تبیان، دستیار زندگی

پاسخ دو کارشناس مذهبی خانواده به یک سوال پرتکرار؛

تا کجا باید سختی‌های زندگی را تحمل کرد؟

ازدواج مانند یک گفت‌و‌گوی طولانی است که گاهی با مشاجره به تیرگی می‌انجامد. هیچ زندگی مشترکی بدون سختی نیست. اگر پای درو دل خوشبخت‌ترین زوج خوشبخت هم بنشینید حتماً سختی‌هایی را در زندگی پشت سر گذاشته‌اند اما مسئله اساسی تحمل سختی و مشکلات است.متاسفانه آستانه تحمل زوج‌های امروزی بسیار کاهش پیدا کرده است و با کوچکترین مشکلی در زندگی سریع از کوره در می‌روند و در اصل انتخابشان شک و به آخرین راه یعنی طلاق فکر می‌کنند در حالی که حفظ زندگی مشترک یکی از مهمترین وظایف زوجین است اما این وظیفه را به چه قیمتی باید انجام داد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زندگی مشترک، سختی، مشکلات، بحران

سختی و مشکلات جز جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌هاست اما این صبر و تحمل انسان‌ها است که عبور از بحران‌ها را راحت و سخت می‌کند؛ بخشی از این مشکلات مربوط به زندگی مشترک است که به دلیل بی‌پولی، خانواده همسر، خشونت، اعتیاد، خیانت و .. اتفاق می‌افتد.

در یک نظرسنجی از طیف وسیعی از بانوان متأهل خواسته شد تا تجربه خود را در رابطه با این سؤال مطرح کنند که: آیا باوجود همه سختی‌های زندگی مشترک بازهم باید تحمل کرد و به زندگی ادامه داد؟ تا چه زمانی باید تحمل کرد؟

"سارینا: بله بایدتحمل کرد. بایدگذشت کرد. توهمه زندگیهامشکل هست هیچ‌کسی بدون مشکل زندگی نمی‌کنه. باید برای زندگی جنگید اگه قرارباشه باهرمشکلی حالا خیانت باشه یاهرچیزدیگه ای ول کنی بری یعنی بازنده‌ای یعنی اعتمادبه‌نفس نداری بایدتوزندگی در همه شرایط محکم بود.

مهسا: آستانه تحمل آدم‌ها باهم دیگه فرق میکنه؛ به نظر من آدم تا وقتی‌که طرفش را دوست داره و تا وقتی‌که میدونه اون آقا میتونه جزئی از وجودش باشه باید صبور باشه و سختی‌ها را به جون بخره. من اوایل ازدواج با کوچک‌ترین مشکلی تصمیم به طلاق می‌گرفتم اما یک روز شوهرم گفت هر تصمیمی بگیری من موافقم؛منم خوب فکر کردم که بدون شوهرم نمی تونم زندگی کنم شوهرم رو واقعاً دوست دارم و کم‌کم صبور و صبورتر شدم و مشکلاتم بیشتر و بیشتر اما الآن خیلی راحت تحمل می‌کنم...

زینب: تو هر زندگی سختی هست حالا بعضی‌ها کمتر و بعضی‌ها بیشتر و اینکه چقد باید سختیارو تحمل کرد و تا کجا بستگی به قدرت تحمل فرد داره و اینکه تو چه شرایط و تو چه محیطی بزرگ ‌شده و علاوه بر اینا باید با توجه به اخلاق و رفتار طرف مقابل این میزان تحمل و مدارا سنجیده بشه. برای بعضیا هرچقدر بیشتر صبر کنی تلاشی واسه بهبود اوضاع نمیکنن و اینو وظیفه تلقی میکنن.در مقابل بعضیا هم هستن که کاملاً درک میکنن که بخاطرشون حاضری هر کاری بکنی و قدردان هستن."

تبیان به کمک حجت‌الاسلام علی سرلک مشاور ازدواج و خانواده و حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری به بررسی این پرسش پرداخته است:

 

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری در رابطه باتحمل سختی‌های زندگی مشترک می‌گوید: «آیا یک مادر باردار باوجود سختی‌های دوران بارداری، سختی‌ها را تحمل می‌کند یا سریع بچه را سقط می‌کند؟! مسلماً تحمل می‌کند زیرا هدف از تحمل این سختی‌ها،تولد نوزادی است که برای او ارزشمندتر از آن مشقت‌ها است لذا ما هم باید برای زندگی مشترک یک هدف معین تعیین کنیم که شیرینی آن حتی از دیدن یک نوزاد هم برای زن و شوهر بیشتر باشد.

زن و شوهر باید در مسیر بندگی خدا تمام سختی‌ها را تحمل ‌کنند. خداوند درآیات بسیاری ازجمله  آیه200 سوره آل‌عمران دعوت به صبر می‌کند و می‌فرماید : «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا.» ای کسانی که ایمان آورده‌اید در برابر مشکلات استقامت کنید.»

