تبیان، دستیار زندگی

رذایل اخلاقی انسان را از رحمت و فیض الهی محروم می کنند

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه مومن هرگز عصبانی نمی شود و خود را از آتش دوزخ دور می کند، گفت: حرمت مومن از پرده خانه خدا بالاتر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درب خانه خدا

حجت الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان»، شب گذشته هشتم بهمن ماه در مراسمی که به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد جامع غدیر برگزار شد، گفت: در سوره های مختلفی از قرآن کریم پاکی و طهارت باطن مطرح شده، البته خداوند در این کتاب نورانی به آلودگی ها نیز کرده است.

این مفسر قرآن کریم افزود: اگر انسان مراقبت نکند و به فرموده روایات متعددی در جلد اول کافی با توحید، نبوت و ولایت اهل بیت(ع) ارتباط برقرار نکند چنانچه تاریخ امت ثابت کرده است مصون از آلودگی نخواهد بود که یکی از این آلودگی ها، رذایل اخلاقی است. امام علی(ع) در مورد رذایل اخلاقی می‌فرمایند: هر یک از این رذائل انسان از بخشی از رحمت و فیض الهی محروم می شود. رذایل اخلاقی به مانند پرده سیاه و ضخیمی میان دل و رحمت الله و فیض الله قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه خداوند به هیچ عنوان بخیل نیست، ابراز کرد: در پیشگاه مقدس ذات اقدس الهی بخل امری بی معنا است، خداوند به انسان افاضه می کند اما ممکن است گیرنده این افاضه مانع داشته باشد و اگر اینگونه باشد رحمت و فیض به او نمی رسد. خداوند در قرآن می فرماید: « ان رحمه الله قریب من المحسنین » ما باید بدانیم که محسن کیست ؟ البته خداوند محسن را در قرآن معنا کرده است و محسن کسی است که بین او و بین رحمت پروردگار مانع وجود ندارد. خداوند درباره بهشت می فرماید: اُعِدت للمتقین، بهشت برای پرهیزگاران آماده شده است و در آیات بعدی برخی از صفات پرهیزکاران را بیان می کند و می فرماید: « الذین ینفقون فی سرا و ضرا.. » کسانی که به مال بخل ندارند اینان نه در ثروتمندی مست می کنند که فرامین الهی را فراموش کنند و نه از تنگدستی پست می شوند که با خود بگویند « به من چه »  و این دلیلی بسیار مهم است که عباد الهی در ثروتمندی بی خبر نیست و بخل نمی ورزد و اگر ندارد پستی نمی کند.

مفسر قرآن کریم ادامه داد: به همه شما توصیه می کنم آیه ۱۸۰ سوره آل عمران و آیات ابتدایی سوره توبه را بخوانید. خداوند در آیه ۱۸۰ سوره آل عمران می فرماید: کسانی که ثروت به آنها عطا شده است؛ منظور از این مال، مال حلال است چرا که فرد اجازه تصرف در مال حرام را ندارد. و در سوره آل عمران خداوند می خواهد به ثروتمند بگوید فکر نکنید ثروت مال خودتان است. در سوره مبارکه قصص می خوانیم که وقتی از قارون مردم مومن خواستند که با این ثروت  آخرت آباد بخر « و احسن کما احسن... » و با این ثروت کار خیر انجام دهد ولی قارون در مقابل خیرخواهی مردم جواب داد « اوتیتم علی علم من عندی» این ثروت محصول سواد خود من است  و بعد از این حرف خداوند برای عبرت مردم خودش و خانه و ثروتش را در زمین فرو داد.

وی با اشاره به روایتی از رسول خدا(ص) در پاسخ به فردی که از ایشان در مورد چگونگی تصرف در ثروت سوال پرسیده بود گفت: رسول خدا فرمودند: چهار حق در ثروت وجود دارد که اولین آن تهیه خانه ای در شان خود انسان است و حقوق دیگر تامین خوراک، تامین مرکب و مخارجی که در طول سال برای خرج های دیگری چون مهمانی دادن، ازدواج فرزندان و سایر موارد دارد اینان به حق است و به غیر از آن در باقی مال هیچ گونه حقی ندارید و آن مال متعلق به پروردگار است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بیان کرد: خداوند در سوره آل عمران می فرماید « یبخلون بما آتاهم الله من فضله » کسانی که نسبت به مازاد مال حلال بخل دارند و به مستحق کمک نمی کنند و می گویند وظیفه دولت است، قیامت که وارد می شوند، تمام ثروتی که جمع کرده است را تبدیل به فلز آتشین می کنند و به صورت گردنبد به گردن او می اویزند. همچنین خداوند در سوره توبه می فرماید « ثروتی که در دنیا جمع کرده اند به صورت فلز گداخته شده با آتش جهنم است و بعضی از آن را به پیشانی فرد می زنند و می گویند تو سجده کن پول بوده ای  و « و علی ظهورهم » حمال پول بوده ای و خال به کول بگیر  و « و علی جنوبهم » عاشق پول و آن هم عشق آمیخته به شهوت از این رو سکه ها را به پهلوی او می زنند. بخل یک پرده از ناپاکی هاست و ببینید چه می کند با انسان و اگر آلودگی های دیگر باشد آتش روی آتش خواهد بود و راه نجاتی هم دیگر برای مردم وجود نخواهد داشت. کسانی که « ینفقون فی سرا و ضرا » هستند و آلودگی بخل ندارند و پرده بین او خدا نیست، تاریکی ندارد.

