تبیان، دستیار زندگی

گردشگری جنگل چیست ؟

از میان دیگر گردشگری های متکی به طبیعت , با توجه به موقعیت کوهستان های ایران گردشگری جنگل گردشگری بیابان و گردشگری آبی قرابت مکانی زیادی با گردشگری کوهستان دارند و می توانند به فعالیت های تفرجی یکدیگر تنوع ببخشند و محورهای مشترکی را در بر گیرند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  
گردشگری جنگل


گردشگری جنگل


تفرجی که در محیط های جنگلی انجام می شود را گردشگری جنگل گویند . مناطق با سیمای جنگلی و برخوردار از چشم اندازهای طبیعی نظیر آبشار , غار , چشمه , دره و غیره که به جهت دسترسی دارای تقاضای تفرجی هستند را گردشگاههای جنگلی می نامند . برخی صاحب نظران معتقدند چنانچه در جنگلی تعداد بازدید کنندگان روزانه بیش از ۱۰ نفر در هر هکتار باشد در این صورت نقش و اهمیت اصلی آن جنگل را باید تفرجگاهی دانست . جنگل ها به علت اینکه مناطق وسیعی از اراضی سرزمین را اشغال می کنند و بستر بسیاری از جاذبه های طبیعی نظیر رودخانه , آبشار , حیات وحش و پوشش های متنوع گیاهی هستند , تقاضای تفرجی بسیار بالایی دارند . جنگل هم به طور مستقل می تواند به عنوان منبع تفرجی دیگر کارکرد مکمل دارد . امروزه صنعتی شدن , افزایش جمعیت , شهرنشینی و به اجبار سکونت در آپارتمان ها , بشر را بیش از پیش نسبت به محیط زندگیش متوقع ساخته است . به ناچار می بایست در اطراف خود محل هایی داشته باشد که بتواند برای اوقات فراغت و لحظات آرامش و رهایی از زندگی ماشینی به آنجا برود . جایی که تماس شخصی او را با محیط طبیعی میسر ساخته و بتواند او را با تمام وجود تحمل و پذیرا شود . در این میان پارکها و تفرجگاههای جنگلی به عنوان محیط طبیعی یکی از کانن های توجه پناهندگان زندگی صنعتی و ماشینی است . پارکهای جنگلی طبیعی از مده ترین کانون های جلب مردم در ملی و منطقه ای به شمار می روند .

منابع تفرجی طبیعی جنگل


منابع تفرجی طبیعی اکوسیستم های جنگلی مشتمل بر منابع طبیعی متنوعی است که از اثر متقابل توپو گرافی , آب و هوا , منابع آب و تیپ و تراکم گیاهی ایجاد شده است . این منابع عبارتند از :
الف) توده های جنگلی ( بویژه انواعی که دارای تنوع شکل و برگ هستند )
ب ) بیشه زارها یا اجتماعات درختی پیرامون رودخانه ها , دشت های سیلابی , مجاور آبگیرها و برکه ها
ج) درختتان شاخص ( از حیث گونه های نادر , گونه های دیر زیست و مسن گونه های باستانی یا رلیک )
د) جانوران جنگلی زی ( بویژه انواع پستانداران )
ه) رودخانه های جنگلی
ر) آبگیرهای جنگلی
ز) آبشار وغار جنگلی
ذ) چشم اندازهای جنگلی

منابع تفرجی انسانی جنگل


جنگل های ایران از دیرباز مکان اسکان و زیست انسان بوده است و هم اکنون نیز سکونتگاههای بسیاری در مناطق جنگل وجود دارد که طی سالیان به همزیستی با این اکوسیستم پیچیده به تعادل رسیده اند . امروزه شمار زیادی از بناهای تاریخی را می توان در دل رویشگاههای جنگلی کشور یافت . قلعه رودخان در استان گیلان و قلعه بابک در استان آذربایجان شرقی نمونه ای از آن است . علاوه بر آن تکایا , زیارتگاهها و برج ها و قلعه های کوچک و بزرگ پراکنده ای در این اکوسیستم طبیعی وجود دارد که در کنار شیوه زیست سنتی مردم گردشگری جنگلی را تنوع و تکامل می بخشد .

برگرفته از کتاب گردشگری طبیعت : معیارهای توسعه و طراحی نوشته جناب آقای افشین دانه کار و جناب آقای بیت اله محمودی

منبع: سیری در ایران