تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با مهم‌ترین آثاری که در جشنواره امسال حضور دارند

به تماشای فیلم‌های فجر 37

یک گزارش درباره مهم‌ترین فیلم‌هایی که در جشنواره سی و هفتم فجر حضور دارند. برای تماشای کدام‌یک بلیت تهیه کنیم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشنواره سی و هفتم
اگر بلیت‌های جشنواره را به‌طور کامل تهیه‌کرده‌اید که نیاز به‌گزینش نیست و همه آثار را خواهید دید. اگرنه، نام این فیلم‌ها را به خاطر داشته باشید؛ از آن‌ها به‌عنوان آثار مهم جشنواره یاد می‌شود که درباره‌شان نوشته‌ایم.

ماجرای نیمروز: رد خون / محمدحسین مهدویان


داستان: «ماجرای نیمروز: رد خون» به عملیات مرصاد می‌پردازد که این عملیات در دل یک قصه جذاب روایت می‌شود. مرصاد از عملیات‌های مهم دوران دفاع مقدس است و سازندگان فیلم بخش‌هایی تکان‌دهنده از آن را روی پرده سینما آورده‌اند. خبرهای درگوشی از کیفیت بالای «ماجرای نیمروز: رد خون» حکایت دارد. گفته می‌شود ورود فیلم به یک ماجرای ملتهب به‌قدری جسورانه است که تحسین خاص و عام را برمی‌انگیزد. طراحی صحنه و لباس فیلم بر عهده محمدرضا شجاعی بوده است و امتیاز دیگر فیلم محسوب می‌شود.

بازیگران: از جمع بازیگری «ماجرای نیمروز» هادی حجازی فر، مهدی زمین‌پرداز، حسین مهری و جواد عزتی در دنباله فیلم حضور دارند. بهنوش طباطبایی، محسن کیایی و هستی مهدوی بازیگران تازه فیلم هستند. محمد عسگری، امیرحسین هاشمی، امیر احمد قزوینی و ... دیگر بازیگران اصلی «ماجرای نیمروز: رد خون» هستند. مهدویان تبحری ویژه در بازی گرفتن دارد و این بار هم‌بازی‌ها یکی از ارکان موفقیت فیلم جدید او به‌حساب می‌آیند.

متری شش و نیم/ سعید روستایی


داستان: طلسم فیلم نساختن سعید روستایی بعد از موفقیت «ابد و یک روز» امسال شکست. او بالاخره «متری شش و نیم» را مقابل دوربین برد که تولیدی طولانی هم داشت. شنیده‌ها حکایت از یک اتفاق ویژه دارند اما بدون پیش‌فرض هم می‌توان منتظر فیلم جدید کارگردانی همچون روستایی بود. او این بار داستان یک قاچاقچی موارد مخدر را محور قرار داده است که نقش آن را نوید محمد زاده بازی می‌کند. او برای نجات خانواده وارد کار خلاف شده است و به همین خاطر کاراکتری که بازی کرده همراهی برانگیز است. شنیده می‌شود «متری شش و نیم» همپای فیلم قبلی روستایی موردتوجه قرار خواهد گرفت.

بازیگران: نوید محمد زاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی بعد از تجربه خوش «ابد و یک روز» بار دیگر با روستایی همکاری کرده‌اند. فرهاد اصلانی بازیگر خوش‌نقش سینمای ما دیگر بازیگر «متری شش و نیم» است. برخلاف شایعه‌ها محمد زاده نقش معتاد را بازی نمی‌کند بلکه در قامت یک قاچاقچی ظاهرشده که روزگاری فقیر بوده و حالا برای خودش صاحب قدرت است. پیمان معادی نقش مقابل او که یک پلیس است را بازی کرده.

شبی که ماه کامل شد / نرگس آبیار


داستان: «شبی که ماه کامل شد» روایتی است از ماجرای عبدالحمید ریگی. او از اعضای گروه شبه‌نظامی جندالله و مسئول حادثه تاسوکی بوده. در این حادثه غمبار دست‌کم ۲۱ نفر در استان سیستان و بلوچستان کشته شدند. ریگی که به پاکستان متواری شده بود توسط دولت این کشور به ایران تحویل داده شد و سرانجام به اتهام محاربه و فساد فی‌الارض به دار آویخته شد. نرگس آبیار داستان فیلم را دراماتیزه کرده است و شروع آن را بر شرح دلدادگی ریگی و نامزدش قرار داده است. به روایت آن‌ها که فیلم را دیده‌اند، «شبی که ماه کامل شد» مخاطب را میخکوب می‌کند. قصه پر کشش و بازی‌های خوب امتیازهای اصلی فیلم محسوب می‌شوند.

