تبیان، دستیار زندگی

تأثیر پذیرش ولایت حضرت زهرا(س) در پاکی روح

زیارتنامه حضرت زهرا(س) گویای آن است که مؤمنان حقیقی با ورود به ولایت ایشان نفس‌شان از آلودگی‌های قلبی و روحی پاک می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حضرت زهرا
زیارتنامه‌ها یکی از مهم‌ترین منابع برای دستیابی به فضایل اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) محسوب می‌شود که لازمه آن، اطمینان از صدور متن زیارت از ناحیه معصومین(ع) است که در اصطلاح به آن زیارتنامه مأثوره (اثر معصوم(ع)) گفته می‌شود. درباره زیارتنامه حضرت زهرا(س) متون مختلفی وجود دارد که در کتب ادعیه و روایی دیده می‌شود. از این جهت ضروری است از صحت انتساب آن به معصومان(ع) اطمینان حاصل کرد چرا که همان طور که عنوان شد، زیارتنامه‌های یکی از منابع معرفتی شیعیان و محبان اهل عترت(ع) شناخته می‌شوند. 

در یکی از این زیارتنامه‌ها به نقل از امام محمد باقر(ع) می‌خوانیم: «یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللهُ الَّذی خَلَقَکِ قَبْلَ اَنْ یَخْلُقَکِ، فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صابِرَةً، وَ زَعَمْنا اَنّا لَکِ اَوْلِیاءُ وَمُصَدِّقُونَ وَصابِرُونَ لِکُلِّ ما اَتانا بِهِ اَبُوکِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَاَتى بِهِ وَصِیُّهُ، فَاِنّا نَسْأَلُکِ اِنْ کُنّا صَدَّقْناکِ إلاّ اَلْحَقْتِنا بِتَصْدیقِنا لَهُما لِنُبَشِّرَ اَنْفُسَنا بِاَنّا قَدْ طَهُرْنا بِوَلایَتِکِ. (التهذیب، ج6، ص10)

اى آن کسی که خدا تو را خلق کرد، تو را پیش از خلقت آزمود و در آن آزمایش بر هر گونه بلا و مصیبت تو را شکیبا و بردبار یافت و ما چنین پنداریم که دوستان شما هستیم و مقام والای شما را تصدیق مى‌‏کنیم و بر هر دستور و تعلیمات الهى که پدر شما و وصیّش که درود حق بر او و آلش باد براى ما آورد، صبور و مطیع خواهیم بود؛ از تو درخواست می‌‏کنیم که اگر ما واقعاً تو را تصدیق کرده‌ایم، ما را به خاطر این تصدیق به پدر بزرگوارت و جانشینش ملحق کنی تا ما به خود مژده دهیم که حقیقتاً به سبب ولایت تو پاکیزه شده‌ایم.

سوای از معارف و مضامین عالی که در ابتدای این زیارتنامه موجود است و باید به طور مجزا به هر فراز پرداخت، نکته‌ای وجود دارد که ارزش والای حضرت زهرا(س) نزد خداوند مشخص می‌کند. به این صورت که از این بانوی بزرگوار درخواست می‌کنیم به سبب تصدیق‌شان، ما را متصل به رسول‌الله(ص) به عنوان خاتم‌الانبیاء و امیرالمؤمنین(ع) به عنوان برترین اوصیاء کند تا از این طریق به نَفس‌مان بشارت دهیم به واسطه ولایت حضرت زهرا(س) تطهیر می‌شویم. از این جهت مؤمنان حقیقی با ورود به ولایت حضرت زهرا(س) نفس‌شان از آلودگی‌های قلبی و روحی پاک می‌شود.  

منبع: تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.