تبیان، دستیار زندگی

برنامه اُنس دانش‌ آموزان با کتاب جایگزین پیک نوروزی می‌ شود

معاون وزیر آموزش و پرورش از جایگزینی برنامه «اُنس دانش‌ آموزان با کتاب» به جای تکالیف «پیک نوروزی» خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنامه اُنس دانش‌ آموزان با کتاب جایگزین پیک نوروزی می‌ شود
به گزارش معاونت آموزش ابتدایی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اسلامشهر، رضوان حکیم‌زاده امروز در همایش هم‌اندیشی مدیران و نماینده معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر با اشاره به سنگ‌بنای شکل‌گیری شخصیت کودکان در دوران ابتدایی اظهار داشت: هر کار ارزشمندی که در آموزش و پرورش اتفاق می‌اُفتد پیش از همه مدیون آموزگاران ابتدایی است که پایه‌گذار شکل‌ گیری شخصیت کودکان هستند و تربیت همه‌ جانبه باید سرلوحه تربیت آموزش ابتدایی قرار گیرد .
وی با اشاره به فرارسیدن ایام فاطمیه و معرفت سیره زندگی حضرت فاطمه (س) تأکید کرد: در 1400 سال پیش کُنش‌گری فعال سیاسی برای زنان مسلمان در قرآن به رسمیت شناخته شده و در کشور ما نیز امام خمینی(ره) زنان را با حفظ اعتقادات که نشان از نگاه روشن‌ گرایانه امام راحل دارد وارد اجتماع شده و امیدواریم با پرهیز از یکسونگری و کسب معرفت از زندگی ائمه و متن قرآن زنان سرزمین ما فرصت نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشند .
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سختی کار برای معلمان در شهرستان اسلامشهر به عنوان رنگین‌کمانی از فرهنگ‌ ها افزود: افتخار را شما معلمان می‌آفرینید که در مدارس با این تنوع قومیت‌ها و دشواری‌های اقتصادی به تربیت کودکان می‌پردازید و انرژی مصرف می‌کنید در حالی که من دستاوردهای برخی مدارس برخوردار شمال تهران را که از تمام امکانات برخوردارند را به رسمیت نمی‌شناسم.
حکیم‌ زاده با تأکید بر کتاب زندگی قرآن و استفاده از آن در تربیت کودکان بیان کرد: مهم‌ترین نکته در تربیت، حفظ کرامت تک‌ تک دانش‌ آموزان است و هیچ کودکی نباید تحقیر و سرزنش شود و باید فرصت دیده شدن و رویش و بالندگی به همه دانش‌ آموزان داده شود.
 وی ادامه داد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید بر اساس سند تحول بنیادین که سندی پیشرو و مترقی است حرکت کنیم و به دوره ابتدایی نگاه تخصصی داشته باشیم که متأسفانه در جامعه ما چندان به رسمیت شناخته نشده و برخی مؤسسات برای تربیت دانش‌آموزان ما نسخه می‌پیچند و کودکان را کیسه پولی برای کسب درآمد بیشتر خود فرض کرده‌اند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید مهارت زندگی را در دوران ابتدایی به کودکان آموزش داده شود تصریح کرد: اگر این دوره حساس را خرج آموزش عملیات پیچیده ذهنی کنیم دیگر جایی در ذهن کودک برای آموزش مهارت زندگی نمی‌ماند و دوران طلایی خلاقیت و شکل‌گیری دانش‌آموزان را نابود کرده‌ایم.
حکیم‌ زاده گفت: به دلیل نیاز کودکان به کودکی کردن و قصه‌ خوانی سال گذشته پیک نوروزی از برنامه درسی حذف شد و در سال جاری نیز همین گونه خواهد شد و برنامه اُنس دانش‌ آموزان با کتاب جایگزین آن می‌شود تا دانش‌آموزان در این فرصت‌ها با زندگی واقعی پیوند پیدا کنند.
وی با اعلام ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک درسی طبق مصوبه 951 شورای آموزش و پرورش عنوان کرد: مدت‌ها است دانش‌ آموزان ما به عنوان نقطه‌ هایی بر روی نمودار ارزیابی در نظر گرفته می‌ شوند و مقایسه‌ هایی که شکل می‌گیرد احساس همدلی را در آنان نابود می‌سازد و با اجرای این مصوبه هر آزمونی که سبب این جداسازی  شود و دانش‌ آموزان را طبقه‌ بندی کند از نظر تربیتی مردود و غیر قابل قبول است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر به دنبال ایرانی آزاد و سربلند هستیم چاره‌ ای جز تحول روش‌های تربیتی نداریم خاطرنشان کرد: اگر به دنبال نسل بالنده در کشور هستیم باید به اصول قرآن رجوع کنیم و در روش‌های تربیتی‌ مان سند تحول ایجاد و سرمایه‌ گذاری را از پیش‌ دبستانی‌ ها آغاز کنیم تا تبدیل به کشور توسعه‌ یافته شویم.

مطالب مرتبط:
داستان‌ نویسی جایگزین پیک نوروزی
پیک نوروزی یا معمای خانوادگی تعطیلات عید؟!
بایدها و نبایدهای پیک‌ های نوروز

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش