تبیان، دستیار زندگی

طومار سرگشتگی انسان

امیر مخبر گفت: در آثارم در جست و جوی یک زبان شخصی هستم و نظرم این است که ارتباطی بین شرق و غرب ایجاد کنم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقاشی امیر مخبر
 
نمایشگاه نقاشی امیر مخبر در گالری اُ برپاست. در این مجموعه آثار نقاشی اکریلیک بر روی بوم و طراحی با مواد مختلف بر روی کاغذ وجود دارد. مخبر گفت: پایه اصلی آثارم اتمسفر است و همه المان‌ها برای تشکیل دادن یک اتمسفر استفاده شده‌اند. در جست و جوی یک زبان شخصی شروع به کار کردم و نظرم این بود که ارتباطی بین شرق و غرب ایجاد کنم، بنابراین بعضی از شاخصه‌های آثارم را می‌توان به غرب نسبت داد و بعضی نیز به شرق شباهت دارد. بر همین اساس پالت رنگی من در بعضی از آثار بسیار محدود است و پس از آن به سمت نقاشی‌های شرقی تمایل پیدا کرده و رنگ‌ها تکامل پیدا کردند.

او با اشاره به اینکه چند دسته از آثار او در این نمایشگاه دیده می‌شود گفت: بخشی از کارها که به موضوع شاخه‌ها ارتباط دارد ادامه کارهای مجموعه قبلی‌ام است. در آن آثار انسان با شاخه‌ها درگیر بود و موقعیت‌های مختلفی از این درگیری میان انسان و شاخه‌ها به وجود می‌آمد. در کارهای فعلی نگاهی به طبیعت دارم و خاطره‌ای مانند عکس‌های سیاه و سفید باقی مانده است. در این آثار کار را به صورت بداهه روی کاغذ سفید آغاز کردم و گاه آنقدر حجم رنگ زیاد شده که دوباره برای ایجاد نور روی آنها از سفید استفاده کرده‌ام. اگرچه این کارها طراحی هستند اما بازی‌های نقاشانه در آنها وجود دارد و از ابزاری مانند قلم فلزی، ایربراش، جوهر و... استفاده کرده‌ام.

او درباره نقاشی‌های طوماری خود گفت: تعدادی از کارها روایی‌تر هستند و به شکل یک طومار کشیده شدند تا در آنها روایت‌های بیشتری قرار گیرد. در فضای آثارم هر چیزی مثل المان‌های شهری، اسطوره‌ها، واقعیت و خیال دیده شده و اتمسفر کارم را نشان می‌دهد.
نقاشی امیر مخبر

مخبر ادامه داد: نقاشی‌های طوماری بیشتر فی‌البداهه بوده و دنیای کهن الگوها را با واقعیت، طبیعت، اشیاء و خیال ترکیب کرده است. گاهی توصیف عینی از بناها، قصرها و معابد در آنها وجود دارد و گاه فضاهای خیالی در آنها دیده می‌شود. در واقع همه اجتماعات انسانی که در آنها وجود دارد در کنار هم بودن و در عین حال تنها بودن انسان را نشان می‌دهد. گم‌گشتگی انسان و احوالات روحی او در این آثار مشهود است.
نقاشی امیر مخبر

مخبر افزود: بخش دیگری از آثارم نقاشی‌های فیگوراتیو هستند که فقط یک سوژه را نشان می‌دهند و سعی کردم به شکل موردی با موضوعات برخورد کنم. به عنوان مثال به توصیف قهرمانی در دنیای معاصر می‌پردازم. اگر در کارهای طوماری، فضا را از دور دیده و شکل کلی آن را نمایش داده‌ام در این نقاشی‌ها به موضوع نزدیک شده و فضایی کلوزآپ را نقاشی کردم.

نمایشگاه نقاشی امیر مخبر تا 9 بهمن در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول برپاست.


منبع: هنر آنلاین