تبیان، دستیار زندگی

هنر تجسمی ایران در یک قاب

نمایشگاه "چارسوی هنر" یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر فرصتی را فراهم کرده تا گالری‌ها در کنار هم قرار بگیرند و آثار متفاوت خود را در فضایی یکپارچه نمایش دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در جهت ایجاد مشارکت بخش‌های مختلف جامعه تجسمی در این رویداد، بخشی با نام "چارسوی هنر" را تدارک دیده است که به نمایش آثار نگارخانه‌های منتخب ایران اختصاص دارد. در این رویداد 24 گالری از تهران و 31 گالری از شهرستان‌ها حضور دارند و آثار بسیار متنوعی از هنرمندان سراسر کشور را به نمایش گذاشته‌اند. ویژگی این نمایشگاه آن است که مخاطب را با آثار هنرمندان فعال عرصه تجسمی رو به رو می‌کند و به این ترتیب برآیندی از دست آوردهای جامعه تجسمی را ارائه می‌دهد.

باغ موزه قصر با ویژگی‌های خاص معماری خود و حجره‌های آجری آن به محلی تبدیل شده است تا گالری‌ها در کنار هم قرار بگیرند و آثار متفاوت خود را در فضایی یکپارچه نمایش دهند. اغلب گالری‌ها با آثار چند هنرمند در این نمایشگاه حضور دارند که این افراد از میان هنرمندانی که در سال‌های اخیر با گالری همکاری مستمر داشته‌اند، انتخاب شدند. بر این اساس هنرمندان جوان سهم بزرگی در این مجموعه دارند و از سوی دیگر آثاری از هنرمندان شناخته شده را شاهد هستیم که امروزه جایگاه مهمی در هنرهای تجسمی به ویژه در مارکت هنر دارند. با توجه به تنوع آثار ارائه شده در نمایشگاه چارسوی هنر، فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به خرید آثار هنری فراهم شده است تا متناسب با سلیقه خود بتوانند برای خرید اثر هنری اقدام کنند.
نمایشگاه

با ورود به ساختمان اصلی موزه و قرار گرفتن در هشتی آن، 4 مسیر مختلف مقابل بیننده قرار می‌گیرد که در هر کدام از آنها غرفه‌های تعدادی از گالری‌ها قرار دارد. در مسیر ورودی یکی از راهروها با مجسمه‌های بزرگی مواجه می‌شویم که متعلق به گالری آرت سنتر هستند. یک هیچ بزرگ از پرویز تناولی و 4 مجسمه از مهدی سحابی، نویدبخش تماشای آثاری ارزشمند در ادامه مسیر هستند.

در غرفه گالری هور آثاری از فرشید ملکی، مهدی حسینی، محمد فاسونکی و... دیده می‌شود. نگاهی به طبیعت با رویکردهای مختلف را نیز می‌توان در آثار داوود، ایوب و یعقوب امدادیان دید و از سوی دیگر نقاشی‌های مداد رنگی علی گلستانه از مناظر طبیعی هم قابل مشاهده است.

در غرفه گالری سیحون آثار فیگوراتیو نزار موسوی‌نیا در کنار آثار رامین حفیظی و علیرضا پوریا قرار دارد که برگرفته از فضای شهری هستند و در سویی دیگر، اثر بهروز زیندشتی را می‌بینیم که با الهام از خوشنویسی خلق شده است. گالری دنا غرفه خود را به آثار عکاسان اختصاص داده و آثاری از یوریک کریم مسیحی، حمید جانی‌پور، مجید برزگر، ساسان مویدی و صمد قربان‌زاده را به نمایش گذاشته است. در کنار هر عکس، متنی آمده است تا مخاطب را با رویکرد هنرمند در آن مجموعه آشنا کند.
نمایشگاه

گالری آتبین آثار متنوعی را به نمایشگاه آورده است. نقاشی‌هایی از مناظر خیالی که توسط حمید جبلی به تصویر درآمده‌اند، در کنار طبیعتی از حسین خوش‌رفتار قرار دارد و دیوار دیگری به آثار نقاشی خط اختصاص یافته است که تابلوهایی از امید خاکباز، بابک یاقوتی و علیرضا سعادتمند بر آنها دیده می‌شود.

