تبیان، دستیار زندگی

قیمت دلار با گشایش کانال مالی اروپا

تاثیر کانال مالی ایران و اروپا بر بازار ارز، این کانال نیاز به انتقال ارز به خارج از کشور را کاهش می‌دهد. از این جهت می‌تواند روی قیمت ارزهای خارجی مثل دلار اثر بگذارد و موجب جلوگیری از افزایش قیمت ارز شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دلار
سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان از راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا خبر دادند. این کانال مالی از مبادلات تجاری ایران با سه کشور مذکور حمایت می‌کند و در صورتی که با موفقیت همراه شود دیگر کشورها نیز به این کانال می‌پیوندند.

تمرکز این کانال مالی بر کالاهای غذایی و دارویی است. و مبادلات شرکت‌های تجاری ایران و اروپا از طریق این کانال مالی تسهیل می‌شود. شرکت‌های ایرانی می‌توانند کالاهای خود را صادر کنند و از طریق اعتباری که در شرکت‌های اروپایی بدست می‌آورند، کالای وارداتی خود را تامین کنند.

راه‌اندازی این کانال چه تاثیری بر مبادلات بانکی ایران و اروپا دارد و آیا می‌تواند بر قیمت دلار در داخل ایران تاثیر بگذارد؟

دلیل نگرانی‌‎ها و نااطمینانی‌هایی که نسبت به آینده اقتصاد یک کشور وجود دارد، فعالان اقتصادی به سمت پول‌های خارجی می‌روند. سومین تقاضا هم به سفته‌بازان و نوسان‌گیران برمی‌گردد که از طریق خرید و فروش ارز امرار معاش می‌کنند. در شرایط فعلی اقتصاد این تقاضا افزایش پیدا کرده است.



تا حدودی بدیهی است که جزئیات نحوه کار کانال مالی ایران-اروپا مشخص نشود زیرا اگر مشخص کنند که این کانال مالی چگونه قرار است کار کند دیگر دور زدن تحریم‌های آمریکا مقدور نیست.

با این کانال مالی صادرکننده چه در قالب دولت و چه در قالب شرکت خصوصی می‌تواند کالا را به کشورهای اروپایی صادر کنند و اعتباری که از طریق این کانال مالی دریافت می‌کنند، کالای خود را خریداری و صادر کنند. آنچه که تا به الان از جزئیات این کانال منتشر شده این است که ایران کالاهای انسان‌دوستانه مثل غذا و دارو را از این طریق خریداری کند. کالاهایی که در وارداتشان به ایران از سوی آمریکا در تحریم است جزو این کالاها نیست.

این کانال برای این ایجاد شده که مجبور نشویم از طریق شبکه بانکی مبادلات خود را با اروپا انجام دهیم. اگر قرار بود از طریق شبکه بانکی مبادلات انجام شود که دیگر نیازی به کانال مالی نبود. ممکن است کانال مالی به شبکه بانکی وصل شود، ولی این که در این مبادلات بانک‌های دو طرف مبادله نیز باهم تعامل داشته باشند بعید است.

این کانال یک مسیر ویژه‌ای از مسیرهای متداولی است که بین کشورها وجود دارد. به احتمال زیاد بانک‌های داخل با بانک‌های خارج در این مسیر ارتباطی پیدا نکنند. ممکن است فقط بانک‌های ایرانی با SPV ارتباط برقرار کنند.

کانال مالی اروپا باعث می‌شود نیاز به دلار و یورو در تبادلات تجاری ایران کاهش پیدا کند.
دلار در روابط تجاری ایران با اروپا حذف شده و نمی‌توانیم تسویه مبادلاتمان را با دلار انجام دهیم. به همین دلیل تجارت بین ایران و اروپا تا حدودی متوقف شده، امیدواریم با SPV  تجارت بدون استفاده از دلار و حتی یورو برقرار شود.

سه نوع تقاضا برای دلار وجود دارد. اولین تقاضا برای واردکردن کالاست، این کانال نیاز به انتقال ارز به خارج از کشور را کاهش می‌دهد. از این جهت می‌تواند روی قیمت ارزهای خارجی مثل دلار اثر بگذارد و موجب جلوگیری از افزایش قیمت ارز شود. دومین تقاضا در اصطلاح دلاریزه کردن است که مردم و به‌ویژه تجار از پول خارجی برای ذخیره ارزش، مبادله و قیمت گذاری استفاده کنند.

یعنی به دلیل نگرانی‌‎ها و نااطمینانی‌هایی که نسبت به آینده اقتصاد یک کشور وجود دارد، فعالان اقتصادی به سمت پول‌های خارجی می‌روند. سومین تقاضا هم به سفته‌بازان و نوسان‌گیران برمی‌گردد که از طریق خرید و فروش ارز امرار معاش می‌کنند. در شرایط فعلی اقتصاد این تقاضا افزایش پیدا کرده است.

دو تقاضای آخر ربطی به کانال مالی ندارد و این کانال نمی‌تواند روی این تقاضا را تاثیر بگذارد، اگر دو تقاضای آخر را کنترل نشود دوباره نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند. این کانال فقط روابط تجاری ما را تسهیل می‌کند و یک چشم‌انداز مثبت از روابط ایران و دنیاست. با توجه به ضعف‌های ساختاری اقتصاد ایران و نااطمینانی‌هایی که نسبت به آینده اقتصاد وجود دارد، مهار در تقاضای آخر سخت است.
منبع: تجارت نیوز