تبیان، دستیار زندگی

۱۰ روش طلایی برای برخورد با شوهر قهر قهرو

افراد گاها یا به علت عدم پختگی و یا برای جلب توجه، از قهر کردن به عنوان سلاح استفاده می‌کنند. روش برخورد با قهر شوهر باید به گونه‌ای باشد که این کار برای او تبدیل به عادت نشود و در عین حال بداند که متوجه او هستید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
قهر،شوهر،کنترل کردن، اعتماد به نفس،احساسات،سلامت روحی،مشاوره، تنهایی،مسائل عاطفی،نحوه برخورد با قهر شوهر،لجبازی،ترس، نگرانی،گفتگو،مشکلات، خانواده ایرانی، عشاق موفق
 برخورد با قهر شوهر اگر شریک زندگی شما بیشتر اوقات با شما قهر است، شاید وقت آن باشد که رابطه خود را ارزیابی کنید. چه این رفتار از روی نیاز به کنترل کردن باشد و چه از خام بودن، به هر صورت رفتار درستی در یک رابطه تلقی نمی‌شود. اگر در مقابل چنین رفتاری، تسلیم شوید این اتفاق هر روز و هربار تکرار خواهد شد. روش برخورد با قهر شوهر این است که او را تشویق کنید که آزادانه با شما ارتباط برقرار کند، به خاطر داشته باشید که این رفتار آن‌ها الزاما تقصیر شما نیست. گاهی در شرایط بحرانی نیز می‌توانید از تکنیک‌های زوج درمانی کمک بگیرید. اما قبل از آن به خواندن ادامه دهید تا در این رابطه چند نکته به شما بیاموزیم.

راههای برخورد با قهر شوهر

1. تسلیم قهر شوهر نشوید
2. اگر قهر ادامه پیدا کرد موضوع را پیدا کنید
3. خود را سرزنش نکنید
4. با او صحبت کنید تا ناراحتی اش را بیان کند
5. به او مشاوره دهید یا او را به مشاوره ببرید
6. تفاوت میان زمانی برای فکر کردن و قهر را درک کنید
7. عواملی را که شوهرتان را تحریک میکند را بیابید
8. سعی کنید شوهر خود را درک کنید. شاید توان بیان احساسات را ندارد
9. به دل نگیرید
یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: شوهران همگی از اختلاف خانوادگی ناراحت و منزجرهستند، درحالی که همسرانشان زیاد به آن اهمیت نمی‌دهند. دلیل اینکه مردها به قهر پناه می‌برند این است که می‌خواهند خود را از طغیان احساسات حفظ کنند. او به این نتیجه رسیده است که وقتی مردها قهر را شروع می‌کنند تعداد ضربان قلبشان حدود 10 ضربه در دقیقه آرام تر می‌شود و نوعی احساس انفعالی رهایی به وجود می‌آورد اما تناقضی که اینجا دیده می‌شود این است که زنان ضربان قلبشان بالاتر می‌رود و این مساله بسیار جالب است و جای تامل دارد. این واکنش احساسی که هر کدام از دو جنسیت از راههای متضادی در جست و جوی راحت شدن هستند باعث جهت گیری های کاملا متفاوت در مقابل برخوردهای احساسی هر یک از این دو جنسیت می‌شود. اما به خاطر داشته باشید وقتی شوهران قهر می‌کنند باعث تحریک طغیان در زنان می‌شوند که کاملا احساس بیچارگی به آنها دست می‌دهد و این حالت تکرار دوره جنگ های خانوادگی را به آسانی بالا می‌برد،و ممکن است که خیلی زود از کنترل خارج شوند.

راه حل پیشنهادی ما به شما این است که زمانی که همسرتان بعد از یک نزاع به حالت قهر سکوت می‌کند و به لاک خود می‌رود او را تنها بگذارید تا هم او به آرامشی نسبی برسد و هم خودتان بتوانید با منطق و به دور از طغیان احساسات زودگذر با هم مشکلات زندگی تان را حل کنید.

بهترین روش برخورد با شوهر قهر قهرو چیست ؟

۱. تسلیم قهرشوهر نشوید: این کار ممکن است مشکل باشد، اما بهترین کاریست که در لحظه می‌توانید انجام دهید. مانند هر روز به زندگی روزمره خود مشغول شوید و تنها لبخند بزنید، مودب باشید و به زندگیتان وفادار بمانید. به شوهر خود نشان دهید که قهر آن‌ها موجب توجه بیشتر شما نمی‌شود.

۲. اگر قهر ادامه پیدا کرد، موضوع را روشن کنید: اگر شوهرتان به قهر خود برای مدتی ادامه داد، به آن‌ واکنش نشان دهید. برای مثال بجای آنکه مدام بپرسید چه شده و چرا قهری، بگویید که: «میدانم از چیزی ناراحت هستی، نمی‌دانم علت آن چیست، اما دوست دارم درباره‌اش صحبت کنیم.»