در غرفه گالری هما یک دیوار به مجموعه اخیر ابوشاهی اختصاص دارد و آینه‌هایی که بر روی آنها جملات مختلفی نوشته شده است در کنار هم به نمایش درآمده‌اند. نقاشی‌های لادن بروجردی و حسین تمجید از یک سو و تابلوی عذرا عقیقی بخشایشی که با الهام از سیاه مشق‌های ایرانی خلق شده است، از دیگر آثار این مجموعه هستند.
نمایشگاه

گالری ویستا ترجیح داده است با انتخاب آثار کوچک، فرصت را برای معرفی تعداد بیشتری از هنرمندان فراهم کند، این گالری با تم گل آثاری را به نمایش گذاشته است و دو اثر از مجموعه "محفظه‌های من" مریم حسین‌خانی در این گالری بیش از همه جلب توجه می‌کند. اما گالری محسن رفتاری کاملا متفاوت را در پیش گرفته و تنها یک اثر را در غرفه خود به نمایش گذاشته است. در محیطی تاریک و سیاه، تابلویی از امیر معبد با نام "تزویر" دیده می‌شود که با خون هنرمند بر روی بوم خلق شده است.

​گالری ای جی هم غرفه خود را به عکس‌های یک هنرمند اختصاص داده است. بهزاد جائز در مجموعه‌ای با نام "عمامه داران" به ثبت زندگی طلبه‌های جوان پرداخته و فعالیت‌های روزمره آنها را ثبت کرده است. اما گالری ثالث با داربست‌های سیاهی که در ورودی غرفه قرار داده است قصد داشته فضای متفاوتی را برای مخاطبان ایجاد کند. تابلوهایی از یحیی گمار که جام زهر را به نمایش کشیده است، اثر فیگوراتیوی از مسعود کشمیری، عکس صحنه‌آرایی شده‌ای از مریم فیروزی و مجسمه‌ای از دست یک انسان که توسط رامین اعتمادی بزرگ ساخته شده است، در این غرفه به نمایش درآمده است.
نمایشگاه

در غرفه گالری گلستان هم آثار بسیار متنوعی به نمایش درآمده است. تابلوهایی از محمد احصایی، مسعود عربشاهی و پرویز کلانتری از یک سو، و نقاشی‌ها و مجسمه‌های هنرمندان جوان از سویی دیگر توسط گالری گلستان در این رویداد عرضه شده است.

غرفه گالری آشیان نقش و مهر از سویی رنگ و بوی اسب‌ها و درختان حسین محجوبی را دارد و از سوی دیگر آثار متنوعی از هنرمندان دیگر در آن دیده می‌شود. گالری ایرانشهر مجموعه‌ای از آثار هنرمندانی را نمایش داده است که در ماه‌های گذشته آثار خود را در این گالری نمایش داده بودند. گالری ایوان، بخشی از فضای خود را به آثار سیاوش حاتم اختصاص داده و در فضایی تاریک، یک ویدئو آرت به همراه تعدادی تابلو که با یکدیگر مرتبط هستند را به نمایش گذاشته است.

غرفه گالری ترانه باران در جهت نوع فعالیت این گالری، به آثار خوشنویسی اختصاص دارد و از دست‌نوشته‌های کهن تا آثاری جدید را در برمی‌گیرد اما آنچه که نمایشگاه ترانه باران را ویژه کرده، خطی از میرعماد است که همچون نگینی در فضای این گالری می‌درخشد. گالری شکوه آثار هنرمندان شناخته‌شده‌ای مانند کیخسرو خروش، نیما پتگر، بهجت صدر، کوروش شیشه‌گران و مسعود عربشاهی را در کنار آثاری هنرمندانی که به تازگی در این گالری نمایشگاه داشته‌اند، قرار داده است. گالری شیث آثار متنوعی از نقاشی و مجسمه و نقاشی‌خط را به نمایش گذاشته و در غرفه گالری گویا نیز با آثار مختلفی از هنرمندان مواجه هستیم که بنا به نوع فعالیت این گالری رویکرد نگارگری دارند.

