تبیان، دستیار زندگی

معرفی شرکت برتر سال ۹۷

500 شرکت برتر سال ۹۷ معرفی شدند. نتایج بیست و یکمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های ایرانی نشان می‌دهد که حجم فروش صد شرکت اول امسال براساس اطلاعات مالی سال گذشته، ۵۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شرکت های برتر
در رتبه‌بندی شرکت‌ها، علاوه‌ بر شاخص «میزان فروش»، ۳۲ شاخص دیگر نیز سنجیده می‌شود. با توجه به عمومیت فهرست شرکت‌های برتر ایران و وجود انواع شرکت‌های تولیدی، خدماتی، بیمه‌ای، سرمایه‌گذاری و بانک‌های شرکت‌کننده در این رتبه‌بندی، برای همگن کردن رقم فروش این شرکت‌ها، مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت لحاظ شده است. نتایج این رتبه‌بندی براساس گروه‌های صنعتی ۳۲گانه نیز نشان می‌دهد که از نظر میزان فروش (درآمد) گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۲۶ درصد سهم در جایگاه اول، گروه پتروشیمی با ۱۴ درصد سهم در جایگاه دوم و گروه فرآورده‌های نفتی با ۱۳ درصد سهم در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

۵۰۰ شرکت برتر و بزرگ ایران در بیست و یکمین سال رتبه‌بندی شرکت‌ها معرفی شدند. بر اساس گزارش سازمان مدیریت صنعتی حجم فروش صد شرکت اول سال ۱۳۹۷ بر اساس اطلاعات مالی سال گذشته، ۵۶۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به کل فروش همین صد شرکت در سال قبل، ۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. فروش شرکت اول فهرست نسبت به فروش شرکت صدم ۳۲٫۸ برابر بزرگ‌تر است. همایش بیست و یکمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر، مدیران ارشد بنگاه‌های برتر کشور و متخصصان این حوزه روز گذشته برگزار شد. براساس جزئیات اعلام شده در این همایش، ۱۰ شرکت‌ اول رتبه بندی به ترتیب شامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ)، بانک پارسیان (هلدینگ)، شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت سایپا (هلدینگ)، بانک صادرات ایران (هلدینگ)، شرکت پالایش نفت بندرعباس، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ)، بانک آینده (هلدینگ)، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هلدینگ) و بانک کارآفرین هستند.

اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی حاکی از آن است که ۱۰ شرکت ابتدای فهرست، فروشی معادل ۲۱٫۸ برابر فروش ۱۰ شرکت انتهای فهرست دارند. از سوی دیگر، ۱۳ شرکت بالای فهرست ۵۰٫۲ درصد جمع فروش صد شرکت را شکل می‌دهد که نشان‌دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکت‌های بزرگ ایران است. در این رتبه بندی، شرکت‌ها علاوه بر شاخص «میزان فروش»، بر اساس ۳۲ شاخص دیگر نیز مقایسه می‌شوند. با توجه به عمومیت فهرست شرکت‌های برتر ایران و وجود انواع شرکت‌های تولیدی، خدماتی، بیمه‌ای، سرمایه‌گذاری و بانک‌های شرکت‌کننده در این رتبه‌بندی، برای همگن کردن رقم فروش این شرکت‌ها، مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت لحاظ شده است. در مورد بانک‌ها از مجموع درآمدهای مشاع و غیرمشاع آنها استفاده می‌شود و مجموع درآمدهای بیمه‌ای و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها نیز در مورد شرکت‌های بیمه‌ای لحاظ می‌شود. پس از گزینش و رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص «میزان فروش»، این شرکت‌ها بر اساس میزان فروش به دسته‌های صدتایی تقسیم می‌شوند و شرکت‌های هر دسته بر اساس ۳۲ شاخص دیگر مقایسه و رتبه‌بندی می‌شوند. به این نحو، شرکت‌هایی با هم مقایسه می‌شوند که از نظر اندازه تا حدودی به هم نزدیک هستند. دسته‌بندی شاخص‌ها شامل «شاخص‌های اندازه و رشد شرکت»، «شاخص‌های سودآوری و عملکرد»، «شاخص‌های بهره‌وری»، «شاخص‌های صادرات»، «شاخص‌های نقدینگی»، «شاخص‌های بدهی» و «شاخص‌های بازار» است.

