تبیان، دستیار زندگی

کودکان به نوزاد تازه وارد حسادت می‌کنند

روش‌های آماده کردن فرزند اول برای ورود فرزند دوم

فرزند اول به عنوان اولین ورودی جدید به خانواده برای پدر و مادرها متفاوت است. والدین و حتی خانواده های دختر و پسر همگی برای تولد اولین نوزاد لحظه شماری می کنند و همه محبت، عشق خود را در بالاترین حد به او به اشکال مختلف ابراز می کنند. با تولد فرزند دوم، فرزند اول احساس می کند آن محبت اولیه که فقط متعلق به او بوده حالا باید تقسیم شود و این موجب نارضایتی و بروز رفتارهایی از او می شود. باید فرزند اول را برای ورود خواهر یا برادر جدید چگونه آماده کرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا جمشیدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرزند دوم
با ورود فرزند دوم، والدین شاهد رفتارهای عجیب و غریبی از فرزند اول خود هستند؛ لجبازی، حسادت، کشیدن دست و پای نوزاد، از مادر جدا نشدن، طلب شیشه شیر و پستانک کردن، داد و فریاد و بهانه‌گیری‌های نامعقول. این رفتارهای کودکان به جهت ورود تازه وارد، به علت آماده نبودن او برای پذیرش یک خواهر یا برادر جدید است.

اولین فرزند عموماً برای پدر و مادر حس و حال عجیبی دارد. آن‌ها همه شرایط را مهیا می‌کنند تا فرزندشان در بهترین شرایط قرار گیرد و احساس آرامش داشته باشد. پدر و مادربزرگ‌ها هم برای فرزند اول بسیار وقت می‌گذارند. کودک با بزرگ شدن این محبت و احساس را درک و همه آن را برای خود می‌خواهد. اگر  احساس کند شخص دیگری در دایره محبت‌های فراوان والدین قرار گرفته است نسبت به او حسادت و حتی تمام تلاش کودکانه خود را برای از بین بردن شخص دیگر انجام می‌دهند.

حتی اگر زن و شوهر به یکدیگر محبت ورزند و فرزند احساس کند که نادیده گرفته می‌شود سریعا عکس‌العمل برای جلب توجه انجام می‌دهد. یا اگر دارای دخترعمو، دایی، خاله یا عمه باشد بر سر پدربزرگ و مادربزرگ‌ها نیز این قشرق‌ها را به پا می‌کنند. چگونه می‌توان فرزند اول را برای ورود یک خواهر و برادر جدید آماده کرد تا رفتارهای نامعقول او با تولد کمتر و پذیرش او به عنوان یک عضو جدید خانواده بیشتر شود؟

دروغ نگویید

ممکن است فرزندتان از شما بپرسد که چگونه برای او یک خواهر یا برادر آورده‌اید، داستان آوردن لک لک‌ها، خریدن از مغازه را فراموش کنید و متناسب با سن کودکتان او را از وجود یک خواهر یا برادر دیگر آگاه سازید. این آگاهی کاملا بسته به سن کودک شما دارد؛ اگر کودکتان کمتر از 5 سال دارد تا دو ماهه دوم و یا سوم از گفتن خبر بارداری به او خودداری کنید چراکه آنها تحمل انتظار چندین ماهه برای تولد یک نوزاد را ندارند و ممکن است این لحظه شماری آنها را اذیت کند.

با کودک حرف بزنید

بپذیرید که کودکتان در هر رده سنی توانایی درک کردن برخی از مسائل را دارد. در ارتباط با دوران نوزادی خودش با او حرف بزنید، عکس‌های مربوط به آن دوران را به او نشان دهید. به او بگویید که توانایی غذا خوردن، راه رفتن، حرف زدن و... را در آن دوره نداشته  و اکنون به حدی بزرگ شده که می‌تواند این کارها را خودش انجام دهد.  کودکتان با صحبت‌های شما به این درک می‌رسد که آنقدر بزرگ شده که می‌تواند کارهای خودش را انجام دهد، و با ورود خواهر یا برادر جدید نباید برای انجام دادن کارهایی که در توان خودش است لجبازی کند.

همانگونه که خودتان با فرزند داخل شکم صحبت می‌کنید، از کودکتان بخواهید برای خواهر و برادرش شعر و داستانی که بلد است را تعریف کند.

همیشه  نوزاد را «برادر یا خواهر کوچک‌تر» خطاب کنید تا کودکتان احساس کند در برابر عضو جدید مسئولیتی بر گردن دارد.

از کودک نظرخواهی کنید

اگر قرار است برای نوزاد جدید اتاق بچینید و وسایلی بخرید حتماً از نظرات کودک اول خود بهره ببرید. از خرید لباس تا اسباب بازی و سایر وسایل نوزاد او را همراه کنید تا احساس کند نقشی در تولد او داشته است. می‌توانید از او بخواهید یک وسیله به انتخاب و سلیقه کامل خود به عنوان هدیه برای خواهر یا برادرش خریداری کند تا موقع تولد به او بدهد. شما نیز می‌توانید یک هدیه از طرف نوزاد برای فرزند تهیه و با تولدش به او بدهید.

خاطره کودکی‌تان را تعریف کنید

اگر از دوران کودکی و همبازی شدن با خواهر و برادرهایتان خاطرات جالبی دارید برای فرزندتان تعریف کنید. از فرزندتان بخواهید بازی‎ها و کارهایی که دوست دارد با خواهر یا برادرش انجام دهد را به شما بگوید یا نقاشی بکشد.

پس از تولد نوزاد احساس حسادت در او شعله‌ورتر می‌شود، بیشتر احساس تنهایی و عدم توجه از سوی والدین را دارد. هدیه آوردن دوستان و آشنایان برای نوزاد جدید، فرزند اول را به مرز اذیت کردن و حسادت می‌کشاند. گرچه نوزاد نیز احساس مادر و پدری را متوجه می‌شود اما فراموش نکنید که فرزند اولتان بیشتر محبت و مهربانی را درک می‌کند. سعی کنید در این بازه زمانی تا می‌توانید او را در آغوش  بگیرید، به او توجه کنید اما باج ندهید؛ عموماً والدین برای سهولت خود و آرام شدن کودک به او وعده خرید خوراکی، اسباب‌بازی یا پارک بردن و... را می‌دهند، این باج دادن در تکرار رفتارهای نادرست فرزند بیشتر اثرگذار است.

وقتی شما در ابتدا احساس بزرگ شدن را به فرزندتان داده باشید می‌توانید در نگهداری فرزند دوم از او کمک بگیرید. برای مثال از او بخواهید پوشک، لباس، یا هر وسیله موردنیاز نوزاد را از کمد برای شما بیاورد و برای این کمک کردن او را تشویق و از او تشکر کنید. در مقابل رفتارهای خشن کودک با نوزاد، واکنش نشان دهید از او بخواهید. در مقابل تکان دادن شدید، ضربه زدن یا فشار دادن نوزاد سکوت نکنید و متناسب باسن کودک از او بخواهید نباید چنین کاری را تکرار کند.

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.