گالری شیرین هم با آثار 13 هنرمند در نمایشگاه حضور دارد که آزاده رزاق‌دوست، حمیدرضا اندرز، پونه جعفرنژاد، علی یحیایی، ابوذر ونکی و... از آن جمله هستند. گالری فرمانفرما طراحی خاصی برای غرفه خود در نظر گرفته و با استفاده از پرده‌های توری خاکستری، میان قاب‌ها دیواری شفاف ایجاد کرده تا اثر هر هنرمند دارای حریم شخصی باشد. در گالری مژده هم آثار متنوعی از نقاشان و عکاسان دیده می‌شود که از آثار منوچهر نیازی تا هنرمندان جوان را در برمی‌گیرد اما نقاشی سعید احمدزاده از شقایق فراهانی در میان این گالری بیش از همه خودنمایی می‌کند. در غرفه گالری دستان دو اثر از گلرخ نفیسی قرار دارد که مانند پرده‌های پارچه‌ای بزرگی از دیوار آویزان هستند.
نمایشگاه

اما بخش دیگری از نمایشگاه چارسوی هنر به گالری‌های شهرستانی اختصاص دارد. با توجه به تفاوت امکانات هنری در شهرستان‌های مختلف و تفاوت تعداد گالری‌های آنها، از تعدادی از شهرستان‌ها تنها یک گالری در نمایشگاه حضور دارد و از تعدادی دیگر مجموعه‌ای از آثار چند گالری به نمایش درآمده است.

گالری دانژه از استان سمنان مجموعه‌ای از آثار نقاشی و مجسمه را در نمایشگاه ارائه کرده است. از شیراز 7 گالری تار و پود، جم، آشنا، نیل، سروناز، هنر شیراز و نارنج، آثار هنرمندان خود را در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته‌اند. اشکان امامی تابلوهای خود را با تکنیک چاپ دستی خلق کرده و حسن گلبن حقیقی از شیوه بافت برای خلق تابلوهای خود بهره گرفته است. سحر نجفی تابلویی فیگوراتیو را ارائه کرده و هومان صفری در تابلوهای خود با کلاژ و رنگ، موجوداتی شبیه انسان را به وجود آورده است.

در غرفه اصفهان آثار هنرمندان 3 گالری خانه هنر صفویه، نگرش و اکنون به چشم می‌آید. بیشتر آثار این غرفه تابلوهای کوچکی هستند که در سبک‌ها و با موضوعات مختلف به وجود آمده‌اند. امیر منفرد با ایجاد شبکه‌بندی از خطوط موازی یکدیگر، چهره انسانی را بازنمایی کرده است و آمنه بدرالسماء یک چای کیسه‌ای را درون قابی پر شکوه و جلال قرار داده که بر روی آن تصویری از میدان نقش جهان و نمای مسجد امام را نقاشی کرده است.

​7 گالری ارغوان، عسل، فرزاد، روند، فرشته، گلستانه و ایرانا از مشهد نیز آثار هنرمندان خود را در کنارهم قرار داده‌اند. در تابلوی یگانه قدیریان نقوشی مانند محراب را می‌بینیم که در سطح تابلو تکرار شده و در گوشه و کنار آنها، خطوطی مانند فیگورهای انسانی دیده می‌شود. لیلا پیرداوری چهره انسانی را با فرم‌های هندسی به تصویر کشیده است و بابک منتظری مجسمه‌ای از یک گاو را ساخته است که بر پشت آن استوانه‌هایی مانند دودکش وجود دارد. نسرین صادقی بجد نیز در تابلوی خود فیگور زنی را در یک فضای تیره و خلوت نمایش داده است که در اطراف او لوازمی مانند ظروف آشپزخانه دیده می‌شود.