بازیگران: هوتن شکیبا، شبنم مقدمی، فرشته صدر عرفایی، پدرام شریفی و الناز شاکردوست بازیگری اصلی فیلم هستند. گفته می‌شود یکی از امتیازهای «شبی که کامل شد» بازی بازیگرانش است چراکه همه آن‌ها عهده‌دار شخصیت‌های واقعی هستند که درگیر یک چالش می‌شوند. این چالش چیزی نیست جز تلاش برای روایت زندگی عبدالحمید ریگی. هوتن شکیبا نقش ریگی، الناز شاکردوست همسر، شبنم مقدمی مادرزن و فرشته صدر عرفایی نقش مادر او را بازی کرده‌اند. علاوه بر موقعیت‌های ملتهب، گریم و لهجه امتیازهای افزوده دیگری برای بازیگران است. جمع شرایط فیلم باعث شده «شبی که کامل شد» از حیث بازی‌ها رقیب قدرتمندی برای دیگر فیلم‌ها لقب بگیرد.

آشفتگی / فریدون جیرانی


داستان: پانزدهمین فیلم فریدون جیرانی یک درام معمایی است که قصه آن از مفهوم عشق و جنایت گرفته‌شده. داستان «آشفتگی» تودرتو است و غافلگیری‌های زیادی برای مخاطب به همراه دارد. جیرانی این بار هم به سبک «خفگی» تجربه‌گرایی کرده است و فرمت نامتعارفی برای کارگردانی انتخاب کرده. با این تفاوت که ریتم «آشفتگی» تندتر است و فرمت اش سیاه‌وسفید نیست. جیرانی بجای استفاده از تمهید سیاه‌وسفید قاب‌های فیلم جدیدش را کج گرفته که در راستای نمایش آشفتگی درون شخصیت اصلی فیلم است. شخصیتی که رادان بازی‌اش می‌کند و به‌مرور این تلاطم به کاراکتر مهناز افشار هم می‌رسد. اگر به فیلم‌های معماگونه با تم عاشقانه علاقه‌مند هستید، «آشفتگی» را از دست ندهید.

بازیگران: این بار هم فیلم جیرانی دو بازیگر مطرح دارد که نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند: بهرام رادان و مهناز افشار. علی میلانی، مهران احمدی، نسیم ادبی، احسان محمدی و نازنین صلح‌جو دیگر بازیگران «آشفتگی» هستند. به گفته کسانی که فیلم را دیده‌اند، بار اصلی درام بر دوش کاراکتر بهرام رادان است. او نقش نویسنده‌ای را بر عهده‌ دارد که در دو موقعیت متفاوت قرار می‌گیرد و درگیر چالش‌های اساسی می‌شود. اگر بیشتر توضیح دهیم، قصه لو و جذابیت مواجهه با آن از بین می‌رود. همین‌قدر بدانید که رادان یکی از بهترین بازی‌های سال‌های اخیر خود را ارائه کرده است.

طلا/ پرویز شهبازی


داستان: شهبازی سه سال بعد از ناکامی «مالاریا» سراغ فیلم جدید خود با نام «طلا» رفت و امید می‌رود فیلم تازه او، خاطرات بد قبلی را محو کند. او در این فیلم سراغ قصه چند جوان رفته است که قصد راه‌اندازی رستورانی رادارند؛ در این میان پدر یکی از آن‌ها فوت می‌کند و مبلغ قابل‌توجهی پول نیز مفقود می‌شود...

بازیگران: یکی از عادت‌های همیشگی پرویز شهبازی سپردن نقش‌های اصلی به بازیگران تازه‌کار است. او علاقه‌مند است چهره جدید معرفی کند که شاخص‌ترین آن‌ها نازنین بیاتی (دربند) و مریم پالیزبان (نفس عمیق) است. او این بار نقش‌های اصلی را به بازیگران حرفه‌ای داده و سراغ بازیگران غیر مطرح نرفته است. نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین‌العابدین، احترام برومند و مهرداد صدیقیان بازیگران اصلی «طلا» هستند. این ترکیب برای یک فیلم اجتماعی، مطلوب است و مهم‌تر این‌که بازیگرانی که در این فیلم حضورداشته‌اند، قرابت کامل با درام پرفرازونشیب شهبازی دارند.
 