۳. خود را سرزنش نکنید شوهر شما باید یاد بگیرد چطور با خودش کنار بیاید و آرام شود؛ این وظیفه شما نیست، اگر چه شاید شما نیز بتوانید کمکی بکنید. بودن در رابطه‌ای که شما را عصبانی می‌کند یا سلامت روحیتان را در معرض خطر قرار می‌دهد، ممکن است شما را گیج کند که آیا شما مقصرید یا او؟ بنابراین قبل از اینکه با او صحبت کنید خود را سرزنش نکنید.

۴. او را تشویق کنید ناراحتی‌اش را بیان کند ممکن است سخت باشد که در برخورد با قهر شوهر، عصبانی نشوید یا خودتان هم قهر نکنید، اما تلاشتان را بکنید که راه ارتباطی بیابید. به او بگویید که اگر به سراغ شما بیاید و مستقیما مشکل را با شما در میان بگذارد، بسیار عالی خواهد شد؛ و اگر او بجای اخم کردن شروع به صحبت کرد، آنگاه با مهربانی پاسخش را بدهید. اگر او در نهایت پای صحبت نشست و مشکلش را بیان کرد، به او بگویید که می‌خواهید در آینده بیشتر با شما صحبت کند و هرگز از سلاح قهر استفاده نکند.

۵. به مشاوره فکر کنید اگر شوهر شما همچنان به قهر خود ادامه می‌دهد و یا با این روش روز به روز کنترل بیشتری به دست می‌آورد، به دنبال کمک گرفتن از یک متخصص باشید. از طریق مشاوره می‌توانید به شریک خود بفهمانید که قهر کردن هم او و هم شما را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.

۶. تفاوت میان زمانی برای فکر کردن و قهر را درک کنید: مهم است که بتوانید تشخیص دهید آیا شوهر شما گا‌ها برای فکر کردن و پردازش مسائل، فاصله می‌گیرد یا تمایل زیادی به قهر کردن دارد؟ هر کسی هر از گاهی نیاز به تنهایی و خلوت دارد. اگر شوهرتان بعد از خلوت کردن با خودش، با ایده‌های جدید و یک نتیجه‌گیری به سراغتان می‌آید، بهتر است او را بپذیرید. در واقع او با شما قهر نبوده است.

۷. عواملی که شوهرتان را تحریک می‌کند، بیابید: در روش برخورد با قهر شوهر، به دنبال یک الگوی رفتاری در او بگردید. سعی کنید، مشخص کنید که معمولا در واکنش به چه مسائلی قهر می‌کند تا بتوانید این محرک‌ها را به حداقل برسانید. برای مثال دیر بر سر شام رفتن یا برخی حرف‌ها ممکن است برای او بسیار تحریک کننده باشند.

۸. اغلب افرادی که قهر می‌کنند در بیان احساسات خود مشکل دارند چه شوهر شما برای کنترل کردن و چه از روی بچگی با شما قهر کرده باشد، به هر صورت به این معناست که او هوش عاطفی کمی دارد. شریک شما ممکن است حتی قادر به بیان احساسش نسبت به خودش نیز نباشد. در واقع آن‌ها برای حل این مشکل نیاز به توسعه مهارت‌های فردی یا تغییر عاداتشان دارند. کسانی که قهر می‌کنند لازم است یاد بگیرند با خودشان صحبت کنند. مثلا بگویند "من می‌دانم که اشتباه کردم و لازم است بهتر عمل کنم"، یا "من می‌دانم که مسائل عاطفی دارم و آماده هستم که آن‌ها را حل کنم". همچنین آن‌ها باید بتوانند خود را آرام کرده و برای خود ارزش قائل شوند.

۹. به دل نگیرید: برخورد با قهر شوهر می‌تواند حال شما را نیز خراب کند. سعی کنید روحیه خود را حفظ کنید و نگذارید قهر او بیش از حد بر شما تاثیر بگذارد. اگر امواج و احساسات منفی واقعا به سراغتان می‌آیند و کم کم موجب آزارتان می‌شود، خود را دور نگه دارید و از فاصله نظاره گر اوضاع باشید.