ماندگاری ادامه می‌دهد: «نوع نگاه به زندگی اهمیت دارد؛ چنانچه حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) نگاهشان به زندگی نه هوسرانی بود، نه خوردوخوراک و خواب، و نه شهرت و ثروت بلکه نگاهشان بندگی خدا بود  که این اطاعت باعث شد تا حضرت زهرا(س) سختی درودیوار و کتک خوردن در کوچه را تحمل کند چراکه هدف رسیدن به درجه بالا بود؛ متأسفانه امروزه هدف‌های کوچک، تحمل‌ها را پایین آورده است لذا با بالا بردن هدف‌ها، سختی‌ها شیرین می‌شود.»

حجت‌الاسلام‌ علی سرلک هم دراین زمینه می‌گوید: «خداوند در آیه 4 سوره بلد می‌فرماید: «َلقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَدٍ» انسان در رنج آفریده شده است و این رنج لازمه حرکت و گنج شکوفایی استعداد است. اگر کسی گمان کند که دنیا جایی است که نباید هیچ رنجی را تحمل کند، ناخواسته خودش را در سختی‌های بزرگ‌تر و ویرانگرتری وارده کرده است لذا دنیا صحنه جنگیدن است اما ما باید کوشش کنیم که اولاً خودمان با ندانم کاری، سختی‌ها را زیاد نکنیم دوما یاد بگیریم که با رنج‌ها چگونه کنار بیاییم.هیچ زندگی مشترکی بدون مشکل نیست اما مهم این است که بتوانیم این سختی‌ها را بامهارت از سر راه برداریم.»

چگونه چشممان را بر روی بدی‌های همسرمان ببندیم؟

چشم‌پوشی کردن بر روی برخی از اشتباهات همسر مثل خیانت، اعتیاد، کتک زدن و.. بسیار سخت است اما همسران زیادی هستند که با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به زندگی خود ادامه می‌دهند و در مقابل عده‌ای با کوچک‌ترین مشکلی تحمل خود را از دست می‌دهند و طلاق را راه رسیدن به آرامش می‌دانند اما آیا هراشتباهی از جانب همسر قابل بخشش است؟

حجت الاسلام سرلک می‌گوید: «اشکالات و اشتباهاتی که طرف مقابلمان نسبت به آن آگاهی پیداکرده و بنای تصحیح و درستی شرایط را دارد، قابل‌بخشش است اگرچه این بخشش خیلی سخت است اما فضای زندگی، فضای برطرف کردن اشتباهات یکدیگر است؛ دو نفر که ازدواج می‌کنند باید با کمک هم به کمالات برسند و اشتباهات همدیگر را برطرف کنند مثلاً آیا باید بخاطراعتیاد همسر،طلاق گرفت یا پای او ماند و به او کمک کرد تا اعتیادش را کنار بگذارد؟! جدا شدن تنها آتش طلاق را به اعتیاد اضافه می‌کند لذا زن و شوهر باید به درد روزهای سختی هم بخورند.»

حجت‌الاسلام ماندگاری در رابطه با چشم‌پوشی بر انحرافات و خطاهای همسر می‌گوید: «اگر همسرتان در مسیر انحراف اخلاقی، عقیدتی، اقتصادی قرار گرفت، شما نقش طبیب را پیدا می‌کنید.
پیغمبر خدا در سفری که حضرت علی (ع) می‌خواستند برای تبلیغ دین به یمن بروند به ایشان فرمودند: علی جان! اگر شما موفق شوی یک نفر را هدایت کنی، از یک منظومه شمسی ارزشش برایت بالاتر است لذا ما همسرانی را می‌بینیم که پای سختی‌ها و مشکلات همسرشان ایستاده‌اند نه به خاطر آنکه چاره دیگری ندارند بلکه آنها امید به اصلاح همسرشان دارند؛ اگر دکتری از درمان بیماری ناامید شود، او را مرخص می‌کند، زن یا شوهری هم که از هدایت همسر خود ناامید شود و بداند که انحرافات اخلاقی و رفتاری قابل علاج نیست، خداوند راه طلاق را گذاشته است.»

ماندگاری در رابطه با رشد زن وشوهر و درمان انحرافات می گوید: «زن و شوهر یا هر دو خوب هستند و فشارهای بیرونی مثل دخالت خانواده‌ها را تحمل می‌کنند؛همان‌گونه که حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) سختی‌هایی که از بیرون به آن‌ها وارد می‌شد، تحمل کردند و به رشد دست یافتند یا فشارهایی  که از طرف همدیگر وارد می‌شود را تحمل می‌کنند بخاطر اینکه می خواهند یکدیگر را درمان کنند که این هم هدف الهی است اما اگر فردی فشارها و مشقت‌ها را نه برای رشد و نه برای درمان بلکه برای شهوت و ریاست تحمل می کند، در این صورت تحمل سختی‌ها هیچ ارزشی ندارد و باید به این رابطه پایان داد.»
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.