تبیان، دستیار زندگی

مبلغین با دانش‌آموزان دوست شوند

معاون تبلیغات حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: مبلغین با دانش‌آموزان دوست شوند و در جایگاه یک دوست به هدایت این افراد بپردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مبلغین
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی در همایش مدیران و مبلغین مدارس مجری طرح تربیتی امین، صبح امروز در تالار آموزش خانه معلم قم عنوان کرد: در آموزش‌وپرورش سن دانش‌آموزان به گونه‌ای است که بسیار علاقه‌مند به دوستان خود هستند و از هم تأثیر زیادی می‌گیرند، ما اگر می‌خواهیم کار تربیتی درست انجام بدهیم، باید این انگیزه را هدایت کنیم، دوست مناسب برای دانش‌آموز ایجاد کردن، یک نکته کلیدی است.

وی افزود: عده‌ای در قیامت می‌گویند ای کاش فلانی رفیقم نبود، چراکه این آدم من را منحرف و گمراه کرد؛ قرآن به صراحت تأثیر تربیتی عمیق توسط دوستان رار بیان می‌کند، این تأثیر در حد انحراف و کفر و یا در حد ایمان و سلام واقعی است.

معاون تبلیغات حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: یکی از انواع هدایت این موضوع این است که خود مبلغین با دانش‌آموزان دوست شوند و در جایگاه یک دوست به هدایت این افراد بپردازد.

وی اظهار کرد: ایمان بدون عقلانیت ایمان درستی نیست و همه مراجع می‌فرمایند که اعتقادات باید از روی عقل و اندیشه باشد، هرکس در حد توان خود باید خدا را بفهمد و به رسولش ایمان بیاورد، در این مسئله شکی نیست، ما باید مطلبی بگوییم که خلائی نداشته باشد، مطلب بدون خلأ هم سخن حکیمانه است اما اگر در بستر احساسات عمل نکنیم، حکمت مؤثر نیست.

نبوی ادامه داد: احساسی که مد نظر ما است با احساساتی که گاهی در اثر حرفی بر انسان غلبه پیدا می‌کند، متفاوت است، برخی می‌گویند ما احساساتی نیستیم، این یک مر غیرممکن است، انسان دیوار نیست که احساسات نداشته باشد، همه احساسی هستند، اما احساساتی بودن یعنی اصلاً جنبه عقلانی در کارها نداشته باشیم، احساساتی صرف غلط است، احساساتی بودن لازمه انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: برای فعال کردن حکمت، باید احساسات را به کار گرفت و آن احساس فقط از طریق رفاقت شکل می‌گیرد، اگر فردی رفاقت ایجاد نکرد، هدایتی هم صورت نمی‌گیرد، باید ابتدا بسترسازی کرد و وقتی جمع شدند، هدایت صورت بگیرد.

وی در پایان گفت: تمام مبلغین به این طرح تربیتی اهتمام داشته باشند و مراقب باشند که در کار خود حرفه‌ای نشوند چرا که حرفه‌ای شدن باعث می‌شود که اهمیت کار خود را فراموش کنید.

منبع: ایسنا
 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.