متولیان رتبه‌بندی شرکت‌ها این موضوع را نیز یادآوری می‌کنند که در اقتصاد ایران، مانند بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه، قیمت‌ها منعکس‌کننده تمامی واقعیات اقتصادی نیستند. وجود یارانه‌های مختلف، دخالت‌های دولت در کنترل قیمت‌ها و مواردی از این قبیل، موجب انحراف قیمت‌ها می‌شود بنابراین قیمت‌ها قادر نیستند وضعیت واقعی رشد یک شرکت را نشان دهند. مثلا رشد فروش یک شرکت در یک اقتصاد سالم نشان‌دهنده افزایش قیمت محصول فروش‌رفته و مقدار عددی محصولات فروخته‌شده است. از آنجا که افزایش قیمت اساسا ناشی از افزایش کیفیت محصولات تولیدی است، در این صورت افزایش فروش، نشان‌دهنده رشد واقعی و سالم این شرکت‌ها است. در حالی که در اقتصاد ایران بخشی از تغییر قیمت‌ها یا ناشی از وجود بازارهای انحصاری یا ناشی از دخالت‌های دولت در تعیین قیمت محصولات شرکت‌های تولیدی است؛ بنابراین باید در مقایسه فروش شرکت‌ها و رتبه‌بندی آنها از نظر فروش این مقوله را در نظر داشت. مشکل انحرافات قیمتی نه‌تنها مشکل فهرست رتبه‌بندی ۱۰۰-IMI است، بلکه در هر نوع آمار اقتصادی خود را نشان می‌دهد. حساب‌های ملی، سبد مصرف خانوار، بودجه دولت و آمارهای مشابه همه انحرافات قیمتی را در خود دارند و تمامی واقعیت‌های اقتصادی را منعکس نمی‌کنند.

در آغاز این همایش ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی در ایران گفت: امسال نیز مانند چند سال گذشته با عنوان اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری شد که این موضوع اهمیت این شیوه اقتصادی را در ایران نشان می‌دهد. یکی از موارد مهمی که اکنون مطرح می‌شود حمایت از کالای ایرانی است. طبیعی است که در این عرصه مردم برای انتخاب کالا یا خدمات مورد نظر باید بتوانند نخستین شرکت‌های ایرانی را بشناسند. مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی درباره پیشینه رتبه‌بندی شرکت‌ها در کشور توضیح داد: این شیوه رتبه‌بندی در سال ۷۷ که نخستین دوره خود را تجربه می‌کرد به معرفی ۱۰۰ شرکت نخست کشور پرداخت. این ۱۰۰ شرکت در یک شاخص میزان فروش بررسی و معرفی شدند. به‌تدریج و با رشد اقتصادی کشور و واحدهای تولیدی و صنعتی در ایران، تعداد شرکت‌ها به ۵۰۰ رسید و شاخص‌ها نیز رشد چشمگیری داشت. وی مهم‌ترین اهداف برگزاری این رتبه‌بندی را در تولید اطلاعات درباره بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف‌سازی در فضای کسب‌وکار، رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر تاثیرگذاری در اقتصاد ملی و گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی دانست. کیانی بختیاری با اشاره به یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این رتبه‌بندی، توضیح داد: از مهم‌ترین دستاوردهای این رتبه‌بندی می‌توان به وضعیت واحدهای صنعتی و تولیدی در رشته‌های تخصصی اشاره کرد. برای مثال، در حوزه سیمان چند شرکت حضور دارند. یکی از موضوعاتی که در این زمینه اهمیت دارد رتبه کارخانه‌های سیمان نسبت به یکدیگر است.

