تبیان، دستیار زندگی

آغاز یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با 40 سال هنر انقلاب

بخش "پلاک "40 با نمایش آثار هنرمندان انقلاب در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
نمایشگاه

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز دوشنبه 8 بهمن‌ماه با افتتاح بخش "پلاک 40" آغاز به کار کرد. در این مراسم سید ‌محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، ‌ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سید امیر سقراطی دبیر هنری جشنواره، محسن سلیمانی ‌دبیر اجرایی ‌جشنواره و نظام‌الدین امامی‌فر مدیر بخش "پلاک 40" به همراه جمعی از هنرمندان و خانواده شهدا حضور داشتند.

نظام‌الدین امامی‌فر در این مراسم با بیان اینکه این نمایشگاه حاصل یک کار پژوهشی و حاصل همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف است، گفت: این آثار حاصل دسترنج هنرمندان مختلف است که از ابتدای انقلاب تابه‌حال خلق‌شده است. انتخاب این آثار از بین موزه‌ها و آرشیوهای مراکز مختلف بوده و به‌عنوان اولین قدم توانستیم این آثار فاخر را از موزه‌ها و مجموعه‌ها بیرون آورده و در معرض دید عموم قرار دهیم. شاید نمایشگاه "پلاک 40" شروعی باشد برای پژوهش بصری در زمینهٔ هنر انقلاب و امیدواریم محققان بتوانند با دیدن اصل آثار، از آن‌ها برای اهداف نشانه‌شناسی استفاده کنند. 
نمایشگاه

پس از آن حبیب صادقی، نقاش انقلابی و استاد دانشگاه، گفت: هنر انقلاب، هنر ترجمه نیست، بلکه هنر مولف است. یعنی زمانی که جریان مدرنیسم غرب وارد ایران شد، نسل جوانانی که اقدامات فداکارانه یاران انقلاب را دیدند، در کنار آن‌ها به تصویر کردن این فداکاری‌ها پرداختند. این بخش از جشنواره هنرهای تجسمی فجر نشان‌دهنده یک گوشه اندک از تلاش عظیمی است که آن عزیزان انجام دادند.

صادقی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های کارآمدی انقلاب اسلامی این صفت هنرمندان و یاران انقلاب است که خویشتن فرمایانه و بدون سفارش حکومت کار کردند و احساس عاشقانه و ارزشمندی که شهدا داشتند را به  تصویر کشیدند. این نمایشگاه بخشی از اضلاع گوناگون و تجلیات معرفت‌شناسانه هنر انقلاب است که مزین به نام شهدا است. هنر خویشتن فرما و یقینیِ یاران انقلاب منجر به خلق آثار فاخری شد که یکی از تجلیاتش نام نازنین شهدا است. در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب امیدوارم پژوهشگران و هنرمندان کارهای شایسته انقلاب اسلامی را انجام دهند و بتوانیم تجلی آن را در موزه‌ای بزرگ ببینیم.
نمایشگاه

پس از آن محمدحسن کاویانی‌راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید، گفت: از همه عزیزانی که با خلاقیت و نوآوری در برگزاری این برنامه مشارکت کردند و بخشی از سهم و وظیفه خود را در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، به عنوان بزرگترین هنر یک جامعه که در طول تاریخ آنها ثبت شده است، ادا کردند تشکر می‌کنم. به ویژه در موقعیتی که یک جهان تلاش می‌کنند با اتهام زدن، زوایای تاریک و نازیبایی را از بزرگترین تجربه زیبای این مردم به رخ آنها بکشند و سابقه شیرین یک کار بزرگ و حماسه عظیم را به کام آنها تلخ کنند.  این که کسی با عرضه آثار فاخر هنری بتواند بخشی از پلشتی که دیگران می‌خواهند به ساحت زیبای انقلاب این مردم بپاشند را ترمیم کند، کار مهمی است.

در ادامه این مراسم هادی مظفری، ابراهیم حقیقی و محمدحسن کاویانی‌راد از خانم‌ها افشار، صباغ‌چی و میرعلی‌اکبری که مادر و همسر شهدا هستند تجلیل به عمل آوردند.
نمایشگاه

در این نمایشگاه آثاری از هنرمندانی چون: مرتضی اسدی، ایرج اسکندری، هانیبال الخاص، سید نظام الدین امامی‌فر، ‌احمد آقا قلی‌زاده، محمد باقر آقا میری، رضا بخشی، محمد علی بنی اسدی، محمد بهرامی، حسین پرتوی، ناصر ‌پلنگی، کاظم چلیپا، پرویز حاصلی، عبدالمجید حسینی راد، جواد حمیدی، جمال خرمی نژاد، کیخسرو خروش، محمد ‌خزائی، احمدرضا دالوند، جورج داودزاده، حبیب درخشانی، علی ذاکری، محمد رضا ذبیح الله زاده، جلیل رسولی، حمید ‌رضایی، مهدی روحانی، زهره سمندوک، ناصر سیفی، مریم شریفی شوریجه، نوشین شعبانی، حسین شناور، طاهر شیخ ‌الحکمایی، محمد علی شیخی، رضوان صادق زاده، حبیب الله صادقی، کامبیز صبری، پرویز صیاد، ادهم ضرغام، احمد ‌طالبی، ابوالفضل عالی، حسین عصمتی، محمد حسین عماد، محمد فدوی، ناهید فراست، مجید قادری، عبدالحمید ‌قدیریان، زهرا قربانیان، نادر قشقایی، مسعود قندی، مرتضی کاتوزیان، بهنام کامرانی، علی کاوه، مهسا کریم زاده، امید ‌کیایی، مصطفی گودرزی، اردشیر مجرد تاکستانی، مرتضی ملکی، مجید مهرگان، معصومه میرحسین، جواد نوبهار، ‌صدیقه وثوقی، احمد وکیلی، علی هاشمی شهرکی، کامبیز هورسان، ناصر هوشمند وزیری، مهدی یار محمدی، احمد ‌یاری زاد و حسین یاقوتی به نمایش درآمده است.‌

 نمایشگاه پلاک 40 تا 5 اسفند در فرهنگسرای نیاوران برقرار است.

منبع:هنر آنلاین