تبیان، دستیار زندگی

کتاب "سیزده، پنجاه و هفت" روایتی ساده از انقلاب 57

ساسان ناطق کتاب "سیزده، پنجاه وهفت" و "تشنگان قله‌های برفگیر" را در دست چاپ و نشر دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ساسان ناطق نویسنده
ساسان ناطق نویسنده و معاون مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، درباره آثار جدید خود گفت: کتاب "سیزده، پنجاه و هفت" به خاطرات طیبه تفرشی که در وقایع انقلاب 1357، دانش‌آموزی 13 ساله بوده اختصاص دارد. 

او با این توضیح که کتاب خاطرات طیبه تفرشی را از فروردین سال 1357 تا 22 بهمن همین سال در برمی‌گیرد، افزود: این کتاب به مناسبت چهل سالگی انقلاب توسط انتشارات خط مقدم منتشر خواهد شد.

مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری، کتاب "سیزده، پنجاه و هفت" را روایتی ساده از انقلاب 57 دانست و ادامه داد: این اثر از منظر یک نوجوان برای مخاطب نوجوان بازگو شده و سعی داشتیم تمام فصل‌های کتاب را با تصویرسازی پیش ببریم. در واقع کتاب روایت داستانی از اتفاقات پیش آمده با رعایت تمام مولفه‌های خاطره‌نگاری است.

به گفته ناطق، اتفاقاتی که در آن دوران برای راوی رخ داده، تظاهرات، رویدادهای که برای خانواده او پیش آمده و دیدار با امام خمینی (ره) از مباحثی است که در کتاب به آن پرداخته شده است.

او همچنین از آماده‌سازی کتاب "تشنگان قله‌های برفگیر" خاطرات بخشعلی ثابتی رزمنده از استان کهگیلویه و بویراحمد گفت و افزود: در استان توسط شخص دیگری مصاحبه‌های اولیه با راوی انجام و تدوین صورت گرفته بود؛ اما بخشعلی ثابتی کار نهایی را به من واگذار کرد. متن را خواندم و سوالاتی برایم ایجاد شد که به آن‌ها جوابی داده نشده بود به همین دلیل یک مصاحبه تکمیلی با او داشتم؛ تا جزییات کاملی از عملیات‌هایی که راوی در آن حضور داشته از جمله "بدر"، "خیبر"، "والفجر 8" و "کربلای 5" داشته باشم.

معاون مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان این که در کتاب به اقلیم، زیست بوم راوی، محیط اجتماعی و مردم منطقه توجه ویژه‌ای داشتم، تصریح کرد: بخشی از خاطرات کودکی راوی در روستای برآفتاب گذشته است. محیط اجتماعی و مردم منطقه تصویری ذهنی خوبی برای خواننده درست می‌کنند. راوی این کتاب صدای دیگر رزمنده‌ها نیز هست. با مطالعه خاطرات او شخصیت‌های اطراف این رزمنده را می‌شناسیم. در واقع خاطرات شنیدنی و دیدنی رزمندگان دیگر را هم می‌خوانیم.

او با این توضیح که سعی داشتم در کتاب "تشنگان قله‌های برفگیر" به تصویر ذهنی راوی کمک کنم تا آن تصویر ذهنی به تصویر واقعی برسد، اضافه کرد: هر چه از دوران جنگ فاصله می‌گیریم تصاویر از ذهن دورتر می‌شوند. مولفه‌ها و عناصری در حوزه تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری داریم که کمک می‌کنند به آن تصویر ذهنی راوی کمک کنیم تا وقتی خواننده اثر را می‌خواند برایش منسجم و ملموس باشد.

ناطق با بیان این که کتاب در 10 فصل و 390 صفحه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد، گفت: در کتاب "تشنگان قله‌های برفگیر" تلاش داشتم نه برحسب ادراک و احساسات راوی بلکه بر مبنای مشاهده عینی، وقایع و شخصیت‌ها را برای مخاطب معرفی کنم تا همه چیز واقعی جلوه کند و همان‌طوری باشد که رخ داده است.

او این کتاب را تصویر و تابلوی از ایستادگی و مقاومت رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد دانست و تصریح کرد: این اثر جغرافیای متفاوتی از گرمای جنوب تا سرمای قله "شیخ محمد" که رزمندگان در آن قرار می‌گرفتند نشان می‌دهد.

ناطق که بخشی از این کتاب را طنزآمیر نوشته است، افزود: به تفریح و شوخی‌های رزمنده‌ها و خاطرات دانش‌آموزان نیز در کتاب پرداخته شده زیرا بخشعلی ثابتی نیز دانش‌آموز بوده که به جبهه رفته است. این کتاب با عکس و مستنداتی از راوی، دوستان او و شهدا به پایان می‌رسد.
منبع: هنر آنلاین