تبیان، دستیار زندگی

«حدیث قند» زرویی نصرآباد روانه بازار شد

انتشارات نیستان چاپ سوم کتاب «حدیث قند» اثر مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد را روانه بازار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 «حدیث قند»

انتشارات کتاب نیستان چاپ سوم «حدیث قند» مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد را روانه بازار کرد.

در معرفی این کتاب آمده است:‌ «طنز چیست؟ فرق آن به هزل و هجو و فکاهه چیست؟ چگونه می‌شود در یک متن یا فیلمنامه، خنده آفرینی کرد؟ آیا حافظ هم در غزل‌های عارفانه و عاشقانه‌اش طنزآوری کرده است؟ چه کنیم تا مثل کیومرث صابری (گل آقا) طنزهای‌مان خواندنی و ماندنی شود؟… این سؤالات و ده‌ها سوأل دیگر‌، سؤال‌هایی است که اهل ذوق و علاقمندان به طنز در مواجهه با طنزپردازان مطرح می کنند و متأسفانه، کمتر هم پاسخ قانع‌کننده و راه گشا می‌گیرند. ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنز پرداز و پژوهشگر، در حدیث قند کوشیده است تا به این سؤالات و بسیاری سؤالات دیگر پاسخ دهد.»
مرحوم زرویی نصر‌آباد در این مقالات سعی داشته تا بخش‌هایی تاثیرگذار از تاریخچه طنز مکتوب ادبیات فارسی، همراه با کلام بزرگان این عرصه را مرور و تحلیل کند. از ویژگی‌های این کتاب آن است که نویسنده در بخش‌هایی با لحنی ساده و صمصیمی با مخاطبان مقاله خود سخن گفته است و به صراحت و بی‌تعارف به بیان برخی دیدگاه‌های شخصی و درونی؛ کنار دیدگاه‌های منتقدانه پرداخته است.

«طنز و جهانی شدن» نام اولین مقاله این کتاب است.«نگاهی گذرا به طنز در عرصه مشروطیت»، «نگاهی گذرا به مفاهیم طنز و انواع شوخ‌طبعی»، «روحانیون شوخ طبع»، «طنز انتقاد و رندی در غزلیات لسان‌الغیب حافظ شیرازی»، «مقدمه‌ای بر سبک‌شناسی دو کلمه حرف حساب»، «تاملی کوتاه در باب کمدی و روش‌های ایجاد فضای کمیک»، «هزار نکته باریک‌تر ز مو»، «مقدمه کتاب یک بغل کاکتوس»، نام فصل‌های دیگر این کتاب هستند.

دو فصل پایانی این کتاب نیز به مقالاتی با نام «یادی از مرتضی فرجیان» و «محمد قاضی» اختصاص یافته است.

منبع: تسنیم