تبیان، دستیار زندگی

مصائب نقل خاطره از مرحوم هاشمی

کتاب طنز تاریخ روی تردمیل به قلم پدرام ابراهیمی روانه بازار کتاب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 
تاریخ روی تردمیل

انتشارات روزنه کتاب «تاریخ رویی تردمیل» نوشته پدرام ابراهیمی را که دومین کتاب طنز از این نویسنده به شمار می‌رود را منتشر کرد.

این کتاب در قالب یک سالنامه تنطیم شده است و نویسنده به صورت روزشمار مطالبی را به زبان طنز و با نگاه به رویدادهای پیرامونی خود تالیف کرده است.

این کتاب پس از کتاب نئوگلستان  دومین اثر این نویسنده به شمار می‌رود وبیش از آنکه در موضوع سیاست و تاریخ باشد آگاهی مولف را از تاریخ و اساطیر ایران می‌رساند.

ابراهیمی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب می‌نویسد: نگارنده در نگارش این کتاب به جای نقل مستند، خشک و مکانیکی وقایع یا نقل روایات بی‌پایه و اساس و جعلی، شیوه‌ای شخصی و انحصاری به نام «تاریخ نگاری شهودی» را معرفی و عرضه می‌کند این شیوه نه به غیب‌گویی و حاصل از کارامات عرفانی است و نه نتیجه انس با مخدرجات تزریقی و دخانی و تنها بر پایه حضور عمیق نگارنده در تاریخ و صد البته حضور عمیق  تاریخ در او است.

در یکی از مطالب  این کتاب می‌خوانیم:

خوب یادم میاد

سوم شهریور

سوم شهریور سال ۱۳۱۳ روزی است که اکبر هاشمی رفسنجانی به دنیا آمد. در این رابطه به ذکر خاطره‌ای از دوران نوجوانی او می‌پردازیم.

خوب به یاد دارم روزی...(از دبیرخونه مجمع تشخیص مصلحت زنگ زدند و پرسیدند این خاطره‌ای که شما نقل می‌کنی سندش کجاست؟) بله عرض می‌کردم. روزی در محضر آقای هاشمی بودیم...(از دفتر حفظ و نشر مکتوبات رئیس مجمع تشخیص مصلحت زنگ زدند گفتند قبل از انتشار خاطره باید با ما چکش کنید) کجا بودیم؟ آهان! در محضر ایشان بودیم که آقای...(از دفتر روسای ادوار مجلس خبرگان تماس گرفتند اگر خاطره بی‌سند باشه قابل پیگرده) عرض می‌کردم؛ نشسته بودیم که آقای... ی. (از نهاد ریاست جمهوری بخش روسای ادوار تماس گرفتند سند خاطره را خواستند) آقا می‌ذارید منعقد کنیم یا نه!؟ (از شورای نگهبان، دایره رد صلاحیت زنگ زدند و گفتند انعقادتون دروغ باشه پیگیری می‌کنیم) ای بابا! اومدیم یه خاطره بی‌سند بگیما! نخواستیم بابا شب علی پرتقالی۰ از دفتر مرحوم تماس گرفتند و گفتند موفق باشید)

«تاریخ رویی تردمیل» را نشر روزنه با قیمت ۳۳ هزار تومان منتشر کرده است.

منبع:مهر