تبیان، دستیار زندگی

مخالفت با سیاست تحریم‌ اقتصادی و یکجانبه آمریکا

'سید عمار حکیم' رئیس فراکسیون اصلاح و سازندگی عراق خطاب به معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: مخالف سیاست تحریم‌های اقتصادی و یکجانبه آمریکا هستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حکیم
دفتر جریان حکمت ملی عراق،'آندرو پیک' معاون وزیر امور خارجه و مدیر بخشی در وزارت خارجه آمریکا موسوم به میز ایران و عراق به همراه 'داگلاس سیلیمان'، سفیر این کشور در عراق با حضور در دفتر جریان حکمت، با سید عمار حکیم، دیدار و گفتگو کرد‌.
طرفین در این دیدار در خصوص تازه ترین وضعیت سیاسی عراق و منطقه و نیز آخرین وضعیت پرونده مبارزه با تروریسم به بحث و تبادل نظر پرداختند.

حکیم با بیان ماهیت متغیرهای عراق در مرحله کنونی از موضوع تشکیل دولت و انتخاب شخصیتی مستقل برای مدیریت آن، افزود: برخی از فراکسیون های سیاسی این اختیار را به نخست وزیر دادند که خود وزرا را انتخاب کند.
حکیم در این دیدار با اشاره به ائتلاف های شکل گرفته در چارچوب ملی و به دور از فرقه گرایی و عناوین خاص، بر نهادمندسازی ائتلاف های بزرگ و اهمیت آن در ثبات روند سیاسی عراق تاکید کرد.

رئیس فراکسیون اصلاح و سازندگی عراق خواستار بکارگیری ابزار گفتمان برای حل مشکلات منطقه شد و تاکید کرد که عراق در این زمینه هم تاثیرگذار و هم تاثیرپذیر است و راه حل مشکلات منطقه هر چقدر که زمان بحران ها به طول انجامد، تنها سیاسی است.

حکیم ضمن اعلام مخالفت مجدد خود با سیاست تحریم‌های اقتصادی کشورها و اعمال تحریم های یکجانبه، تصریح کرد: این سیاست موضوعی خطرناک در پرونده های بین المللی است.
وی در پایان ضمن هشدار نسبت به همکاری با تروریسم، بر لزوم آگاهی نسبت به تلاش های تروریسم برای تثبیت موجودیت خود تاکید کرد و از جهانیان خواست تا به مسئولیت های خود در قبال امنیت و ثبات عراق عمل کنند چراکه در امنیت و ثبات عراق امنیت و ثبات منطقه و جهانیان نهفته است.

این مقام آمریکایی پیشتر با حضور در دفتر نوری مالکی دبیرکل حزب الدعوه عراق و رهبر ائتلاف دولت قانون، با وی دیدار کرده بود.
به گزارش دفتر مالکی در این دیدار دو طرف درخصوص تحولات عراق و منطقه و همچنین در خصوص موضوع حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق بحث و گفتگو کردند.

سفر معاون وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد در حالی است که بحث خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق به یکی از مباحث اصلی در فضای سیاسی این کشور در هفته های اخیر تبدیل شده است.
آمریکایی ها که به بهانه واهی داشتن سلاح کشتار جمعی، عراق را در سال 2003 اشغال کردند در سال 2011 بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک عراق شدند آنها سه سال بعد به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف خودخوانده بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.

پس از اعلام پایان نظامی گروهک تروریستی داعش در عراق در اوایل آذرماه 96، بسیاری از احزاب، شخصیت ها و رسانه های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور نظامیان خارجی تحت پوشش ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج این نظامیان - عمدتا آمریکایی - شده اند.

طی هفته های اخیر مطالبات برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق رو به افزایش است و پارلمان قرار است بزودی در این خصوص تصمیم گیری کند همزمان اما جریان های بعثی و سعودی می کوشند القا کنند که این امر مطالبه عراقی ها نیست.
منبع:خبرگزاری ایرنا