تبیان، دستیار زندگی
تراكم استخوانی در مادران شیرده كم می شود ولی این وضعیت دائمی نیست و با تكمیل دوران شیردهی استخوان ترمیم می شود. در مركز تحقیقات تغذیه كودكان در دانشكده پزشكی هاستون به بررسی این مسأله پرداخته  شده است. در یك بررسی تغیی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استخوان مادر شیرده پوك می شود، مگر اینكه...

تراكم استخوانی در مادران شیرده كم می شود ولی این وضعیت دائمی نیست و با تكمیل دوران شیردهی استخوان ترمیم می شود.

در مركز تحقیقات تغذیه كودكان در دانشكده پزشكی هاستون به بررسی این مسأله پرداخته  شده است. در یك بررسی تغییرات استخوانی 76 مادر تازه زایمان كرده در طول 2 سال ثبت شده است، كه نیمی از آنها تغذیه با شیر مادر و بقیه تغذیه با شیر خشك را انتخاب كردند.

تحقیقات قبلی نشان داده بودند كه شیردهی موجب كاهش تراكم استخوانی می شود كه خطر بروز پوكی استخوان را افزایش می دهد. در حقیقت 4 تا 6 درصد كاهش تراكم استخوانی در مهره های كمر حاصل می شود زیرا مادر شیرده هر روز حدود 210 میلی گرم كلسیم از طریق شیر از دست می دهد. تحقیق اخیر هم همین مطلب را تأیید می كند ولیكن ادامه تحقیقات نشان داد،

مادرانی كه شیردهی را تا 9 ماهگی ادامه داده اند، تراكم استخوانی آنها نسبت به زمانی كه تازه زایمان كرده بودند 3 درصد بیشتر شده و با 2 سال شیردهی كامل ، تراكم استخوانها به مرور افزایش یافته و به حالت اولیه باز می گردد.

اگرچه تراكم استخوانی در مادرانی كه با شیر خشك كود كشان را تغذیه كرده بودند تغییری نداشت و كاسته نشد ولیكن عقیده محققین بر این است كه این كاهش خفیف و افزایش مجدد  تراكم استخوان با شیردهی موجب محكم ترشدن استخوان مادرمی شود.

البته باید توجه داشت مادر شیرده ، روزانه به 3 لیوان لبنیات مقداری بادام و سبزیجاتی چون اسفناج و جعفری و نعناع و كرفس و كلم نیاز دارد تا 1000 میلی گرم نیاز كلسیم او تأمین شود.

عاتکه موسوی- کارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.