تبیان، دستیار زندگی

انتخاب کیسه خواب مناسب

تجربه نشان می دهد که استفاده از کیسه خواب در کمپینگ بسیار اهمیت دارد. کیسه خواب باید گیرم خشک و به قدر کافی جاردار باشد. باید اندازی شما باشد بسته بندی آن آسان باشد و آب و هوا جور باشد به بیان دیگر باید راحت باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  
کیسه خواب


انتخاب کیسه خواب


خزیدن در کیسه خواب و این که می دانید به جای گرم و نرم و راحتی می روید بسیار لذتبخش است. یک کیسه خواب مناسب شب های راحتی را برای شما فراهم می نماید. باید مشخص کنید که قصد دارید در کجا از کیسه خواب خود استفاده کنید. مثلا در شرایط زمستانی ۳ فصل تابستانی یا جنگل.
در بخش های بعدی سعی میکنیم به برسی خصوصیات و ویژگی های کیسه خواب های مختلف و نیز لوازم جانبی آن بپردازیم.


کیسه های خواب و درجه بندی آنها


بیشتر کیسه خواب ها به دو روش طبقه بندی می شوند:با فصل و دما یا «درجه بندی راحتی»اگر زیاد به کمپینگ می روید حداقل به ۲ کیسه خواب احتیاج دارید:یکی برای کمپینگ در هوای گرم . یکی دیگر برای گلگشت در هوای سرد.


کیسه خواب های تابستانی


کیسه خواب های تابستانی اصولا برای کمپینگ در هوا گرم ساخته شده اند و برای دمای ۱۷ درجه سانتیگراد یا بیشتر مناسب هستند.این کیسه خواب ها اغلب مستطیلی یا بشکه ای شکل هستند(شکل ها بعدا مورد بحث قرار می گیرد).اغلب آنها برای راحتی بسیار طراحی شده اند.تابستان زمان بهره مند شدن از فضای زیاد و پارجه های آستری است که از برخوردشان  با پوست احساس خوبی به انسان دست می دهد. کیسه خواب های تابستانی اغلب یک زیپ سر تاسری دارند که در هر دو انتها باز می شود تا تهویه را به  حداکثر رسانده یا حتی اجازه می دهند که کیسه خواب کاملا باز شده و مانند یک روکش تختخواب استفاده شود.

کیسه خواب های سه فصله


کیسه خواب های سه فصله برای برای بهار تابستان و پاییز هستند. این کیسه ها برای ۵ درجه سانتیگران و بالاتر مناسب هستند. به دلیل چند منظوره بودن فراوان ترین کیسه خواب در بازار هستند و تمام سه شکل کیسه خواب را به خود می گیرد. مستطیلی استوانهای و مومیایی. اگر می خواهید کیسه خوابی بخرید که برای هر سه فصل استفاده شود کیسه خوابی با درجه بندی دمایی حداقل ۵ درجه سانتیگراد بگیرید.این کیسه در روز های سرد و گرم  مناسب است و باعث عرق کردن در شب های گرم تابستان نمی شود.

کیسه خواب های زمستانی


کیسه خواب های هوای سرد معمولا تا ۵ درجه سانتیگراد درجه بندی شده اند. چسبان هستند و هرچه چسبان تر باشند , احساس گرمای بیشتری می کنید . به این دلیل یک کیسه خواب مومیایی به یک کیسه خواب مستطیلی ارجحیت دارد .

کیسه خواب های نامتعارف


کیسه خوابهای نامتعارف برای گرم نگه داشتن شما در ۵- تا ۲۰- درجه سانتی گراد طراحی شده اند . این کیسه خوابها منحصرا به شکل مومیایی هستند . کیسه خوابهای غیر متعارف همچنین ممکن است قیمت غیر متعارف هم داشته باشند . هرچقدر درجه بندی حرارت پایین تر باشد قیمت کیسه خواب بیشتر خواهد بود

انواع کیسه خواب از نظر شکل


تمام کیسه خواب های موجود در بازار به سه نوع کلی تقسیم می شوند :مستطیلی , نیمه مستطیلی یا استوانه ای و مومیایی شکل یک کیسه خواب به دلیل این که بر حفظ دما تاثیر دارد حائز اهمیت است .


کیسه خواب مستطیلی


این شکل ساده ترین و هنوز محبوب ترین کیسه خواب برای کمپینگ تابستانی است. کیسه خواب مستطیلی که معمولا به لحاظ اقتصادی با ارزش می باشد مانند یک لحتف بسیارگران است که دوتا شده با یک زیپ بزرگ محکم شده است.(می تواند برای استواده به عنوان روکش باز شود و یا به صورت لحاف دو نفره با وصل زیپ های دوکیسه خواب به هم مورد استفاده قرار گیرد).
کیسه خواب های مستطیلی علی رغم این که به انداره سایر انواع کیسه خواب ها گران قیمت نیستند اما می توانند بسیار با دوام باشند. فضای اضافی کیسه خواب مستطیلی فضای زیادی برای پاها و شانه های شما فراهم می کند اما خیلی مفید نیست . کیسه خواب های مستطیلی نسبت به دیکر انواع کیسه خواب های گرمای کمتری حفظ می کنند. شکل کملا مستطیلی آنها به معنی مواد بکار رفته بیشتر در ساختمان آنهاست که منجربه کیسه ای حجیم تر می شود و برای افرادی که نیاز به حمل کیسه ای با حجم کوچک دارند مناسب نیست.

کیسه خواب های نیمه مستطیلی یا استوانه ای


این کیسه خواب ها حد وسط خوبی بین فضا و وزن این کیسه خواب در قسمت پاها تا اندازه ای مخروطی شده است تا از اندازه و وزن کلی کیسه بکاهد. کیسه خواب های نیمه مستطیلی / استوانه ای معمولا کیفیت بالاتری از کیسه خواب های کاملا مستطیلی دارند و دهانه و بخش پاهای مخروطی شکلی دارند که مانع از دست دادن دما ما می شوند که مانع از دست دادن دما می شوند. این طراحی آزادی فردی را مع درون آن می خوابد محدود نمی کند و فضای بیشتری برای حرکت در اختیار او می گذارد.
این کیسه خواب ها اغلب با ویژگی های بخصوصی مانند کلاه های سر خود یقه استوانه های باربری (یک پرده داخلی که زیپ را برای ایجاد عایق بندی می پوشاند) و عایق درونی با کیفیت بالا تر همراه هستند.
کیسه خواب

کیسه خواب های مومیایی


کییسه خواب های مومیایی گرمترین نوع کیسه خواب ها هستند.این کیسه خواب مانند یک تابوت مصری باستانی است و خیلی با شکل بدن شما مطابقت دارد.این موضوع موجب می شود که انرژی اضافی برای گرم کردن هوای اطراف صرف نشود. فضای کمتر بین بدن شما و کیسه خواب باعث گرمای بهتری می شود. توجه داشته باشید که این کیسه خواب برای افرادی که عادت دارند در خواب زیاد حرکت و تقلا کنند خیلی راحت نیست و غلت خوردن و برگشتن در آن خیلی سخت است.
کیسه خواب های مومیایی اغلب با پارچه های دارای کیفیت خوب و عایق ساخته می شوند. این کیسه خواب ها سبک بوده و بسیار قابل فشرده سازی هستند و برای سفر با کوله پشتی ایده آل هستند.


منبع: سیری در ایران/برگرفته از کتاب راهنمای کاربردی کمپینگ (اقات فراغت و اقامت در طبیعت)