سال دوم دانشکده من/ رسول صدرعاملی


داستان: صدرعاملی که متخصص ساخت فیلم برای نوجوان‌ها است این بار قشر جوان را سوژه قرار داده. گفته می‌شود فیلمش درباره مناسبات امروز دانشجویان است: «مهتاب و آوا دانشجویان سال دوم دانشکده هستند که به‌اتفاق تعدادی دیگر از همکلاسی‌هایشان برای یک سفر چندروزه دانشجویی از تهران به اصفهان می‌روند.» صدرعاملی فیلم جدیدش را بر اساس فیلمنامه ای از پرویز شهبازی جلوی دوربین برده است. شهبازی هم فیلم موفق درباره دغدغه جوان‌ها کم ندارد؛ مثل «نفس عمیق» و «دربند.»

بازیگران: رسول صدرعاملی این بار هم از بازیگران مطرح برای فیلم جدیدش «سال دوم دانشکده من» استفاده کرده و نقش‌های اصلی را به علی مصفا، بابک حمیدیان و ویشکا آسایش سپرده است. پدرام شریفی، شقایق فراهانی، افشین هاشمی، نیلوفر خوش‌خلق، شیوا خسرو مهر و مریم بوبانی به همراه ۲۲ نفر از چهره‌های شناخته‌نشده نیز در فیلم بازی کرده‌اند. شنیده می‌شود با توجه به مضمون فیلم، چالش اصلی را 2 بازیگر دارند که جزو چهره‌های کشف‌شده توسط خود صدرعاملی هستند. این را هم بشنوید که گفته می‌شود بازی‌ها جزو برگ برنده «سال دوم دانشکده من» است اما اتفاقی ویژه برای بازیگران مطرح این فیلم محسوب نمی‌شود.

سمفونی نهم /محمدرضا هنرمند


داستان: پایه و اساس داستان «سمفونی نهم» مواجهه فرشته مرگ با شخصیت‌های مطرح و مهم تاریخی است. در این رهگذر، هم هیتلر را می‌بینیم و هم رابعه قزداری نخستین شاعر فارسی‌گوی. فیلم به این بهانه اشاره‌ای به شخصیت هرکدام می‌کند. البته «سمفونی نهم» یک خط محوری داستانی هم دارد تقابل فرشته مرگ با شخصیت‌ها به‌موازات آن روایت می‌شود. برای این‌که بهتر پی به فضای فیلم ببرید شمارا به ساخته‌های اولیه هنرمند یعنی «مرگ دیگری»، «گورکن» و «زنگ‌ها» آدرس می‌دهیم. فضای «سمفونی نهم» یادآور این فیلم‌هاست که هنرمند در هرکدام با لحن خاص خود مسئله مرگ وزندگی را به چالش می‌کشید. فیلم پیشنهاد مناسبی برای خاص پسندها است.

بازیگران: فیلم «سمفونی نهم» بازیگر چهره کم ندارد. محمدرضا هنرمند برای این فیلم از حمید فرخ نژاد، ساره بیات، مهرداد صدیقیان، هدی زین العابدین، محمدرضا فروتن، مارین ون هولک، علیرضا کمالی و پژمان بازغی استفاده کرده است. به شهادت کسانی که فیلم را دیده‌اند، بازی‌ها برگ برنده «سمفونی نهم» نیست و شانس حضور آن‌ها میان نامزدهای سیمرغ هم کم است.

غلامرضا تختی / بهرام توکلی


داستان: غلامرضا تختی زندگی پر رمز و رازی داشته است. درباره مرگ او به‌ویژه روایت‌های مختلفی وجود دارد و همین امر به‌علاوه وجه اسطورگی‌اش، کار فیلمسازها را برای ساخت یک اثر زندگی‌نامه‌ای درباره او سخت می‌کند. بهرام توکلی سراغ سه مقطع از زندگی جهان‌پهلوان رفته و با حساسیت تمام داستان زندگی او را قاب گرفته است.

بازیگران: ماهور الوند، بهنوش طباطبایی، آتیلا پسیانی، سیاوش طهمورث، حمیدرضا آذرنگ، پریوش نظریه، ستاره پسیانی، فرهاد آئیش، شیرین یزدان بخش و معصومه قاسمی پور در فیلم «غلامرضا تختی» حضور دارند. محسن تختی، علیرضا گودرزی و شاهرخ شهبازی هم نقش‌های کودکی، نوجوانی و میان‌سالی تختی را بازی کرده‌اند. فضای فیلم، موقعیت‌های دراماتیک فراوان و تبحر بهرام توکلی در بازی گرفتن از بازیگرها شانس درخشش آن‌ها در جشنواره امسال را بالا برده است. این موقعیت هم برای بازیگران نقش تختی فراهم‌شده و هم بازیگرانی که با شخصیت اصلی ارتباط دوسویه دارند.

