تبیان، دستیار زندگی

هوای آلوده سلامت جنین را به خطر می‌اندازد

ارتباط بین آلودگی هوا و نقص‌های مادرزادی

زنانی که قبل از بارداری در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند تا 20 درصد بیشتر از سایرین با خطر به دنیا آوردن نوزادان دارای نقص مواجه خواهند بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آلودگی هوا
بر اساس مطالعات انجام شده، بانوان باردار باید حداقل رویارویی و مواجهه با آلودگی هوا را داشته باشند؛ زیرا آلودگی هوا می‌تواند سبب بروز نقص‌های مادرزادی در نوزادان تازه متولد شده شود.
نتیجه‌ی این بررسی نشان می‌دهد بانوانی که قبل از بارداری در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند، حداقل تا 20 درصد بیشتر از سایرین احتمال تولد نوزاد ناقص در آن‌ها افزایش خواهد یافت. مناطقی که حتی در 5 کیلومتری مراکز دارای آلودگی بالا قرار دارند نیز خطر تولد نوزادان دارای نقص همانند شکاف لب و یا کام را در ساکنان آن مناطق افزایش خواهد داد. حتی اگر این سکونت یک ماه قبل از بارداری باشد.
بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، به ازای هر 01/0 میلی‌گرم بر مترمکعب افزایش ذرات معلق در هوا، نقص در تولد به اندازه‌ی 19 درصد رشد نشان خواهد داد. ذرات جامد معلق در هوا وزنی کمتر از 0025/0 میلی‌گرم داشته و از اگزوز خودروها آزاد می‌شوند. این ذرات در هنگام مواجهه افراد با این هوای آلوده وارد ریه‌ها شده و از آنجا در داخل بدن منتشر می‌گردند.
شایان ذکر است مطالعات پیش از این هم وجود رابطه میان ذرات معلق هوا و بانوان دارای بیماری‌های التهابی و همچنین استرس داخلی را تأیید کرده بودند که هر دو این مشکلات نیز می‌توانند منجر به بروز نقایص مادرزادی در برخی از نوزادان شوند.
حداقل 3 درصد از نوزادان متولد شده در کشور ایالات متحده امریکا دارای نقایص زایمان هستند.

پروسه انجام تحقیقات

این مطالعه به وسیله‌ی محققین دانشگاهی و با بررسی حداقل 290 هزار نوزاد متولد شده در بین سال‌های 2006 الی 2010 در یکی از شهرهای بزرگ آمریکا صورت گرفت. سپس محققان به صورت ماهانه میزان ذرات معلق در هوای مناطق مورد مطالعه که شرکت‌کنندگان در این مناطق زندگی می‌کردند را در قبل و بعد از بارداری آنان مورد مطالعه قرار دادند. نتایج تحقیقات نشان داد خطر نقص در کودکان تازه متولد شده، حتی برای افرادی که در محدوده‌ی ده کیلومتری از مناطق آلوده در یک ماه بعد از بارداری زندگی می‌کنند نیز وجود دارد.
به غیر از عارضه‌ی شکاف لب و یا کام، یکی دیگر از عوارض رایج آلودگی هوا بر جنین "خروج معده و یا روده‌ها از طریق شکاف غیرمعمول در شکم" است. نتایج حاصل از این بررسی در مجلات تخصصی کودکان نیز به چاپ رسید.
این مطالعه پس از انتشار نتایج مطالعه‌ی جداگانه‌ای که به واسطه‌ی محققین دانشگاهی یکی دیگر از مراکز معتبر علمی در سال 2018 به چاپ رسیده بود، انتشار یافت. نتایج مطالعات قبلی نشان می‌داد کودکانی که در مناطق دارای آلودگی بالا زندگی و رشد می‌کنند، خطر ابتلا به آسم در آن‌ها افزایش خواهد یافت. ذرات گرد غبار و یا مخلوطی از ذرات گرد و غبار، شن و گازهای گلخانه‌ای خطر ابتلای کودکان زیر 11 سال به آسم را حداقل 1.3 درصد افزایش خواهد داد.

نکاتی برای کاهش میزان آلودگی هوا

در حالی که می‌توان کارهای بسیار زیادی را برای کاهش میزان آلودگی هوا در اماکن عمومی پیشنهاد نمود، در اینجا به نکاتی اشاره می‌گردد که به واسطه‌ی آن‌ها می‌توان آلودگی هوا در مناطق و اماکن کوچک را نیز کاهش داد:

مطالعات پیش از این هم وجود رابطه میان ذرات معلق هوا و بانوان دارای بیماری‌های التهابی و همچنین استرس داخلی را تأیید کرده بودند که هر دو این مشکلات نیز می‌توانند منجر به بروز نقایص مادرزادی در برخی از نوزادان شوند


خرید خودروهایی با کارایی انرژی بالا
اگر این امکان برایتان فراهم باشد، حتماً از خودرو و سایر وسایلی که به عنوان دوستدار محیط زیست مطرح هستند استفاده نمایید. در صورت امکان همیشه ماشینی و یا وسیله‌ای را که از نظر مصرف انرژی بهتر باشد انتخاب نمایید.

باغ گیاهان
به راحتی می‌توانید دست به احداث یک باغ کوچک از گیاهان بزنید که می‌تواند به نوبه خود مواد مورد نیاز برای برخورداری از هوای تمیز را در اختیار شما و محیط اطرافتان قرار دهد. برای این کار می‌توانید از کتاب‌ها و یا تحقیقات اینترنتی انتشار یافته بهره‌مند شوید.

خرید تابلوهایی با رنگ‌هایی که بر پایه‌ی آب ساخته شده‌اند
این امر سبب می‌شود تا استفاده از روغن، حداقل برای این کار کاهش یابد و این خود کمک بزرگی به شمار می‌آید.
خاموش کردن چراغ‌های اضافه
اگر از چراغی استفاده نمی‌کنید، حتماً آن را خاموش نمایید. استفاده بیشتر از انرژی، یعنی صرف بیشتر منابع انرژی که به صورت سنتی در اختیار ما قرار دارند و هدر دادن انرژی و افزایش آلودگی هوا.

استفاده از انرژی سبز
همیشه استفاده از انرژی‌های تولید شده از منابع تجدیدپذیر را مدنظر داشته باشید.

بند رخت به جای خشک‌کن
استفاده از بند رخت به جای مورد استفاده قرار دادن خشک کن که موجب کاهش مصرف انرژی می‌گردد.

استفاده از کیسه‌ها و پاکت‌های کاغذی و قابل بازیافت
در صورت استفاده از مواد کاغذی که قابل بازیافت هستند، از پلاستیک کمتری استفاده خواهد شد که خود این امر نیز به معنای آلودگی کمتر است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.