شاخص‌های رتبه‌بندی

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه شرکت‌های برتر ایران بر اساس ۳۳ شاخص و در ۷ عنوان دسته‌بندی، رتبه می‌گیرند، توضیح داد: شاخص‌های اندازه و رشد شرکت، شاخص‌های سودآوری و عملکرد، شاخص‌های بهره‌وری، شاخص‌های صادرات، شاخص‌های نقدینگی، شاخص‌های بدهی و شاخص‌های بازار عنوان دسته‌بندی‌ها است. در هر کدام از این عنوان‌ها شاخص‌هایی مشخص شده که بر مبنای آنها رتبه‌بندی انجام می‌شود. کیانی بختیاری با اشاره به اینکه شفافیت از جمله شاخص‌های رتبه‌بندی ۱۰۰-IMI است، گفت: در بسیاری از رتبه‌بندی‌ها ارزیابان نقش زیادی دارند. به عبارتی اگر ارزیاب یک شرکت تفاوت کند، ممکن است نمره آن شرکت نیز در شاخص مشخصی تغییر کند. با این حال، در این شیوه رتبه‌بندی به دلیل اینکه تمام شاخص‌ها کمی هستند، ارزیابان نقشی در نمره ندارند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه نقش تحقیق و توسعه در رشد هر سازمان و کشوری تاثیر قابل‌توجهی دارد، توضیح داد: آمازون، آلفابت، سامسونگ و اینتل در سال گذشته میلادی بیشترین هزینه را برای بخش تحقیق و توسعه خود در نظر گرفته‌اند. بر اساس آمارهای رسمی شرکت آمازون در سال گذشته میلادی ۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. کیانی بختیاری با اشاره به نخستین سیاست‌گذاری‌ها برای برگزاری ۱۰۰-IMI توضیح داد: از مهم‌ترین نیازهایی که در کشور وجود دارد، شفافیت آماری و درآمدی شرکت‌های ایران است. آمار شفاف و ارائه آمارهای درآمدی به توسعه کسب‌وکار و بنگاه‌های اقتصادی در کشور منجر می‌شود. وی در ادامه با بررسی آمارهای رسمی «فورچون» که در طرح بین‌المللی برگزار می‌شود، توضیح داد: از میان ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا ۱۲۶ شرکت به آمریکا و ۱۱۱ شرکت به چین اختصاص دارند. به‌ عبارت دیگر ۲۵ درصد شرکت‌های بزرگ دنیا به آمریکا و ۲۲ درصد به چین اختصاص دارد. وی در ادامه به نسبت فروش ۵۰۰ شرکت نخست ایران به تولید ناخالص داخلی پرداخت و توضیح داد: در این شاخص ۳۸ درصد به ۱۰۰ شرکت نخست و ۴۴ درصد به کل ۵۰۰ شرکت تعلق دارد. همان‌طور که مشخص است ۴۰۰ شرکت دیگر در این شاخص سهم چندانی ندارند.

کیانی بختیاری در ادامه به آمارهای فروش پرداخت و گفت: در ایران نخستین شرکت ۹ میلیارد دلار بر اساس اطلاعات مالی سال گذشته فروش داشت که نخستین شرکت داخلی است. البته باید در نظر داشت که این آمار در «فورچون» و در مدل جهانی به ۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. وی با اشاره به اهمیت رتبه‌بندی شرکت‌ها نیز گفت: سرمایه‌گذاران، فعالان بورس و مصرف‌کنندگان با استفاده از داده‌های آماری این دوره می‌توانند تصمیم‌گیری‌های بهتری داشته باشند.

سازوکار کسب اطلاعات

در ادامه مجید درویش، مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر درباره تنوع شرکت‌های نخست توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در بررسی امسال بر اساس اطلاعات مالی سال گذشته جالب بود تغییر رتبه‌های تک‌رقمی بود. در دوره‌های قبل به‌طور عمده رتبه‌های تک‌رقمی به بانک‌ها و موسسه‌های پولی و اعتباری اختصاص داشت. این در حالی است که امسال پتروشیمی‌ها رشد بسیار مناسبی داشتند. وی با اشاره به اینکه در سبد صادراتی وضعیت کارخانه‌های پتروشیمی از دیگر شرکت‌ها بهتر است، تصریح کرد: ۵۰ درصد صادرات ۵۰۰ واحد بررسی شده به پتروشیمی‌ها تعلق دارد که در سبد صادرات غیرنفتی بررسی می‌شود و رتبه دوم این شاخص نیز به فرآورده‌های نفتی تعلق دارد که ۱۹ درصد سهم دارند. وی افزود: یکی از موضوعاتی که در بررسی شرکت‌های نخست ایران اهمیت دارد نقش این شرکت‌ها در اشتغال‌زایی است بر این اساس شرکت سایپا، بانک صادرات ایران، بانک تجارت، شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت مخابرات ایران بیشترین سهم را در اشتغال‌زایی دارند.

