تبیان، دستیار زندگی

آثاری که نوجوان‌ها را با تاریخ معاصر آشنا می‌کند

انقلاب به‌وقت کتاب

نسل جدید از انقلاب اسلامی چه می‌داند و چگونه با مفاهیم آن آشنا می‌شود؟ مجموعه داستان‌های انقلاب در قالب کتاب، کوششی است تا بخشی از حال و هوای گذشته ایران را برای کودکان و نوجوانان زنده کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تظاهرات انقلاب
چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است و حالا می‌توان گفت نیمی از جمعیت کشور بعد از سال 57 به دنیا آمده‌اند؛ نسل‌هایی که هر چه می‌گذرد، کمتر از تاریخ روزهای پرفرازونشیب مبارزه علیه رژیم طاغوت می‌دانند. کتابِ انقلاب، چه در قالب داستان کوتاه و چه رمان بلند، دنیای آگاهی و اطلاعات، درباره روزهایی است که پدران و مادران نسل امروز در برابر ظلم و بیداد قیام کردند تا بالاخره در بهمن 57 به پیروزی رسیدند.

نوجوانِ پرسشگر امروز، سؤال‌های بسیاری درباره انقلاب اسلامی دارد و البته پاسخ قانع‌کننده‌ای هم می‌خواهد. شاید بخشی از پاسخ سؤالاتش را در مجموعه داستان‌های انقلاب بیابد. آنچه در ادامه می‌آید معرفی مجموعه‌هایی خواندنی است از داستان‌های انقلاب.

نادر ابراهیمی، پیش‌قراول قصه انقلاب

نادر ابراهیمی از اولین نویسندگانی است که از همان نخستین روزهای پیروزی قلم بر دست گرفت و به نگارش داستان‌هایی با محوریت انقلاب اسلامی پرداخت. مجموعه پنج‌جلدی «قصه‌های انقلاب» نادر ابراهیمی در سال 57 برای اولین بار منتشر شد و البته در سال‌های بعد به محاق فراموشی رفت. این غربت قصه‌های انقلاب، به کوشش و پیگیری همسرِ نادر، در میانه دهه نود دوباره منتشر و روانه بازار کتاب کودک و نوجوان شد.

«نیروی هوایی»، «پدر چرا توی خانه مانده است»، «برادرت را صدا کن»، «جای او خالی» و «سحرگاهان همافران اعدام می‌شوند» عناوین کتاب‌های نادر ابراهیمی است که شخصیت اصلی هر داستان، نوجوانی است که به نحوی درگیر ماجراها و اتفاقات روزهای انقلاب می‌شود.

انقلاب به روایت آقای قصه‌گو

دومین اثر نوجوانانه درباره انقلاب اسلامی، مجموعه «داستان‌های انقلاب» است که توسط آقای خاطره‌انگیز قصه‌های ظهر جمعه، یعنی محمدرضا سرشار انتخاب و ویرایش شده است. این مجموعه هفت عنوان به قلم نویسندگان مختلف را دربرمی گیرد. «به دنبال پدر»، «پای تخته‌سیاه»، «همه گفتند مرگ بر شاه»، «نوشته روی دیوار»، «غریبه‌ها»، «جاسوس» و «امام می‌آمد» عناوین این مجموعه هستند.

نویسندگان داستان‌ها همگی از چهره‌های آشنا در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و انقلاب اسلامی بشمار می‌روند؛ نویسندگانی چون داوود غفار زادگان، حسین فتاحی، احمد عربلو، مصطفی خرامان، طاهره ایبد، محمدرضا بایرامی، ابراهیم حسن بیگی و ...

داستان‌های جشنواره‌ای

جشنواره داستان انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) از جشنواره‌های فاخر ادبی است که به‌منظور خلق آثار ارزشمند ادبی در حوزه ادبیات انقلاب راه‌اندازی شده است. خسرو باباخانی به همراه رقیه سادات صفوی در سال‌های اخیر، مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه برگزیده این جشنواره را در قالب کتاب گرداوری کرده‌اند که توسط سوره مهر ناشر برگزیده انقلاب اسلامی منتشرشده است.

«جشن از ما بهترون» مجموعه داستان‌های پنجمین دوره جایزه امیرحسین فردی است. کتاب ششمین دوره با عنوان «گوسفندی برای شاه» شامل 7 داستان است که مورد استقبال قرارگرفته. عناوین کتاب عبارت‌اند از: «گوسفندی برای شاه» نوشته مصطفی میرزایی، «این روزها کلاغ باهوش‌تر شده» اثر مرضیه فعله‌گری، «مجسمه» به قلم محمدباقر سیدی، «بچه‌های قلعه» اثر نجمه موسوی، «حاجی‌فیروز» نوشته رقیه فرمانی، «زمستان» به قلم سید عذرا موسوی و «گوری در قبرستان متروک» اثر سید فاطمه موسوی.

«رؤیای یک عمارت فرعونی» نیز در ادامه جلد پیشین، منتخبی از داستان‌های برگزیده ششمین دوره است؛ و دست‌آخر «نان و آفتاب» که داستان‌هایش جزو برگزیدگان هفتمین دوره جایزه امیرحسین فردی هستند.

در هوای انقلاب

جدیدترین مجموعه کتابی که با موضوع انقلاب اسلامی برای نوجوانان منتشرشده، رمان‌های «در هوای انقلاب» کاری از انتشارات استان قدس رضوی (به نشر) است. هر جلد از این مجموعه روایت گر داستان‌هایی است که دریکی از شهرهای کشور اتفاق می‌افتد؛ شهرهایی که هرکدام حال و هوای روزهایشان انقلابی بوده است. جگر گرگ، هرسال قبل از زنگ اول، سه سوت، کت ولیعهدی، کوچه قهر و آشتی، بالای پشت‌بام، پشت دروازه‌های بهشت، امتحان آبان ماه، قسم نخور و ترسو رمان‌های این مجموعه هستند.

خاطرات کودکی یک شهر

به نشر در ادامه انتشار مجموعه داستان‌های انقلاب، یک مجموعه 12 جلدی بانام «شاه فراری شده» را برای کودکان مهیا کرده که در همین روزها روانه بازار کتاب شده است. مجید ملامحمدی از نویسندگان نام‌آشنا در حوزه کتاب و نشریات کودک و نوجوان، در این مجموعه خاطرات خود را از روزهای انقلابی شهر اشتهارد از زبان یک کودک روایت می‌کند. خاطرات ملامحمدی ازآن‌جهت که بر پایه واقعیت و به زبان ساده و قابل‌فهم کودکان نوشته‌شده، خواندنی است. ضمن اینکه چون قصه انقلاب را خارج از شهرهای بزرگی مثل تهران روایت می‌کند، با داستان‌های پایتختی انقلاب تمایز دارد.

«آن روز قله دماوند گریه کرد»، «من به دیدن شاه نمی‌روم»، «اسم اینجا سیاه‌چال است»، «ننه‌جان در زندان شاه»، «شاهنشاه و ملاقه ننه‌جان»، «ننه‌جان به آسمان رفته»، «آب‌خنک شاهنشاه»، «بوی گلابی‌های آقاجان»، «شاهی که شاخ داشت»، «بابا را به دریاچه نمک انداخته‌اند»، «درخت سیبی که با امام دوست بود» و «هواپیمایی که فرشته‌ها همراهش بودند» داستان‌هایی در قالب خاطره است که مخاطب کودک را با مفاهیم انقلاب اسلامی آشنا می‌کند.