تبیان، دستیار زندگی

اقدام مثبت اوپک برای اقتصاد جهانی

به نظر می‌رسد معامله‌گران نفت تا حدود زیادی متقاعد شده‌اند که اقدام فوری اوپک در کاهش تولید برای جبران تاثیر رشد تولید شیل و کندی رشد اقتصاد جهانی کافی خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اوپک
بهای معاملات آتی نفت برنت در روزهای اخیر در حدود ۶۰ دلار در هر بشکه ثابت شده که بسیار پایین‌تر از اوج قیمت بیش از ۸۵ دلار در اکتبر سال گذشته است اما از سوی دیگر بسیار بالاتر از حدود ۵۰ دلار در اواخر دسامبر است.

کاهش اختلاف قیمت معاملات آتی برای تحویل زودتر در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که معامله‌گران نسبت به گذشته، انتظار دارند بازار مازاد عرضه کمتری داشته باشد.

عربستان سعودی و متحدان اوپک و غیراوپک این کشور کاهش تولید و صادرات چشمگیری در دسامبر و اوایل ژانویه داشته‌اند.

در شرایط فعلی بازار با وجود مازاد ظرفیت تولید در عربستان سعودی، دورنمای عرضه مطلوب به نظر می‌رسد بنابراین روند قیمت‌ها عمدتا از رویدادها یا تحولات بخش تقاضا تاثیر خواهند پذیرفت.

طبق گزارش ماهانه اوپک که بر مبنای اطلاعات منابع ثانویه بوده، تولید نفت این گروه در دسامبر ۷۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

عمده این کاهش تولید از سوی عربستان سعودی (۴۷۰ هزار بشکه در روز) انجام گرفته اما همچنین تولید ایران (۱۶۰ هزار بشکه در روز) و لیبی (۱۷۰ هزار بشکه در روز) در نتیجه تحریم‌های آمریکا و ناآرامی داخلی کاهش پیدا کرده است.

عربستان سعودی اعلام کرده که تولیدش در ماه میلادی جاری کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد زیرا این کشور تلاش می‌کند از رشد بیش از حد ذخایر نفت جلوگیری کند. این کشور و متحدانش با اقدام سریع و قاطع امیدوارند از یک دوره دیگر تولید مازاد بر تقاضا و کاهش شدید قیمت‌ها جلوگیری کنند.

دورنمای اقتصادی

بزرگترین ابهام مربوط به چشم انداز اقتصاد جهانی است که طبق جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، ریسک‌های متوجه رشد اقتصاد جهانی نزولی مانده است. اگر نرخ رشد اقتصاد جهانی کاهش بیشتری پیدا کند، پتانسیل بازگشت مازاد عرضه در بازار نفت وجود دارد و در این صورت اعضای اوپک برای کاهش بیشتر تولید، تحت فشار قرار خواهند گرفت.

با این حال این سازمان امیدوار است که بانک‌های مرکزی بزرگ جهان با اتخاذ سیاست پولی متناسب با اوضاع، به نشانه‌های کندی رشد اقتصادی واکنش نشان دهند. نتیجه رویکرد ملایم بانک‌های مرکزی در تحکیم سیاست پولی، تسهیل شرایط مالی تسهیل، دلار ضعیف‌تر و فرود نرم‌تر اقتصاد جهانی و بازار نفت در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

اکثر معامله‌گران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سناریوی فرود نرم را به جای فرود سخت یا تسریع رشد اقتصادی ترجیح می‌دهند. در واقع ریسک‌های قابل توجهی در هر دو جهت وجود دارد. رشد سریع‌تر از حد انتظار، بازار را با کمبود عرضه نفت مواجه می‌کند و با تشویق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به افزایش قراردادهای خرید، قیمت‌ها را بالاتر می‌برد و به اوپک اجازه می‌دهد کاهش تولید اخیرش را تسهیل کند.

در شرایط فعلی بازار با وجود مازاد ظرفیت تولید در عربستان سعودی، دورنمای عرضه مطلوب به نظر می‌رسد بنابراین روند قیمت‌ها عمدتا از رویدادها یا تحولات بخش تقاضا تاثیر خواهند پذیرفت.

منبع: تجارت نیوز