تبیان، دستیار زندگی

سفری خیالی به نزدیک ترین سیاهچاله

امروز می خواهم درباره سفر به نزدیک ترین سیاهچاله و شرایط گذراندن یک روز در اطراف این سیاهچاله حرف بزنم. قطعا تاریکی ابدی جای مناسبی برای تجربهٔ آخر هفته دل انگیزی نیست. اما اسم ناخوشایند “سیاهچاله” نباید حس بدی در شما به وجود آورد. سفر شما به سیاهچاله ملال آور نخواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سفری خیالی به نزدیکترین سیاهچاله
به گزارش بیگ بنگ، این هیولاهای ناشناخته بزرگترین اجرام در کیهان هستند. بگذارید به سیاهچاله‌ای در مرکز کهکشان M87 نگاهی بیندازیم؛ جرم این سیاهچاله غول پیکر تقریبا ۶٫۶ میلیارد برابر جرم خورشید است. بگذارید طور دیگری عظمت این سیاهچالۀ غول‌ پیکر را برایتان شفاف‌ سازی کنیم. اگر این سیاهچاله در مرکز منظومه شمسی خودمان قرار داشت، افق رویداد سه برابر دورتر از مدار پلوتو امتداد پیدا می کرد و این مقدار برای کنار زدن تمامی اجرام حاشیه‌ای کفایت می کرد.