با شوهرم که مدام قهر می کند چکار کنم؟

قبل از هر چیز لازم است درباره مکانیزم قهر اطلاعات کافی داشته باشید و بدانید که چه کسانی و چگونه در زندگی بیشتر قهر می کنند تا راه مقابله با این گونه افراد را بیابید. قهر، نوعی واکنش طبیعی است که به صورت ژنتیکی یا سرشتی و یا محیطی و یا الگوبرداری از نزدیکان و خویشاوندان به افراد منتقل می شود تا جایی که افراد در موقعیت هایی که با ناکامی و خشم مواجه می شوند یا به نیازهای مطلوب خود دست نمی یابند به اشکال متعددی به قهر متوسل می شوند. قهر رفتاری است که ریشه در یک عاطفه و هیجان منفی، توام با خشم دارد و بسته به شدت و ضعفش، طول می کشد. قهر می تواند مثبت یا منفی باشد؛ مثبت است اگر جانشین انتخاب های بدتر شده یا آنکه مانع تسلیم فرد در مقابل زورگویی های دیگران شده باشد. اما منفی و بسیار آسیب زاست اگر از روی لجبازی و عدم بخشش اتفاق افتاده باشد. قهر در بین اکثریت همسران اتفاق می افتد اما در بین برخی بسیار بیشتر و جدی تر رخ داده و به صورت یک عادت در می آید. شخصیت اخلاقی هر انسانی باعث می شود که بیشتر و یا کمتر قهر کند. افرادی که بیشتر قهر می کنند عموماًٌ احتیاج به مطرح شدن، حل مشکلات و یا جلب توجه دارند و بسیاری از مواقع از نداشتن اعتماد به نفس رنج می برند. قهر بسیاری از لحظات شیرین زندگی را به تلخی و غصه می گذراند در این صورت، قهر دردی است که اگر به شکل جدی درمان نشود سرطانی وخیم برای زندگی زوجین محسوب می شود. قهر معمولاً با لجبازی تکمیل می شود فردی که قهر کرده می خواهد پیامی را منتقل کرده و به نتیجه ای برسد چنانچه اوضاع بر عکس انتظار او پیش برود لجبازی هم ادامه خواهد داشت. اگر چه قهر و لجبازی دو رفتار مختلف اند اما از یک ریشه بوده و از خصوصیات اخلاقی واحدی آب می خورند. قهر و لجبازی به طور کلی محصول خشم افراد درونگرا، ضعیف، محتاط، زود رنج، کم رو، کم حرف، تودار یا مرموز است. البته قهر می تواند از سوی هر کسی اتفاق بیفتد. اما از کسانی که این ویژگی ها را دارند بیشتر سر می زند زیرا این آدمها معمولاً اهل احتیاط بوده و ترس و نگرانی های مخفی دارند. این ها عملی خشونت آمیز و واضح و قابل استناد انجام نمی دهند که کسی بتواند محکومشان کند انتخاب قهر هم به همین دلیل است. قهر، طرف مقابل را به ستوه می آورد بدون آنکه صدایی داشته و هزینه ای بردارد.

گاهی قهر راه فرار از زیر بار مسئولیت است. این دسته از افراد با قهر مدتی مشکلات خود را حل می کنند این ها با قهر احساس امنیت بیشتری دارند چون برای مدتی مجبور نیستند پاسخ گوی کارهای خود باشند. افرادی که از عقل، روحیه و شخصیت سالمی برخوردارند، در شرایط مشابه، با گفتگو و حتی با ایستادگی های منطقی مشکلات خود را حل می کنند. بیشتر آدم هایی که قهر می کنند آدم های زود رنجی هستند که به دنبال توجه می گردند بنابراین، کوچکترین توجه ای باعث تقویت این رفتار آنان می شود. هر گونه جرو بحث، دعوا و مقابله به مثل به لجبازی بیشتر شخص منجر می شود و باعث طولانی شدن مدت زمان قهر می گردد، سعی کنید با صبوری با این مسئله برخورد کنید. هرگاه در موارد مشابه شوهرتان این رفتار را از خود نشان نداد و یا به سوی آشتی قدمی برداشت، سریعاً این رفتار او را تشویق کنید تا به تدریج رفتار قهر در او ضعیف و در نهایت حذف شود. در مقابل قهر هیچ گاه نباید تسلیم شد و با پذیرفتن قواعد قهر، مثل مقابله به مثل، حرف نزدن و دوری کردن، او را در راه رسیدن به خواسته هایش یاری کرد بلکه، بهترین عکس العمل و رفتاری که می توانید در برابر رفتار قهر شوهرتان انجام دهید، بی تفاوتی نسبت به آن رفتار و پرداختن به کارهای عادی و روزمره تان است. بی تفاوتی سبب خسته شدن طرف مقابل می گردد.

در یک محیط مناسب و فضای آرام، به گفتگو با شوهرتان بپردازید و به او بگویید: قهر کردن شیوه ی مناسبی در حل مشکلات و مسائل زندگی نیست و هیچ کمکی به حل مشکلات نمی کند، پس بهتر است با هم صحبت کنیم تا نتیجه درست و منطقی برای حل مشکلات پیدا کنیم. همچنین در مواقع قهر و خشونت و نزاع قرارمان این باشد که فرصتی را برای خودمان در نظر بگیریم و از اوج هیجان ها و خشونت ها که بیرون آمدیم به حل مسأله و مشکل هایمان بپردازیم. اگر نتوانستید مشکل را به تنهایی حل کنید از یک مشاور و روانشناس بالینی با تجربه کمک بگیرید. مشاور ضمن تقویت اعتماد به نفس و مهارت های کلامی شوهرتان، می تواند روش های جایگزین و راه های بیان احساسات و عواطف را به او آموزش دهد و تعاملات اجتماعی او را افزایش دهد تا ضمن بهبود رفتار او از شدت درونگرایی او بکاهد.
منبع : دلگرم 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.