تبیان، دستیار زندگی

حاشیه‌های چهارمین روز جشنواره فیلم فجر؛

از حضور دوباره هدیه تهرانی در «فجر» تا همدردی با علی نصیریان

جشنواره فیلم فجر در حالی روز چهارم خود را پشت سر گذاشت که برخی حاشیه‌های افتتاحیه همچنان ادامه داشته و بعضی برنامه‌ها و نشست‌های جشنواره نیز به احترام علی نصیریان - که در سوگ همسرش است - تحت تأثیر قرار گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشنواره ملی فیلم فجر

شنبه سیزدهم بهمن‌ماه و چهارمین روز جشنواره فیلم فجر با انتشار خبر درگذشت همسر علی نصیریان آغاز شد. این بازیگر قرار بود عصر شنبه در پردیس سینمایی ملت و برای شرکت در نشست خبری فیلم «مسخره‌باز» حضور یابد اما نشست‌های پرسش و پاسخ با احترام به همسر این بازیگر و پیام تسلیت همراه شد.

علی مصفا تهیه‌کننده فیلم مسخره باز هم که به همراه تعدادی از عوامل فیلم به سینمای رسانه‌ها آمده بود، گفت که این گروه قصد داشته نشست خبری فیلم مسخره باز را که علی نصیریان در آن بازی کرده لغو کند اما بنا به اهمیتی که خود نصیریان به برقراری نظم و عمل به وعده قائل است، در جلسه مطبوعاتی شرکت کردند.

درباره فیلم «مسخره باز» که برخی سکانس‌هایش نمایش «می سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» همایون غنی‌زاده را یادآور می‌شود، باید گفت، بعضی مخاطبان را خیلی به وجد آورد و عده‌ای دیگر هم آن را اصلاً دوست نداشتند و اسم فیلم یعنی «مسخره» را برازنده آن می‌دانستند. با این حال در کنار فیلمبرداری قابل توجه فیلم، خلاقیت غنی‌زاده را هم در پرداخت قصه که به نوعی درباره «سینما» است نمی‌توان نادیده گرفت.

از نکات جالب توجه «مسخره باز» و در کنار بازی خوب علی نصیریان، حضور هدیه تهرانی است که نقش بازیگری مطرح به نام «هما» را ایفا می‌کند. البته غنی‌زاده که اساساً یک کارگردان شناخته شده تئاتری است در تیتراژ ابتدایی، اثر خود را به هما روستا تقدیم کرده است.

هدیه تهرانی که در این فیلم نقشی کوتاه داشت، در سانس بعدی سینمای رسانه‌ها هم فیلمی دیگری داشت که پیشتر در جشنواره‌های خارجی به نمایش درآمده بود. «روزهای نارنجی» اولین فیلم سینمایی آرش لاهوتی است که هدیه تهرانی نقش اصلی آن را ایفا کرده و به این ترتیب این بازیگر و ستاره سابق سینما پس از چند سال بار دیگر با فیلم‌هایی تازه اثری را در جشنواره فجر دارد و البته در هیچ کدام از نشست‌های خبری این فیلم‌ها شرکت نکرد.

به غیر از هدیه تهرانی که دو فیلم او در یک روز از جشنواره نمایش داشتند، بازیگران دیگری هم بودند که در نقش‌های متعدد بازیگر یا تهیه‌کننده فیلم‌های متوالی داشتند. در روز چهارم به علی مصفا می‌توان اشاره کرد که یک‌بار به عنوان تهیه‌کننده مسخره باز و بعد به عنوان بازیگر فیلم روزهای نارنجی به پردیس ملت آمده بود. همچنین بابک حمیدیان که در مسخره باز ایفای نقش کرده، برای چندمین بار متوالی از اولین روز جشنواره فیلمی را در پردیس ملت داشت.

در این روز هر سه فیلم داستانی در بخش نگاه نو قرار داشتند و در بین آنها «زهر مار» جواد رضویان کمترین میزان موفقیت و رضایت را به همراه داشت. این فیلم با وجود آنکه استقبال زیاد اهالی رسانه و منتقد برای تماشا روبرو شد اما تعداد زیادی از حاضران فیلم را تا به انتها تماشا نکردند و شاید همین نظر بود که باعث شد رضویان، کارگردان، در نشست خبری فیلم بخواهد که منصفانه نقد شود.

چهارمین روز جشنواره در پردیس سینمایی ملت دو مهمان ویژه داشت که رؤسای سابق (محمد مهدی حیدریان) و فعلی سازمان سینمایی بودند. حسین انتظامی در گفت‌وگویی با خبرنگاران بر لزوم شفافیت بر اساس مشخص شدن ساز و کارها تاکید کرد و درباره حاشیه‌های تک‌خوانی زن در مراسم افتتاحیه هم گفت که این اتفاق (تک‌خوانیِ زن) رخ نداده است.

دیگر فیلم نمایش داده شده در سال رسانه برای اهالی مطبوعات و منتقد انیمیشن شب آفتابی بود که مانند برخی دیگر از فیلم‌های سانس اول جشنواره در پردیس ملت با استقبال زیادی روبرو نشد و حتی نشست خبری آن بسیار خلوت بود که سبب شد حضور دبیر جشنواره در آن به چشم آید.

در این روز اداره نشست‌ها با احسان کرمی بود و به این ترتیب هر چهار مجری یعنی فرزاد حسنی، محمود گبرلو، منصور ضابطیان و احسان کرمی هر کدام یک روز این نشست‌ها را اجرا کرده‌اند و به نظر می‌رسد نحوه اداره جلسات توسط حسنی و کرمی کمی بیشتر مورد رضایت قرار گرفته است.

در روز چهارم جشنواره همانند روزهای دیگر سانس‌های فوق‌العاده برای بعضی فیلم وجود داشت و احتمالاً از این پس با انتشار آرای مردمی تعداد سانس‌های فوق‌العاده این فیلم‌ها بیشتر هم خواهد شد.

خانه سینما در اولین گزارش خود ۱۰ فیلم را بدون اولویت به عنوان آثاری که بیشترین آرای مردمی را داشته‌اند معرفی کرد که اسامی آنها شامل متری شش و نیم، شبی که ماه کامل شد، قسم، سرخ پوست، جاندار، بنفشه آفریقایی، تختی، قصر شیرین، بیست و سه نفر و ماجرای نیمروز دو می‌شود.

یکی از مواردی که می‌توانست در همین روزهای ابتدایی جشنواره اطلاعات بهتری به مخاطب براساس فیلم‌ها بدهد، کاتالوگ جشنواره بوده که تاکنون آماده نشده است.

در روز چهارم جشنواره یعنی سیزدهم بهمن قرار بود ضیافتی برای پاسداشت تمام هنرمندان دوره‌های مختلف جشنواره که جایزه کسب کرده‌اند و نیز همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی برپا شود که به دلیل همراهی و همدردی هنرمندان و مدیران جشنواره با علی نصیریان به زمانی دیگر موکول شد.

منبع: ایسنا