ریختن برنامهٔ سفر
قبل از آنکه بخواهید یک روز را در سیاهچاله سپری کنید، باید برنامه‌های سفر را تنظیم کنید. با توجه به این ضرب‌ المثل رایج، رسیدن به مقصد خودش نصف خوشگذرانی است. این تفریح با جستجو برای یافتن سیاهچاله آغاز می شود. آیا این عجیب به نظر می رسد که افراد در یافتن عظیم‌ ترین اجرام در کیهان با دشواری روبرو هستند؟ خب، شاید قدری دشوار باشد، ولی امکان دیدن سیاهچاله‌ها برای بشر مقدور نیست. نه تنها با چشم غیرمسلح، بلکه با پرتوهای ایکس یا هر شکل دیگری از تابش الکترومغناطیسی نمی توان سیاهچاله‌ها را مشاهده نمود. هیچ چیز!
اما ترس به دلتان راه ندهید. برنامه‌های سفر ما به کلی نابود نشده است. اگرچه دیدن یک سیاهچاله برای ما ممکن نیست، اما در اثر برهمکنش آن با جهان قابل مشاهده می توان به شناسایی آن پرداخت. تصاویر رادیویی تنها یکی از راه‌های ممکن برای تعیین موقعیت سیاهچاله‌ها به شمار می آید. این تصاویر به ما اجازه می دهند تا فوران ذراتی که از مرکز سیاهچاله به بیرون پرتاب می شوند، را مشاهده کنیم. ما هنوز از نحوۀ شکل‌گیری دقیق این فوران‌ها یا دلیل خروج ماده به این طریق آگاهی نداریم. اما نیازی هم به فهمیدن تمامی رازهای هستی برای سپری کردن یک روز در سیاهچاله نیست. فوران ذرات، موقعیت قرارگیری سیاهچاله را به ما نشان می دهد. همین اطلاعات ناچیز هم فعلا کافی است.
بنابراین، اکنون محلی را برای سفر در اختیار داریم. اما قبل از اقدام برای گذراندن یک روز در سیاهچاله، باید این نکته را به خاطر بسپارید که سفرتان احتمالا بیشتر از آنچه که انتظار دارید به طول خواهد انجامید. سفر به نزدیک‌ترین سیاهچاله شناخته شده که V616 تکشاخ نام دارد، با فناوری‌ های امروزی، صدها هزار سال طول خواهد کشید. بدتر از آن، در صورت رسیدن به مقصد، شرایط لازم برای ارسال کارت پستال از شما سلب خواهد شد. چون انسان‌ ها صدها هزار سال عمر نمی کنند. اما حتی اگر زنده به مقصد برسید، همچنان نمی توانید کارت پستال‌ تان را ارسال کنید. به محض وارد شدن چیزی به درون یک سیاهچاله، امکان خروج وجود ندارد. این مشخصه اصلی یک سیاهچاله می باشد. حتی نور هم توان گریز از آن را ندارد. پس، بی‌خیال کارت پستال شوید!
سفری خیالی به نزدیک ترین سیاهچاله
گذراندن وقت
ولی نگران نباشید. احتمالا دوستان‌ تان به هیچ کارت پستالى نیاز نخواهند داشت. گرانش ِ اطراف یک سیاهچاله باعث انحراف فضا و زمان می شود. فضا-زمان به قدری برای ناظر بیرونی دچار اعوجاج می گردد که گویی هر چیز نزدیک شونده به سیاهچاله با سرعتی آهسته حرکت می کند و هرگز موفق به عبور از افق رویداد نمی شود. یعنی هر چیزی که درون سیاهچاله به دام افتد، تا ابد در آنجا محبوس خواهد ماند. شاید دوستان‌ تان زیاد هم دلشان برای شما تنگ نشود، زیرا هر زمان که بخواهند شما را خواهند دید؛ که تا ابد در لبهٔ سیاهچاله تلو تلو خواهید خورد.
باید در مورد امنیت نیز بحث کرد. هر وقت که فکر سفر ذهن‌تان را مشغول ساخت، می خواهید از این قضیه اطمینان حاصل کنید که امنیت‌تان در مقصد انتخاب شده تضمین شدنی است یا خیر. متأسفانه، سیاهچاله‌ها محلی مملو از خشونت‌ های بی ‌پایان هستند. اگر تصمیم به سپری کردن یک روز در سیاهچاله بگیرید، باید بدانید که این سفر مرگ و نابودی را به ارمغان خواهد آورد. با نزدیک شدن به افق رویداد، منتظر تبدیل شدن به رشته‌های ماکارونی باشید.
این اتفاق به دلیل نیروهای گرانش مختلفی می افتد که بر بدنتان تاثیر می گذارد. نزدیک‌ ترین بخش بدن‌ تان بیشتر از قسمت‌های دیگر بدن تحت تاثیر این نیرو قرار گرفته و کشیده می شود. این عامل اتم‌ های بدن شما را به رشته‌ های بلند ماکارونی مانند تبدیل می سازد.
سفری خیالی به نزدیک ترین سیاهچاله
باید در مورد قرص بر افزایشی هم هشدار بدهم. شاید ندانید که اصلاً قرص بر افزایشی یعنی چه! این قرص را چشم سائورون(Sauron) می نامند. اجرام معمولا بطور مستقیم درون سیاهچاله‌ ها نمی افتند. آنها به مانند آبی که در سیستم فاضلاب یا زهکشی جاری می شود، دور لبه‌ ها می چرخند. قرص بر افزایشی، حلقه‌ای ترسناک از آتش است که سیاهچاله را احاطه می کند. شاید به کرم ضد آفتاب نیاز داشته باشید زیرا دمای این توده آتشین تا صدها هزار درجه نیز بالا می رود.
اما من به شما می گویم که چگونه یک روز در سیاهچاله سپری می شود. ریختن برنامه‌ های ضروری سفر بر عهده خودتان است تا از امنیت و رسیدن به موقع‌ تان به مقصد اطمینان حاصل کنید. خب بگذارید برویم سر نکته اصلی… فارغ از تمامی پیش برنامه‌ ریزی‌ ها، نوبت به ذکر نکته اصلی رسیده است. گذراندن یک روز در سیاهچاله تابع چه شرایطی است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید از چگونگی عملکرد گرانش کوانتومی سر در بیاوریم که فعلاً ادعایی در این مورد نداریم.

مطالب مرتبط:
آیا نور می تواند به دور سیاهچاله بچرخد؟
مرکز کهکشان ما پر از سیاهچاله‌ های کوچک است!
سیاهچاله‌ ها می‌ توانند کوچک و تبخیر شوند

منبع: https://bigbangpage.com