تبیان، دستیار زندگی

بهترین انواع مکمل ضد پیری

به تعویق انداختن پیری با مصرف این ویتامین ها

اگر می‌خواهید بدانید که بهترین ویتامین ضد پیری چیست، شکی نیست که ویتامین A، باید قطعاً در فهرست ویتامین‌ها قرار بگیرد. درواقع، ویتامین A در مورد هر جنبه‌ای از سلامتی، از عملکرد سیستم ایمنی بدن گرفته تا بینایی، سلامت تولیدمثل و فراتر از آن دخیل است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیری پوست

برای اینکه پیری پوست را به تعویق بیاندازیم بهتر است از کدامیک از مکمل های ضدپیری استفاده کنیم؟ 


1. کلاژن
کلاژن، به‌عنوان یک پروتئین فراوان، می‌تواند در کل بدن و در استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و پوست یافت شود. نه‌تنها برای سلامتی کلی ضروری است، بلکه برای حفظ جوانی لازم است و علائم پیری را کاهش می‌دهد. مکمل خوراکی کلاژن باعث افزایش الاستیسیته و بهبود رطوبت پوست در زنان پس از چهار هفته می‌شود. همچنین کلاژن می‌تواند به کاهش درد مفاصل و کاهش نشانه‌های آرتروز کمک کند.

2. ویتامین C 
بدون شک، ویتامین C یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های ضد پیری است. اولین و مهم‌ترین نکته این است که ویتامین C برای تولید کلاژن، لازم است و یک پروتئین حیاتی برای سلامت مفاصل، پوست و عضلات شما است. مصرف مقدار بالایی از ویتامین C با کاهش خطر چین‌وچروک و همچنین بهبود یافتن ظاهر پوست، همراه است. علاوه بر این، با بالا رفتن سن و کاهش سیستم ایمنی بدن شما، ویتامین C ممکن است اثراتی بر تقویت ایمنی بدن داشته باشد.

3. پروتئین استخوان قلم
از جوشاندن استخوان و بافت‌های همبند حیوانات، در طول چند روز، تولید می‌شود و حاوی کلاژن و مجموعه‌ای از مواد معدنی است که به‌عنوان یکی از بهترین مکمل‌های ضد پیری در دسترس است. استخوان  قلم، ممکن است به کاهش درد مفصلی مرتبط با پیری یا فعالیت‌های بدنی کمک کند، همچنین حالت الاستیک پوست را نیز بهبود می‌بخشد. همچنین التهاب را نیز کاهش می‌دهد. این مسئله می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های مزمن و شرایط التهابی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و بیماری التهابی روده مفید باشد.

4. اسیدهای چرب امگا 3
وقتی صحبت از سلامتی و پیری به میان می‌آید، فرقی نمی‌کند که این اسیدهای چرب امگا 3 را از روغن ماهی، یا روغن جلبک بگیرید و یا از مکمل‌های حاوی امگا، زیرا مصرف دوز روزانه اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی و پیری بسیار مهم است. شاید شناخته‌شده‌ترین اثرات مفید آن، برای سلامت قلب باشد. مکمل‌های اسید چرب امگا 3، طیف وسیعی از مزایای ضد پیری را نیز ارائه می‌دهند.

5. پروتئین آب‌پنیر 
گرچه اکثر افراد از پروتئین آب‌پنیر به‌عنوان یک میان وعده و پس از انجام تمرینات ورزشی برای کمک به بهبود و رشد عضلات و ماهیچه‌ها استفاده می‌کنند، اما همچنین می‌تواند به‌عنوان یک مکمل قوی ضد پیری نیز مفید باشد.

بعضی از بهترین مکمل‌های ضد پیری شامل کلاژن، پروتئین استخوان قلم، ویتامین C، کوآنزیم 10، پروتئین آب‌پنیر، ویتامین E، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین A هستند.


6. ویتامین E
این ویتامین محلول در چربی به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند و همچنین به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند. ویتامین E می‌تواند برای بهبود سلامت چشم و جلوگیری از دست دادن بینایی که یک مسئله رایج در افراد مسن هست، مفید باشد.

7. ویتامین A
اگر می‌خواهید بدانید که بهترین ویتامین ضد پیری چیست، شکی نیست که ویتامین A، باید قطعاً در فهرست ویتامین‌ها قرار بگیرد. درواقع، ویتامین A در مورد هر جنبه‌ای از سلامتی، از عملکرد سیستم ایمنی بدن گرفته تا بینایی، سلامت تولیدمثل و فراتر از آن دخیل است. همچنین باعث سلامتی پوست و مو می‌شود. این ویتامین، به عملکرد غدد چربی در پوست و تولید چربی کمک می‌کند تا مو و پوست سر مرطوب و نرم نگه‌داشته شوند. هنگامی‌که ویتامین A به‌صورت موضعی و به شکل رتینوئید ها استفاده می‌شود، می‌تواند خطوط و چین‌وچروک‌ها را کاهش دهد، به‌علاوه، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد تا پوست را درخشان و نرم نگه دارد.
 
8. کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 ترکیبی است که در غذاها و مکمل‌ها یافت می‌شود و برای تولید انرژی در سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدن شما همچنین به‌طور طبیعی CoQ10 را ایجاد می‌کند، اما با افزایش سن، تولید آن شروع به کاهش می‌کند.
مصرف مکمل‌هایی با CoQ 10، یک روش ساده برای استفاده از مزایای ضد پیری است که این ترکیب ارائه می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که CoQ10 موضعی، می‌تواند آنتی‌اکسیدان‌هایی که وظیفه حفاظت از پوست را بر عهده‌ دارند، در پوست تولید کند و همچنین می‌تواند عمق چین‌وچروک و میزان آسیب خورشید به پوست را کاهش دهد. با خستگی مقابله کرده و عملکرد ورزشی را تا حد امکان بهینه‌سازی می‌کند.

اضافه کردن برخی از مکمل‌های ضد پیری به‌صورت روزمره، می‌تواند یک راه آسان و مؤثر برای کاهش نشانه‌های پیری و حفظ بدن به بهترین شکل ممکن باشد. بااین‌حال، مصرف مکمل همیشه بهترین روش نیست. درواقع، مصرف بیش‌ازاندازه می‌تواند اثرات بسیار زیان‌آوری بر سلامت داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، مصرف بیش‌ازحد ویتامین A یا ویتامین E می‌تواند موجب مسمومیت شود، درحالی‌که سایر مکمل‌ها مانند روغن ماهی می‌توانند باعث بروز عوارض جانبی ناخوشایندی مانند سوءهاضمه، اسهال و فشارخون پایین شوند.
برای کسب بهترین نتایج متناوباً، می‌توانید بعضی از مواد غذایی ضد پیری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مانند زغال‌اخته، ماهی قزل‌آلا، آجیل، زردچوبه یا شکلات تیره. نه‌تنها این غذاها، یک مجموعه از مواد مغذی و سالم را ارائه می‌کنند، بلکه در مقادیر کمتر متمرکزشده نیز یافت می‌شوند، به این معنی که آن‌ها کمتر احتمال دارد عوارض جانبی معکوسی داشته باشند.

حتماً قبل از استفاده از مکمل‌ها، با پزشک خود مشورت کنید، به‌خصوص اگر شرایط سلامتی خاصی دارید یا در حال حاضر داروی خاصی مصرف می‌کنید.
منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره سلامتی مرکز مشاوره تبیان