تبیان، دستیار زندگی

چیزی هم برای نام دانشگاه تهران باقی بگذارید

دانشگاه مغلوب میدانی است که در آن همایش‌های پرسود ذیل عنوان مدرک دانشگاهی لطمه‌ای جبران ناپذیر به اعتبار علم و دانش در سرزمین ما می‌زنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
همایش

افول مدرک علمی دانشگاهی در کشور هر روز ضربۀ تازه‌ای را تجربه می‌کند. اخیرا همایشی مرتبط با موضوعات موفقیت و کارآفرینی و با سخنرانی برانکو ایوانکوویچ، تبلیغات گستردۀ خود را در سطح بیلبوردهای بزرگ شهر تهران آغاز کرده و در سایت خود اقدام به فروش بلیت کرده است.

با کمی دقت متوجه نکات جالبی درباره این همایش می‌شویم. از جمله پشتیبانان اصلی این همایش، دانشگاه تهران است که به خاطر شرکت در همایش به شرکت‌کنندگان مدرک دانشگاه تهران اعطا می‌کند. این همایش که طبق اطلاعات مندرج در وب‌سایت آن اولین مخاطب آن «کارآفرینان» و «رهبران پول ساز» هستند و دیگر سخنرانی‌های آن با عناوین مرتبط با کارآفرینی و موفقیت در کسب و کار مانند «تعالی انسان» و «تفکر تویوتایی» برگزار می‌شود از سوی اداره کل تربیت بدنی دانشگاه تهران با اعطای مدرک پشتیبانی می‌شود.

همایش در حالی به راحتی توانسته از عنوان «ملی» برای خود استفاده کند که دبیر علمی کنفرانس در سایت این همایش به عنوان موسس و مدیرعامل باشگاه مدیران موفق معرفی شده و نیز این موسسه در سال ۹۵ همایشی با سخنرانی شهرام جزایری برگزار کرده بود؛ همایشی که همان موقع نیز جنجال‌ساز شده بود. اگرچه تنها پشتیبان رسمی این همایش دانشگاه تهران است اما در عین حال محل برگزاری همایش تالار وزارت کشور معرفی شده و بلیت‌های شرکت در همایش از ۱۵۰ هزار تومان تا هر عدد ۲ میلیون تومان به فروش می‌رسند.

برگزاری چنین همایش‌هایی، با این شیوه که ترکیبی از عناوین ملی و تجاری هستند، به مدخلی برای یک سود‌آوری چندجانبه مبدل شده است. شرکت‌کنندگان با استفاده از عنوان «ملی» و مدرک دانشگاه تهران برای خود رزومه می‌سازند و احیانا برای مهاجرت نیز کاربردهایی خواهد داشت. برگزارکنندگان نیز با آوردن چند چهره سلبریتی یک شبه میلیاردها به جیب می‌زنند و جایی برای اعتبار علمی دانشگاه باقی نمی‌گذارند. مهم‌ترین نقطه نگران‌کننده در برگزاری چنین برنامه‌هایی لطمه‌ای است که به نام دانشگاه وارد می‌کنند. در واقع دانشگاه تهران با شرکت در چنین همایش‌هایی نام خود را بازیچه تجارت روزمره در نقاطی می‌کند که تناسبی با جایگاه و وظایف آن دانشگاه ندارد.

اگر دانشگاه برای علم اعتباری قائل نیست، به سخره گرفتن دانشگاه و مدرک علمی برای مردم از طریق مواردی مثل کپی‌های گستردۀ علمی، دیگر کار چندان دشواری نیست. اعتبار مدرک دانشگاه اصولی‌ترین نقطه ایستادن دانشگاه برای دفاع از علم است. اعتبار دانشگاه تهران، ثمره رنج و زحمتی تاریخی است که هزاران عالم و دانشمند در سرزمین ایران عمر خود را مصروف آن داشته‌اند. تهدید اعتبار مدرک علمی، تهدید حیات فرهنگی و اجتماعی ایرانیان است. پیش از آنکه زمان بگذرد دانشگاه تهران باید با خود بیاندیشد؛ چه بسا به نام اقتصادی‌سازی دانشگاه هر دو میدان را ببازد، هم میدان علم و هم میدان اقتصاد.

منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.