۱۰ شرکت پیشرو

در رتبه‌بندی امسال ۱۰ شرکت پیشرو انتخاب شدند. معیار اصلی در انتخاب شرکت‌های پیشرو تغییر رتبه فروش شرکت‌های فهرست صد شرکت برتر طی چهار سال اخیر است. فهرستی که بر اساس معیار اصلی فوق‌الذکر تهیه می‌شود، با توجه به معیارهای دیگری پالایش می‌شود. این معیارها عبارتند از: وجود اطلاعات شرکت در رتبه‌بندی ۱۰۰-IMI برای حداقل سه سال اخیر، منفی نبودن تغییر رتبه فروش شرکت در سال اخیر و زیان‌ده نبودن شرکت. پس از انجام مراحل فوق، فهرست به‌دست آمده از سوی کمیته‌ای از خبرگان صنعت و محیط کسب و کار مورد بررسی قرار گرفته و ۱۰ شرکتی که بهترین نتایج را کسب کرده باشند، به‌عنوان شرکت‌های پیشرو شناسایی و معرفی می‌شوند. در انتخاب شرکت‌های پیشرو، این کمیته به سطح بلوغ شرکت‌ها توجه ویژه‌ای دارد. در مورد شرکت‌های بالغ، تغییر مثبت رتبه فروش یا حتی حفظ جایگاه، دارای اهمیت بیشتری است. ۱۰ شرکت پیشرو در رتبه‌بندی سال ۱۳۹۷ شامل بانک آینده، شرکت به‌پرداخت ملت، بانک پارسیان، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر، بانک سینا، شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، شرکت فولاد هرمزگان جنوب، شرکت گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا، بانک کارآفرین و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است.

بیشترین صعود رتبه

در رتبه‌بندی سال ۱۳۹۷، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر (هلدینگ)، بیشترین صعود رتبه را داشته است؛ به‌طوری که رتبه فروش این شرکت با ۵۶ پله تغییر از ۱۴۶ به ۹۰ رسیده است. بعد از آن شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر (هلدینگ)، شرکت به‌پرداخت ملت، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر (هلدینگ)، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (هلدینگ)، شرکت مجتمع فولاد خراسان (هلدینگ)، شرکت فولاد هرمزگان جنوب، شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (هلدینگ)، شرکت پتروشیمی اروند و شرکت بهمن موتور بیشترین صعود رتبه را ثبت کرده‌اند. البته رتبه‌های سال قبل لحاظ شده در گزارش، بر اساس اطلاعات تجدید ارائه شده در صورت‌های مالی سال جاری شرکت‌ها و صرفا بین شرکت‌های حاضر در رتبه‌بندی سال جدید است. در نتیجه در مورد بعضی از شرکت‌ها ممکن است رتبه سال قبل آنها در این گزارش، با آنچه در گزارش سال گذشته آمده است، متفاوت باشد.

شرکت‌های تازه وارد

در رتبه‌بندی امسال، شرکت‌های تازه وارد در فهرست صد شرکت اول، شامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر (هلدینگ)، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر (هلدینگ)، شرکت به پرداخت ملت، شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر (هلدینگ)، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد (هلدینگ)، شرکت توسعه معادن روی ایران (هلدینگ) و شرکت تولید خودرو صنعت خزر است.

بیشترین رشد فروش

اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی نشان می‌دهد که بیشترین رشد فروش برای شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر (هلدینگ)، شرکت به پرداخت ملت، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر (هلدینگ) و شرکت فولاد کاوه جنوب کیش ثبت شده است.

بالاترین ارزش افزوده
مطابق اطلاعات رتبه‌بندی سال ۱۳۹۷ بالاترین ارزش افزوده به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ)، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ)، شرکت مخابرات ایران (هلدینگ)، بانک آینده (هلدینگ)، شرکت سایپا (هلدینگ)، بانک صادرات ایران (هلدینگ)، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هلدینگ)، شرکت ارتباطات سیار ایران (هلدینگ)، شرکت ملی صنایع مس ایران (هلدینگ) و شرکت گروه مپنا (هلدینگ) اختصاص داشته است.

