تبیان، دستیار زندگی

انتشار دغدغه‌های شاعر اهوازی در "ابراهیم"

مجموعه شعر "ابراهیم" سروده ابراهیم ناصری منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 ابراهیم ناصری
ابراهیم ناصری شاعر و داستان‌نویس اهوازی، درباره تازه‌ترین کتاب منتشر شده خودگفت: در مجموعه شعر "ابراهیم" که طی هفت سال نوشته شده، نگاه و رفتاری تازه با واژه‌ها دارم.

او با این توضیح که در مجموعه شعر "ابراهیم" سعی کرده‌ام توجه بیشتری به زبان داشته باشم، افزود: با آسیب‌شناسی شعر معاصر، متوجه می‌شویم متاسفانه درگیر سطحی‌نویسی و ساده‌انگاری در شعر شده‌ایم که بلای جان ادبیات امروز شده است.

ناصری ادامه داد: از طرفی سفارشی‌نویسی و نوعی تنزل در نوشتار شاعران از آفت‌های شعر است. وقتی صحبت از ساده‌نویسی و سطحی‌نگری می‌شود این با امر ساده کردن جهان پیچیده و نگاه فلسفی و هوشمندانه شاعر فرق دارد منظورم ساده‌انگاری و کم‌سوادی در شعر امروز هست و این امر خیل عظیمی از شاعران جوان‌تر را هم به بی‌راهه برده است.

او با این توضیح که تنزل حتی به سلیقه و ذائقه مخاطب شعر هم آسیب رسانده است، تصریح کرد: اشعار بی‌توجه به امر زبان و صورخیال و تلاش در خلق تصاویر و ترکیبات تازه و نه در شخصی‌سازی تفکر و عواطف در همنشینی و جانشینی اتفاق می‌افتند. شعر امروز تنها به نوعی اتراق سانتی‌مانتالیسم در شعر شاعرانی که فقط به تنزل شعر شاید به منظور عامه‌پسند بودن رسیده است. با این نقد به وضعیت کنونی و تلاش در بهبود سعی کرده‌ام چنین تمهیدی در اشعار به کار ببرم و امیدوارم از پس آن برآمده باشم.

ناصری با بیان این که مجموعه شعر "ابراهیم" حاوی حدود چهل شعر است، اضافه کرد: بخشی از دغدغه‌هایم را در این اشعار بیان کردم البته نمی‌دانم چقدر در این امر موفق بوده‌ام.

به گفته او، کتاب "ابراهیم" که توسط انتشارات هشت به چاپ رسیده در نمایشگاه کتاب خوزستان 17 بهمن طی مراسمی رونمایی می‌شود. او این روزها نیز مشغول نوشتن است. چند مجموعه شعر، داستان و نقد و مقاله ادبی هم آماده چاپ دارد. "طلوع از وردهای آتش" آخرین اثر منتشر شده این شاعر اهوازی محسوب می‌شود.

او از سال 80 با چاپ شعر و نقد در نشریات محلی به شکل جدی‌تر فعالیت خود را ادامه داد تا در همین دهه چندین اثر ادبی را در نشریات معتبری هم‌چون نوشتا، نافه، نامه، آزما، زنده‌رود، رودکی، گلستانه و... منتشر کرده است. با ترجمه ناصری، از جان اشبری شاعر آمریکایی، آثاری نیز در چندین نشریه به چاپ رسیده است. سردبیری و همکاری با خبرگزاری شوشان و سردبیر ادبی راوی ملت نیز در پرونده کاری او دیده می‌شود.

ناصری در رادیو کتاب به عنوان کارشناس و تحلیل‌گر کتاب در برنامه "قدم با قلم" همکاری داشته و همچنین دبیر ستاد مولاناشناسی هم بوده است.

منبع: هنر آنلاین