تبیان، دستیار زندگی

روش‌های تقویت حافظه در سالمندان

نگران فراموشی در دوران پیری نباشید

در طول روز مسائل مختلفی را باید به ذهن بسپاریم؛ از قبوض و برنامه‌های کاری تا مسائل شخصی و زندگی خانوادگی. با افزایش سن ممکن است این به خاطر سپردن دچار فرسایش شود که با این روش‌ها می‌توانید حافظه‌تان را تقویت کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا جمشیدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


تقویت حافظه سالمندان
در هر سن و سالی ممکن است وسایل‌تان را جایی بگذارید که نتوانید به راحتی آن را پیدا کنید. با افزایش سن این امر به مراتب بیشتر از دوره‌های سنی دیگر اتفاق می‌افتد و احساس می کنید ذهن‌تان دچار فرسایش و به عبارت دیگر پیری شده است. اگر در میانسالی یا سالمندی قرار دارید و فکر می‌کنید قدرت ذهنی‌تان کاهش یافته، می‌توانید از روش‌های زیر برای تقویت حافظه استفاده کنید.

تصویر آنچه می خواهید را بکشید

یادداشت‌برداری از برنامه و کارهای روزانه، نوشتن خاطرات و تجریبات کاری و زندگی می‌تواند به تقویت حافظه کمک می‌کند.  علاوه بر این به گزارش sciencealert، یکی از روش های تقویت حافظه در سالمندان نقاشی کشیدن است. بر اساس این گزارش گرچه یادداشت برداری از کارها در طول روز یا هفته  بسیار می‌تواند در تقویت حافظه سالمندان کمک کند اما به گفته محققان، نقاشی کردن بیش از هر روش دیگری در تقویت حافظه سالمندان تاثیر دارد. این شیوه یادآوری، به‌ویژه به مبتلایان زوال عقل که تجربه کاهش سریع حافظه و عملکرد زبانی دارند، کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند چیزهای مختلف را به یاد بیاورند. نقاشی‌کردن عملکردهای متفاوتی از مغز را فعال می‌کند که بخش حافظه هم جزئی از آن به شمار می‌رود و در آن از روش‌های مختلفی برای نشان‌دادن اطلاعات بصری، فضایی، کلامی و معنایی و حرکتی یک کلمه استفاده می‌شود. با این کار شما می‌توانید به‌طور موثرتری از نواحی مختلف مغز استفاده کنید و درنتیجه، منجر به تقویت عملکرد‌شناختی و حافظه می‌شود.

تغییر مسیرها

ممکن است بازنشسته شده‌اید و دیگر هر روز به محل کار نروید، اما برای خرید مایحتاج روزانه و کارهای شخصی نیاز به بیرون رفتن داشته باشید، سعی کنید هر روز یک مسیر جدید را تا خانه طی کنید تا تغییر مسیرها به تقویت حافظه‌تان کمک کند. همچنین اگر عادت دارید همیشه از ماشین شخصی برای رسیدگی به کارها استفاده کنید، گاهی از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، پیاده‌روی یا دوچرخه استفاده کنید.

حدس زدن

به جای نگاه کردن به غذا یا خوراکی‌ها از بو یا مزه آنها به اسمشان پی ببرید. حدس زدن‌ها یک تمرین خوب برای تقویت حافظه است.

باغبان شوید

کار کردن با گل و گیاه به تقویت حافظه کمک می‌کند. برای شروع با چند گلدان آغازها  کنید؛ برنامه داشتن برای رسیدگی به آنها می‌تواند به درگیر کردن ذهن‌تان کمک کند. همچنین می‌توانید به مرور باغچه‌تان را بزرگ‌تر کنید و حتی سبزیجات خوراکی را نیز پرورش دهید.

دایره ارتباطات گسترده

زندگی کردن سالمندان در یک خانه به تنهایی و حتی تنها زندگی کردن در یک اتاق از منزل فرزندان‌شان در کند شدن حافظه‌شان می‌تواند اثرگذار باشد. به هر میزان آنها با افراد بیشتری در تماس باشند در تقویت حافظه‌شان اثرات بهتری دارد. ارتباط با دوستان، گفت‌و‌گو و مرور خاطرات دوره جوانی‌شان موجب می‌شود که دایره واژگان زیادی را بکار ببرند.

ممکن است برای نسل جدید تصمیمات و صحبت‌های افراد سالمند تاریخ گذشته به نظر برسد، از این رو عموما در تصمیم گیری‌ها و برنامه‌های خانوادگی آنها را مشارکت نمی‌دهند. تجربیات سالمندان در هر زمانی می‌تواند راه گشا باشد. علاوه بر این  قرار دادن سالمندان در دایره تصمیم‌گیری، مشورت و مشارکت دادن آنها می تواند در تقویت حافظه آنها بسیار مفید باشد.

قصه گفتن را از سالمندان بخواهید؛ قصه گفتن آنها موجب می‌شود هر بار داستان را با کلمات جدیدی بازتعریف کنند و این کار به ثابت شدن کلمات در ذهن شان کمک می‌کند.

بازی، اخبار و فیلم‌های تکراری

دیدن فیلم‌های تکراری و به‌خاطر نگه‌داشتن دیالوگ‌های شخصیت فیلم می‌تواند در تقویت حافظه کمک کند. همچنین دیدن اخبار در طول روز و تحلیل‌های پس از آن با سایر اعضای خانواده نیز موثر است.

بازی‌های فکری و ذهنی؛ شطرنج و پازل های چند تکه، حفظ اشعار و قرآن و حتی خواندن آنها را نیز نباید فراموش کرد.

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.