تبیان، دستیار زندگی

یک شب کنار ساحل مجسمه‌ساز شدم

یک هنرمند مجسمه‌ساز درباره مجسمه های نمایشگاه جدیدش با نام «ورزا» توضیح داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 نمایشگاه «ورزا»

عارف رودبار هنرمند مجسمه ساز که نمایشگاه مجسمه هایش با عنوان «ورزا» تا ۱۰ بهمن ماه در گالری کاما برپاست درباره این نمایشگاه و حضورش در تهران گفت: من زمانی برای برپایی نمایشگاه به تهران می آیم که حرفی برای گفتن داشته باشم چون معتقدم هنرمند باید بتواند بر فرهنگ مردم تاثیرگذار باشد و با بیان هنری از مسایل و مشکلات به مردم تلنگر بزند.

وی در مورد اینکه چطور مجسمه‌سازی را آغاز کرده است، توضیح داد: سال ۸۹ به دلیل بیماری که دچار شدم، افسردگی گرفتم و این بیماری باعث شد هر از گاهی به ساحل بروم. در یکی از شب‌هایی که به ساحل می‌رفتم، بدون اینکه مطلبی درباره مجسمه سازی بدانم یک مجسمه شنی ساختم و در عین ناباوری ‌دیدم که بر مردم تاثیرگذار است و حتی با مجسمه شنی عکس می‌گیرند. آن لحظه احساس کردم نیرویی دارم که می‌توانم به مخاطبم انتقال دهم بنابراین از سال ۸۹ تا ۹۲ مجسمه‌های شنی ساختم که در کشور نیز هنوز ما را با این مجسمه‌ها می‌شناسند.
 نمایشگاه «ورزا»

رودباری بیان کرد: ناپایداری مجسمه‌های شنی سبب شد تا به سمت متریالی بروم که پایداری بیشتری داشته باشد و به همین دلیل فلز را انتخاب کردم و پس از کار با فلز بود که اولین نمایشگاه انفرادی من در سال ۹۴ در گالری سیحون برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه متریال نمایشگاه «ورزا» از فلز ضایعات است، افزود: به این دلیل فلز ضایعات را انتخاب کردم که شوک به مخاطب به واسطه تماشای مجسمه‌ها دو برابر شود.

این هنرمند جوان درباره ایده ساخت مجسمه‌های گاو و انسان‌هایش گفت: من خیلی درگیر انسان‌ها و اطرافیانم هستم و این موضوع برایم چالش است و معتقدم وظیفه دارم اتفاقات کشورم را در قالب مجسمه بیان کنم. همچنین چون تحت تاثیر طبیعت شمال کشور هستم و در روستا زندگی می کنم، بیشتر مجسمه‌هایم در قالب گاو است.

وی در پایان در مورد مجسمه های نمایشگاه «ورزا» اظهار کرد: در این نمایشگاه از مجسمه های گاو و انسان استفاده کردم، چون دغدغه ام جایگاه و صندلی هایی بود که انسان های را درگیر و او را از زندگی واقعی دور می‌کند. کارهایم تبدیل به آثار مینیمال شده است چون این دغدغه های ذهنی انسان را در قالب مجسمه درآورده ام و نابودی که انسان برای خودش رقم می زند در آثارم مشهود است.
 نمایشگاه «ورزا»

عارف رودباری شهمیری متولد ۱۳۶۷ ساری و فارغ التحصیل رشته گرافیک است. او مجسمه سازی را از سال ۱۳۸۹ و زمانی که درگیر بیماری و افسردگی بوده و در ساحل دریای خزر مجسمه شنی درست می‌کرده، آغاز کرده است. تاکنون نیز چندین نمایشگاه انفرادی از مجسمه های عارف رودباری در گالری سیحون برگزار شده است.
منبع: خبرگزاری صبا/آزاده فضلی