سخنان عده ای در مورد روحانیت و پاسخ استاد انصاریان

مفسر قرآن کریم با اشاره به سخنانی که عده ای در مورد روحانیت می زنند اظهار کرد: عده ای با بی انصافی وقتی به روحانیت ناسزا می گویند همه را با هم جمع می بندند، به آنها باید گفت شما نیم ساعت بیایید نزد ما آخوندها بنشین که به شما بگوییم که صنف روحانیت مانند بقیه صنف ها خوب و بد دارد، شما بدها را کنار بگذار، پس چرا به خوب ها ناسزا می گویی؛ بعد هم در این خوب های ما عده ای مثل مهدی نراقی با مشکلات فراوان درس خواندند و دین را نگه داشتند که تو و پدران تو و بچه های تو، یک روز  از زندگی او را که با نان خشک و پوست هندوانه و زندگی در حجره خرابه داشته را نمی توانید تاب بیاورید.

وی ادامه داد: بنده هم در قم  با مشکلات فراوان درس خواندم، پدرم هم پولی نداشت که به بنده کمک کند. پول مراجع را هم از ابتدای طلبگی ام نگرفته ام؛ یک هم درسی داشتیم که بعدازظهر ها خیاطی می رفت و یک تومان کار می کرد و مادرم هم ماهی ۲ تومان از پس اندازش به ما می داد، ما دو تا که پولهایمان را روی هم می گذاشتیم به خرج ماه نمی رسید، سیب زمینی کیلویی ۳۰ شی و پیاز هم کیلویی ۳ قران بود، با هم سیب زمینی و پیاز می خریدیم می پختیم و می کوبیدیم، چند روز این غذا را داشتیم، ماهی ۳ الی ۴ روز هم روزه می گرفتیم. اینطوری درس خواندیم و البته چیزی هم نشدیم. مرحوم نراقی هم آن گونه درس خواند که از برجسته ترین علمای شیعه شد و کتابهای علمی، فقهی و اخلاقی فراوانی نوشت ولی کتاب اخلاقی ایشان بی نظیر است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: ملا مهدی نراقی در کتاب اخلاقی خود در جلد دومش روایتی از پیامبر نقل می کند که ایشان در حال طواف بودند و دیدند که حاجی حلقه درب کعبه را گرفت و می گوید؛ خدایا به حرمت این کعبه مشکل من را حل کن، پیامبر دست روی شانه او گذاشت و فرمودند: « چرا خداوند را به کعبه قسم می دهی »  گفت پس به چه قسم دهم، فرمودند به قسم بالاتر، اگر مومنی خداوند را به خودش قسم دهد « فان المؤمن اعظم حرمت من الکعبه » حاجی مکث کرد و گفت من وضع مالی خوبی دارم ولی بخیل هستم. پیامبر حرکتش را سریع کرد و بلند فرمودند « البخل فی النار ». وقتی آیات قرآن را کنار هم قرار می دهیم تازه متوجه می شویم چرا خداوند در مساله طهارت باطن انسان اینقدر مهم حرف دارد، چون اگر طهارت نباشد در رحمت و فیوضات بسته می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روایت است والکاظمین الغیض؛ مومن عصبانی نمی شود، داد نمی زند و تا می بیند آتش خشم در حال شعله ور شدن است، آتش خشم را می شکند و کسی را هم که او را عصبانی کرده است از او در می گذرد. قلبی که با طهارت است و علوم الهی و علوم غیب را به راحتی دریافت می کند، یکی از کسانی که چنین قلبی دارد و در سوره احزاب خداوند طهارت او را امضا می کند وجود مبارک حضرت زهرا(س) است چون هیچ مانعی بین او و خدا وجود نداشت، علوم غیبی از جانب پروردگار سرازیر در قلب ایشان بوده است.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.