قصر شیرین/ سید رضا میر کریمی


داستان: نام کاراکتر بهداد در «قصر شیرین» جلال مرادی است؛ مردی 42 ساله که در یک تصادف خانواده‌ای را به قتل رسانده است اما تصادف در دادگاه غیر عمد شناخته می‌شود. او پس از گذراندن دوران زندان، همسر و فرزندانش را ترک می‌کند و به شهر دیگری می‌رود. پس از دو سال به شهرش بازمی‌گردد و به حقایقی پی می‌برد. او متوجه می‌شود چه زن خوبی داشته که نمودش را در تربیت بچه‌ها می‌بیند. کمی بعد اما بر سر یک دوراهی قرار می‌گیرد ... میرکریمی این بار هم اخلاقیات را به چالش می‌کشد.

بازیگران: حامد بهداد بازیگر اصلی فیلم «قصر شیرین» است. رضا میرکریمی این بار یک شخصیت مرد را در موقعیت‌های چالش‌برانگیز قرار داده و نقش آن را به بهداد سپرده است. او به دلایلی زن و بچه‌اش را ترک می‌کند و در ادامه با موقعیت‌های پیچده ای مواجه می‌شود. طبق شنیده‌ها حامد بهداد در این مسیر موفق عمل کرده است. بااین‌حال گفته می‌شود، بازی او در فیلم «جان دار» به‌مراتب خیره‌کننده‌تر است؛ فیلمی که در بخش نگاه نو حضور دارد. ژیلا شاهی، یونا تدین، نیوشا علیپور، محمدعلی عسگری، بابک لطفی، آزاده نوبهار و اکبر آیینر دیگر بازیگرانی هستند که میرکریمی در «قصر شیرین» از آن‌ها استفاده کرده است.

دیدن این فیلم جرم است / رضا زهتابچیان


داستان: رضا زهتابچیان در اولین فیلم بلند سینمایی خود سراغ سوژه‌ای ملتهب رفته است. «دیدن این فیلم جرم است» بدون تعارف به مشکلات امروز جامعه پرداخته و با زبانی تند مسئولان را نقد کرده است. این فیلم را می‌توان در زمره آثاری قرار داد که متأثر از «آژانس شیشه‌ای» ساخته شدند.

بازیگران: مهدی زمین پرداز، امیر آقایی، لیندا کیانی، حسین پاکدل، حمیدرضا پگاه، محمود پاک‌نیت، احسان امانی و حمید ابراهیمی بازیگرانی هستند که در «دیدن این فیلم جرم است» بازی کرده‌اند. فیلم به‌اندازه کافی موقعیت دراماتیک دارد و بازیگران می‌توانند توان خود را نشان دهند.

سرخوپوست/ نیما جاویدی


داستان: نیما جاویدی چهار سال بعد از ساخت «ملبورن» فیلم «سرخپوست» را کارگردانی کرد. این بار او برخلاف فیلم قبلی‌اش که قصه‌ای روز داشت، داستانی معاصر را محور روایت قرار داده است. داستان «سرخپوست» در دهه چهل می‌گذرد. «سرخپوست» را یکی از غافلگیری‌های جشنواره امسال می‌دانند. گفته می‌شود در بخش بازیگری، فیلمبردای و طراحی صحنه شانس جایزه دارد.

بازیگران: نوید محمد زاده و پریناز ایزدیار بار دیگر در «سرخپوست» همبازی شده‌اند ستاره پسیانی، آتیلا پسیانی، مانی حقیقی و حبیب رضایی دیگر بازیگران این فیلم هستند. گفته می‌شود محمد زاده یکی از بازی‌های خوبش را ارائه کرده و به اقتضای داستان و زمان روایت آن در کارنامه‌اش متفاوت است.

23 نفر/ مهدی جعفری


داستان: «23 نفر» داستان گروهی از نوجوانان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال 61 به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. صدام پس از آگاهی از این موضوع و شکست در خرمشهر، سعی می‌کند به نفع خود بهره‌برداری تبلیغاتی کند.

بازیگران: بخش قابل‌توجهی از بازیگران فیلم بنا بر اقتضای داستان از چهره‌های نوجوان هستند و برای اولین بار مقابل دوربین می‌روند.