تبیان، دستیار زندگی

نمایش آثار تاریخی ایران در اسپانیا منوط به عمل متقابل شد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اگر اسپانیایی ها می خواهند نمایشگاهی از آثار تاریخی ایران در کشورشان داشته باشند، باید در عمل متقابل آثارشان را به ایران بیاورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
آثار تاریخی


علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره نمایشگاه آثار تاریخی ایران در اسپانیا گفت: ما مصوبه دولت را برای برپایی این نمایشگاه خواهیم گرفت. در نظر داریم که اگر ایران ۱۹۰ شیء تاریخی در اسپانیا به نمایش می‌گذارد، آنها هم باید به همین تعداد یا بیشتر شیء داخل ایران به نمایش درآورند.

وی ادامه داد: زمانی که در نمایشگاه فیتور اسپانیا بودم، استاندار یکی از شهرهای اسپانیا می‌گفت که برای برپایی این نمایشگاه داخل ایران پروسه سختی داریم؛ سه وزیر باید این اتفاق را هماهنگ کنند. ما متوجه شدیم که آنها می‌خواهند بگویند که برپایی نمایشگاه آثار تاریخی اسپانیا در ایران شاید ممکن نباشد به همین دلیل به آنها پاسخ دادیم که پروسه ما در ایران سخت‌تر از شماست . اگر در کشور شما باید سه وزیر موافق برپایی این نمایشگاه باشند، در ایران ما باید از همه اعضای هیئت دولت موافقت لازم را بگیریم و این موافقت منوط به برپایی نمایشگاهی از اسپانیا در ایران شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: بنابراین ما قطعاً نمایشگاهی از آثار اسپانیا در ایران خواهیم داشت، هنوز تعداد این آثار مشخص نشده است اما اگر اسپانیایی‌ها در ایران نمایشگاهی برپا نکنند، ما هم در اسپانیا آثارمان را به نمایش نمی‌گذاریم.

مونسان همچنین درباره سرنوشت الواح هخامنشی نیز بیان کرد: این الواح هم‌اکنون در حال بسته‌بندی شدن برای انتقال به ایران است.

وی درباره اینکه وزارت خارجه اعلام کرده بود از سال ۹۳ برای گردشگران خارجی متقاضی، مُهر ورود و خروج را به کشور نمی‌زند، اما سازمان میراث فرهنگی به تازگی اعلام کرد این اتفاق از مهرماه امسال رخ داده است، گفت: من در زمانی که کیش بودم، بارها خواسته‌ام که برای گردشگران خارجی که متقاضی نزدن مُهر روی پاسپورت بودند، این کار در فرودگاه انجام شود اما مخالفت می‌کردند. من اعلام کردم که حداقل این کار را در جزیره کیش که منطقه آزاد است، انجام دهیم ولی هیچ‌گاه قبول نمی‌کردند تا اینکه توانستیم از مهرماه این اقدام را اجرایی کنیم.

منبع: مهر