تبیان، دستیار زندگی

اگر کودکتان افسرده است، شن بازی کند

دریا صدیقی روانشناس کودک گفت: کودک برای بازی کردن نیاز به اسباب بازی های گران قیمت ندارد و بازی با مواد طبیعی مانند شن، خاک و آب، بسیار ارزان و مفیدتر از وسایل بازی پرزرق و برق است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خاک بازی، افسرده، کودکان، شن بازی،میکروب، سیستم ایمنی بدن، اعتماد به نفس،احساسات، خانواده ایرانی، دنیای کودکانه
وی در خصوص تکنیک صفحه شنی اظهار داشت: این روش نوعی مدل روان درمانی بیان گرا همراه با فرافکنی است که مشکلات درونی و بین فردی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد و برای مواجهه و درمان طیف گسترده ای از ناراحتی های روحی و روانی افراد به تازگی مورد توجه روانشناسان قرار گرفته که نتایج درمانی بسیار موفقیت آمیزی به همراه داشته ولی متاسفانه در ایران کمتر به آن پرداخته می شود.
این روانشناس کودک عنوان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان، خاک به دلیل دارا بودن نوعی میکروب در کاهش استرس و درمان افسردگی بسیار موثر است که این میکروب تاثیری شبیه پروزاک( داروی ضد افسردگی) دارد و تماس با آن موجب افزایش سیتوکنین و در نهایت سروتونین خون می شود.
احساس غم و ناراحتی با سطح هورمون سروتونین خون ارتباط مستقیم دارد، بنابراین افزایش میزان سروتونین باعث ایجاد حس خوشحالی در فرد می شود.
برخلاف باور رایج بین مردم که محیط کاملا ضدعفونی شده و عاری از میکروب منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن کودکان و ابتلایشان به انواع بیماری های مختلف می شود، والدین باید توجه داشته باشند که آلوده شدن فرزندان به خاک و گل نه تنها مشکلی در پی ندارد بلکه کمک شایانی به رشد و تخلیه هیجانات مثبت و منفی کودکان می کند.
در میان بازی های مختلف اکثر کودکان از هیچ کاری به اندازه خاک و گل بازی لذت نمی برند، خردسالان با این سرگرمی نیازهای روحی و روانی خود را تامین می کنند و به دلیل اینکه با قوه ابتکار و خلاقیت خود مشغول تصمیم گیری، خلق و به واقعیت درآوردن تجسمات خود هستند در نتیجه احساس رضایت، آرامش و اعتماد به نفس زیادی کسب می کنند.
این روانشناس کودک با بیان اینکه تفریحاتی مانند خاک بازی تاثیر چشمگیری در حل مشکلات و رهایی از ترس ها، توهمات، احساسات ناخوشایند و سرکوب شده دارد، اظهار داشت: بازی با خاک و گل باعث پرورش حس لامسه، قدرت تجسم فضایی، هندسی، مهارت های اجتماعی، خلاقیت و اعتماد به نفس، تقویت هماهنگی چشم و دست، رشد و هماهنگی میان عصب و عضله کودکان می شود.
والدین باید یک میز پلاستیکی، تکه ای سفره و میزان مناسبی از حجم خاک یا گل در اختیار کودک بگذارند و با در نظر گرفتن فضای مناسب برای بازی کودک مراقب سلامتی اش نیز باشند.
منبع : نی نی بان 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.