بیشترین دارایی

در رتبه‌بندی امسال شرکت‌ها از لحاظ بیشترین دارایی نیز طبقه‌بندی شده‌اند. بر این اساس بانک صادرات ایران (هلدینگ)، بانک تجارت (هلدینگ)، بانک آینده (هلدینگ)، بانک کشاورزی (هلدینگ)، بانک پارسیان (هلدینگ)، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ)، بانک رفاه کارگران (هلدینگ)، بانک صنعت و معدن (هلدینگ)، بانک اقتصاد نوین (هلدینگ) و بانک انصار (هلدینگ) رتبه اول تا دهم بیشترین دارایی را دارند.

بالاترین اشتغال‌زایی

بر اساس اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی شرکت سایپا (هلدینگ)، بانک صادرات ایران (هلدینگ)، بانک تجارت (هلدینگ)، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ) و شرکت مخابرات ایران (هلدینگ) بالاترین اشتغال‌زایی را ثبت کرده‌اند.

بیشترین سودآوری

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ)، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ)، شرکت ارتباطات سیار ایران (هلدینگ)، شرکت مخابرات ایران (هلدینگ) و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هلدینگ) بیشترین سودآوری را ثبت کرده‌اند.

بیشترین بازده فروش

اطلاعات رتبه‌بندی امسال نشان می‌دهد که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (هلدینگ)، شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (هلدینگ)، شرکت پلیمر آریاساسول و شرکت پتروشیمی زاگرس بیشترین بازده فروش را داشته‌اند.

بیشترین صادرات

رتبه‌بندی شرکت‌ها از لحاظ بیشترین صادرات نیز نشان می‌دهد که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ)، شرکت پتروشیمی نوری (برزویه)، شرکت پالایش نفت بندرعباس، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ) و شرکت ملی صنایع مس ایران (هلدینگ) در رده اول تا پنجم قرار دارد.

بالاترین ارزش بازار

بر اساس اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی بالاترین ارزش بازار نیز به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ)، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ)، شرکت پتروشیمی مارون (هلدینگ)، شرکت ملی صنایع مس ایران (هلدینگ) و شرکت مخابرات ایران (هلدینگ) اختصاص دارد.

شرکت‌های برتر از نظر رشد سریع

در طبقه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران ۵ شرکت برتر از نظر رشد سریع بین صد شرکت دوم نیز معرفی شده‌اند که شامل شرکت بازرگانی توسعه صنعت روی، شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش، شرکت توسعه تجارت فراگیر فولاد خوزستان، شرکت گروه داده‌پردازی بانک پارسیان و شرکت نقش اول کیفیت است. معیار اصلی در انتخاب شرکت‌های برتر از نظر رشد سریع تغییر رتبه فروش شرکت‌های فهرست صد شرکت دوم طی چهار سال اخیر است.

۵ شرکت برتر از نظر رشد سریع بین صد شرکت سوم نیز شامل شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران، شرکت سازآب کیان پاد، شرکت طراحی و ساخت قطعات صنایع ایران، شرکت گروه فن آوا و شرکت مهندسی و پشتیبانی نیروگاهی البرز توربین است.

پنج شرکت برتر از لحاظ رشد سریع بین صد شرکت چهارم نیز شامل شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا، شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس، شرکت صنایع خاک چینی ایران، شرکت صنایع ماشین ابزار ایران خودرو و شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان است.

۱۰ شرکت برتر صادراتگرا

در رتبه‌بندی سال ۱۳۹۷ شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، شرکت پتروشیمی زاگرس، شرکت پتروشیمی لاله، شرکت پرسال، شرکت توسعه معادن روی ایران، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت فرآورده‌های قیری هرمز پاسارگاد، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، شرکت لوله گستر خادمی و شرکت معماران تجارت آفتاب ۱۰شرکت برتر صادرات‌گرا هستند. ۱۰ شرکت برتر صادرات‌گرا بر اساس شاخص ترکیبی صادرات مشخص می‌شوند. این شاخص از ترکیب سه شاخص صادرات، رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش به‌دست می‌آید. بنابراین شرکت‌هایی که در سال مالی ۱۳۹۶ صادرات داشته‌اند، بر اساس شاخص ترکیبی صادرات رتبه‌بندی شده‌اند و ۱۰ شرکت اول فهرست به‌عنوان شرکت‌های صادرات‌گرا شناخته می‌شوند.

