تبیان، دستیار زندگی

تحلیل مهم‌ترین فیلم‌های 2018؛ با تبیان

بخش سینما و تلویزیون وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در مقاله ای به تحلیل فیلم سینمایی«نخستین انسان»(First Man) ساخته دیمین شزل پرداخته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فیلم نخستین انسان
 به گزارش روابط عمومی، لیلا شعبانی در بخشی از متن این مقاله آورده است: «در تحلیل و ارزیابی این فیلم، تمام تئوری‌های مطرح‌شده درباره افسانه‌سرایی سینمایی توسط استنلی کوبریک و دروغین بودن این سفر را در نظر نخواهیم گرفت. چون طرح این پیش‌فرض، تحلیل سینمایی فیلم «نخستین انسان» دیمین شزل را مخدوش می‌کند. «نخستین انسان» شبیه شیوه کار کارگردانش در آثار قبلی‌ نیست. در مواجهه با فیلم چندین ابهام محتوایی و فرمی مطرح است که ساختار و کارگردانی دیمین شزل، نابغه تازه‌وارد هالیوودی را با چالش‌های فراوانی روبرو می‌کند.
مهم‌ترین پرسشی که ساختار فیلم «نخستین انسان» را به چالش می‌کشد این است که ازنظر مؤلفان، ساخت فیلمی درباره رویداد سفر انسان به ماه اهمیت داشته یا فیلم نخستین انسان قرار است، فیلمی درباره نیل آرمسترانگ باشد؟ اگر کمی مفروضات جهان واقعی را در نسبت با فیلم بررسی کنیم، از منظر هر مخاطبی، عام یا خاص، نخبه یا تماشاچی واقعی سینما، سفر انسان به کره ماه اهمیت دارد یا شخصیت نیل آرمسترانگ؟ آیا پرداختن پررنگ و مستمر این شخصیت محوری، رویداد سفر به ماه را بااهمیت جلوه می‌دهد؟»
مقاله اینترنتی «آشفتگی «نخستین انسان» در سفر به ماه» در بخش سینما و تلویزیون وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان قابل مشاهده است.