از استان مازندران گالری‌های رنگ و ترنگ، خانه هنر آمل، پنج، خانه هنر، مولائیان و آسوریک در این نمایشگاه حضور دارند. شایان استوار تصویری از دریا و صخره‌های کنار آن را نقاشی کرده است و رحیم مولاییان در نقاشی‌های روایتگر خود به نمایش انسان در کنار اشیاء و حیوانات پرداخته است. شراگیم صفری مجسمه‌ای چوبی ساخته است که یادآور موجودات ذره‌بینی است. بخش دیگری از این غرفه به عکس اختصاص دارد و عکاسان از دریچه دوربین خود به نمایش زندگی مردم و مناظر طبیعی پرداخته‌اند.
نمایشگاه

نگارخانه الهی رشت تابلوهای نقاشی و مجسمه را به نمایش درآورده است. مرتضی منصف در تابلوهای خود برش‌هایی از زندگی زنان را به تصویر کشیده و نادره حکیم الهی مجسمه‌ای چوبی را نمایش داده که انسانی مغموم را تصویر می‌کند. ترانه ابراهیمی در تابلوی انتزاعی خود بافت‌های رنگینی را بر روی سطح بوم ایجاد کرده و محمدرضا برزگر روایتی نوین از تابلوی معراج حضرت رسول را به تصویر کشیده است.

گالری مارلیک یزد با صندلی‌های نقاشی شده‌ای که در میان گالری قرار گرفته‌اند جلب توجه می‌کند و در داخل غرفه نیز آثار متعددی که با الهام از خوشنویسی ایرانی به وجود آمده‌اند دیده می‌شود.

از شهر تبریز گالری‌های افرند، کیاوش و میرک آثار متنوع هنرمندان خود را ارائه کرده‌اند. فرناز حقیقت پرست تابلویی فیگوراتیو را نمایش داده که انسان را در موقعتی میان مرگ و زندگی به تصویر کشیده است و طراحی‌های پروین مقدم فضایی درهم و شلوغ را با آدمها و حیوانات و اشیا به تصویر می‌کشد. از سوی دیگر آثار هنرمندان شناخته شده‌ای همچون یعقوب عمامه‌پیچ و کیومرث کیاست در این غرفه قابل مشاهده است.

نمایشگاه چارسوی هنر تا 24 بهمن ماه در باغ موزه قصر برقرار است و گالری‌های آتبین (تهران)، آذر نور (مشهد)، آرت سنتر (تهران)، آسوریک (سلمان شهر)، آشنا (شیراز)، آشیان نقش و مهر (تهران)، ارغوان (مشهد)، افرند (تبریز)، اکنون (اصفهان)، الهی (رشت)، ای جی (تهران)، ایرانا (مشهد)، ایرانشهر (تهران)، ایوان (تهران)، پنج (نوشهر)، تاروپود (شیراز)، ترانه باران (تهران)، ثالث (تهران)، جم (شیراز)، خانه هنر آمل (آمل)، خانه هنر چالوس (چالوس)، خانه هنر صفویه (اصفهان)، دانژه (سمنان)، دستان( تهران)، دنا (تهران)، رحیم مولائیان (بابل)، رنگ و ترنگ (تنکابن)، روند (مشهد)، سروناز (شیراز)، سی راه (شیراز)، سیحون (تهران)، شکوه (تهران)، شیث (تهران)، شیرین (تهران)، عسل (مشهد)، فرزاد (مشهد)، فرشته (مشهد)، فرمانفرما (تهران)،  کیاوش (تبریز)، گلستان (تهران)، گلستانه (مشهد)، گویا (تهران)، مارلیک (یزد)، محسن (تهران)، مژده (تهران)، ملک (تهران)، میرک (تبریز)، نارنج (شیراز)، نگرش (اصفهان)، نیل (شیراز)، ویستا (تهران)، هما (تهران)، هنرشیراز (شیراز) و هور (تهران) در این بخش حضور دارند.

منبع: هنرآنلاین