تبیان، دستیار زندگی

فیلم کودک را خانواده‌ها هم باید دوست داشته باشند

سهیل موفق که با فیلم سینمایی «پاستاریونی» در ویژه‌برنامه «سیمرغ و پروانه ها» سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شرکت دارد، گفت: به اقتضای دوران امروز باید فیلم‌هایی بسازیم که هم بچه‌ها دوست داشته باشند، هم خانواده‌ها.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


سهیل موفق

سهیل موفق کارگردان فیلم سینمایی «پاستاریونی» که در ویژه برنامه «سیمرغ و پروانه ها» برای دانش آموزان نمایش داده می شود، گفت: «سیمرغ و پروانه ها» اتفاق مثبتی است، به ویژه این که برای کودکان و نوجوانان محروم فیلم‌ها نمایش داده می‌شود. به نظرم وظیفه‌ای که ما فیلمسازان و فیلمنامه‌نویسان می‌توانیم در قبال کودکان داشته باشیم، این است که به اوضاع و احوالشان رسیدگی کنیم.

وی افزود: سینما می‌تواند احساس اعتماد به نفس و امید را به بچه‌ها منتقل کرده و راه‌هایی را برای ساختن آینده درخشان به آن‌ها نشان دهد. ما می‌توانیم از طریق سینما به کودکان و نوجوانان بیاموزیم که چطور هوشمندانه‌تر زندگی کنند و بالتبع دیدن فیلم‌هایی با این مولفه‌ها تاثیرگذار خواهد بود. 

این کارگردان با اشاره به اهمیت تاکید بر سینمای خانواده و کودک در فضای امروز ادامه داد: اکنون دوره‌ای است که در سینمای ایران و جهان بیشتر به فیلم هایی با موضوعات خانوادگی و کودکان و نوجوانان اهمیت داده می‌شود؛ فیلم‌هایی که این گروه سنی نقش پررنگی در قصه‌اش داشته باشند. به نظرم اقتضای دوران امروز این است که باید فیلم هایی با مولفه‌هایی بسازیم که هم بچه‌ها دوست داشته باشند، هم خانواده‌ها. 

کارگردان «شکلاتی» بیان کرد: از طرفی دیگر باید سرمایه گذاری بیشتری بر سینمای کودک و نوجوان صورت بگیرد تا ویترین آن را به نوعی تجاری کنیم. تا جایی که فیلم‌هایی این سینما همیشه در گیشه موفق باشند و راه برای ساخت فیلم های بعدی و بیشتر باز شود. اگرچه بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی به طور جدی از سینمای کودک و نوجوان حمایت می‌کنند اما لازم است از نظر مالی هم بخش دولتی و هم خصوصی رونق بیشتری به جریان تولید و پخش آثار کودک و نوجوان ببخشند. 

وی همچنین با اشاره به پیشنهادی در اجرای ویژه برنامه «سیمرغ و پروانه ها» خاطرنشان کرد: اگر امکان رأی و نظر دادن بچه‌ها و مخاطبان به این بخش در طول جشنواره اضافه شود، نقشه راهی به فیلمسازان شرکت کننده داده می‌شود و ما می‌فهمیم که چقدر کارمان را درست انجام داده‌ایم. از طرفی این اتفاق می‌تواند نشان دهد مخاطبان کودک و نوجوان چه جنس فیلم‌هایی را بیشتر می‌پسندند و در سینمای کودک و نوجوان باید بر چه موضوعاتی بیشتر تمرکز کرد.  

موفق با اشاره به راه اندازی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان به عنوان سازمانی مردم نهاد و اهدافی که باید در پیش بگیرد، عنوان کرد: از زحمات اعضای این مرکز تشکر می کنم و به نظرم راهی طولانی در پیش است. شاید دمیدن روح تازه و جوان در سینمای کودک و نوجوان می تواند در این حوزه راهگشا باشد. همچنین هدفگذاری‌ها بیشتر باید متوجه تبلیغات و مارکتینگ در سینمای کودک و نوجوان باشد. مهم تر است. زیرا در شرایط فعلی کم و بیش فیلم‌های خوبی تولید می‌شود اما متاسفانه هنوز نظام پخش دارد به سبک و سیاق قبل عمل می‌کند. 


منبع: فارس