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه بزرگان اهل سنت نیز به مقام صدق حضرت زهرا(س) تصریح دارند، گفت: چنان که مجلسی در بحارالانوار، جلد 43 از عایشه، همسر پیامبر(ص) و دختر ابوبکر (وی جزء مشاهیر علمای اهل سنت است و از وی روایت به کرات نقل شده)، آورده: «من زنی را ندیدم که از فاطمه(س) راستگوتر باشد مگر پدر بزرگوارش پیامبر(ص)».

وی در پایان خاطرنشان کرد: ده ها روایت به صدق حضرت زهرا(س) اشاره دارد. اگر قرار است اهل بیت(ع) را چراغ حیات و هدایت خود بدانیم باید سیره آنها را در زندگی مان پیاده کنیم یقیناً نمی توان همه ابعاد صدق را در زندگی پیاده کرد اما می توان به قدر وسع به این صفت نزدیک شد و عمل کرد، اهل بیت(ع) خود نیز وقتی ما حرکت جدی داشته باشیم، کمک می کنند.
منبع: خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.