۳۲ گروه صنعتی

در همایش امسال شرکت‌ها به ۳۲ گروه صنعتی نیز تقسیم‌بندی شده‌اند. مقایسه گروه‌های صنعتی از نظر میزان فروش نشان می‌دهد که گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۲۶ درصد سهم، گروه پتروشیمی با ۱۴ درصد سهم و گروه فرآورده‌های نفتی با ۱۳ درصد سهم در جایگاه اول تا سوم قرار دارد.

کمترین سهم فروش نیز به گروه لوازم خانگی و الکترونیکی اختصاص دارد. سه گروه صنعتی اول از نظر سودآوری شامل گروه پتروشیمی با ۳۴ درصد سهم، گروه فلزات اساسی با ۲۰ درصد سهم، گروه فرآورده‌های نفتی با ۱۳ درصد سهم در جایگاه اول تا سوم قرار دارد.

سه گروه صنعتی از نظر ارزش افزوده نیز مربوط به گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۱۶٫۷ درصد سهم، گروه پتروشیمی با ۱۶٫۴ درصد سهم، گروه فلزات اساسی با ۱۲درصد سهم است. سه گروه صنعتی از نظر دارایی‌ها نیز گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۵۴ درصد سهم، گروه پتروشیمی با ۹ درصد سهم و گروه شرکت‌های پیمانکاری با ۴درصد سهم است.

مطابق اطلاعات رتبه‌بندی امسال سه گروه صنعتی از نظر بازدهی فروش شامل گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی با ۷۷ درصد حاشیه سود، گروه واسطه گری‌های مالی با ۷۵ درصد حاشیه سود و گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی با ۳۲ درصد حاشیه سود است. میانگین بازده فروش ۳۲ گروه صنعتی نیز ۱۶٫۴۵ درصد است. سه گروه صنعتی اول از نظر اشتغال‌زایی نیز شامل گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۱۹درصد سهم، گروه وسایل نقلیه و قطعات خودرو با ۱۱ درصد سهم و گروه شرکت‌های پیمانکاری با ۸ درصد سهم است.

سه گروه صنعتی از نظر صادرات نیز گروه پتروشیمی با ۵۰ درصد سهم، گروه فرآورده‌های نفتی با ۱۹ درصد سهم و گروه فلزات اساسی با ۱۷ درصد سهم است. سه گروه صنعتی اول از نظر شاخص بهره‌وری کل نیز شامل گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی با ۳٫۶ واحد، گروه واسطه‌گری‌های مالی با ۳٫۴ واحد و گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی با ۱٫۴ واحد است. سه گروه صنعتی اول از نظر شاخص بهره‌وری کل عوامل شامل گروه پتروشیمی با ۳٫۳۹ واحد، گروه واسطه‌گری‌های مالی با ۳٫۳۴ واحد و گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی با ۲٫۶ واحد است.

سه گروه صنعتی اول از نظر شاخص بهره‌وری نیروی انسانی نیز شامل گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی با ۲۹واحد، گروه واسطه‌گری‌های مالی با ۱۸ واحد و گروه صنایع سلولزی با ۱۱ واحد است. سه گروه صنعتی اول از نظر شاخص بهره‌وری سرمایه نیز شامل گروه خدمات فنی و مهندسی با ۱۴ واحد، گروه خدمات عمومی، رفاهی و گردشگری با ۹ واحد و گروه پتروشیمی با ۶ واحد است.

اگر پراکندگی استانی ۵۰۰ شرکت بزرگ ایران را بر اساس محل ثبت شرکت‌ها نیز مورد لحاظ قرار دهیم، استان تهران (با ۲۵۰ شرکت) در ردیف اول قرار دارد. پس از آن استان‌های اصفهان (با ۳۴ شرکت) و خوزستان (با ۲۰ شرکت) در ردیف دوم و سوم قرار دارند.

منبع: