تبیان، دستیار زندگی

چرا ابراز احساسات برای برخی از همسران سخت است؟

ابراز محبت کلامی را یاد بگیرید

تا به حال شده مداوم به کسی ابراز محبت کنید، قربان صدقه اش بروید و به او بگویید دوستت دارم اما جواب محبتتان را تنها با سکوت و یا سر تکان دادن دریافت کنید؟! این مطلب برای شماست...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
همسران
عشق و محبت یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مسائل برای دوام زندگی مشترک است؛ عشق هم برای دوام آوردن، نیاز به ابراز شدن دارد اما گاهی بروز آن برای برخی از زوجین سخت است. دشواری در ابراز عشق از سوی همسران دلایل مختلفی دارد:

- برخی از افراد به دلیل خجالتی بودن نمی‌توانند به دیگران ابراز علاقه کلامی داشته باشند. برخی دیگر در دوران کودکی از ابراز عشق از طرف والدین محروم بوده‌اند و این مسئله باعث شده است تا ندانند چگونه باید عواطف‌شان را به دیگران نشان دهند.(1)

- سخت بودن ابراز عشق به همسر گاهی نشأت گرفته از باورهای نادرست است؛ برخی از افراد معتقدند بروز محبت به همسر باعث بالا رفتن سطح تقاضا و خواسته‌­های همسرشان می‌­شود. یا برخی محبت کردن را دلیل احساس نیاز اطرافیان به آنها می‌دانند مثلاً به همسرتان محبت می‌کنید و در جواب می‌شنوید: "چیه مهربون شدی چیزی میخوای؟!" متاسفانه این باورهای اشتباه است که باعث سخت شدن ابراز علاقه بین زوجین می‌شود.

- عامل دیگر عدم ابراز احساسات می‌تواند ریشه در شخصیت افراد داشته باشد؛ افراد درون‌گرا به راحتی نمی‌توانند احساس واقعی‌شان را به اطرافیان ابراز کنند. اساساً آنها افراد کم حرفی هستند که بیشتر محبت خود را عملی نشان می‌دهند تا کلامی.

- برخی از افراد به دلیل بی توجهی از سوی همسر، اصطلاحا ذوق‌شان برای ابراز محبت کور شده است. اگر شما همیشه یک طرفه به همسرتان محبت کنید و در مقابل با بی­‌توجهی یا توجه منفی از سوی او مواجه شوید قطعاً دیگر انگیزه‌ای برای محبت کردن نخواهید داشت.

اکسیر محبّت در زندگی، تحمل سخت‌ترین مشکلات را آسان می‌کند. برقراری رابطه محبت‌آمیز نقش مهمی در استحکام خانواده، حسن رابطه و سازگاری زن و شوهر دارد؛ قطعاً همه این تاثیرات شگرف زمانی است که محبت با بهترین کلمات و حرکات ابراز شود؛ این نکته بسیار اساسی در زندگی حضرت علی(ع) و زهرا(س) به خوبی قابل لمس است؛ حضرت زهرا(س) در کلماتی زیبا، خطاب به امیر المومنین(ع) می‌فرمایند:
«جانم فدایت و سپر بلایت ای ابا الحسن همواره با تو هستم، چه در خوشی و چه در سختی‌ها و…» (2)
ابراز محبت در خانواده حضرت علی طرفینی بود و امیر المومنین نیز با کلماتی مانند «پدر و مادرم به فدایت و…»(3) محبت خود به حضرت زهرا را ابراز می‌نمودند.

ابراز عشق کلامی به همسر

ابراز عشق کلامی برای برخی افراد بی معناست، مثلا بعضی از مردان برای آنکه ثابت کنند همسرشان را دوست دارند، از بلندترین کوه بالا می‌روند، در عمیق‌ترین دریا شنا می‌کنند، برای خرید گران‌ترین هدیه‌ها چندین شیفت کار می‌کنند اما خانم‌ها این محبت‌ها را دوست داشتن نمی‌دانند! خانم‌ها می گویند:« دوست داشتن یعنی مرد ابراز احساسات کند و مرا ببیند.» بنابراین زن شاکی است که چرا مرد احساسش را بروز نمی‌دهد و مرد شاکی است که همسرس محبت‌هایش را نمی‌بیند! حتی گاهی عدم بروز احساسات از جانب زنان اتفاق می افتاد و باعث نارضایتی مردان می شود با این اوصاف تنها راه‌حل این مشکل یادگیری بیان ابراز احساسات است که ما به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

1- از روش نوشتاری شروع کنید
برای فردی که زبانش به بیان جملات احساسی و عاشقانه نمی‌چرخد، سخت است تا یک‌باره این کار را انجام دهد. برای شروع کار، نوشتن روش خوبی است. شما می‌توانید با ارسال پیامک یا نوشتن کلمات عاشقانه بر روی آینه یا یخچال احساسات خود را به همسرتان منتقل کنید. با این روش مسلماً با واکنش مثبتی از طرف همسرتان مواجهه می‌شوید که این واکنش می‌تواند تشویقی برای ابراز عشق به صورت کلامی باشد.

2-تأثیر اسامی را دست کم نگیرید
هر کلمه‌ای یک بار روانی و عاطفی دارد که در روح و فکر شنونده تأثیر می‌گذارد و به مرور زمان پایدار و ثابت می‌شود. در طول روز شاید بارها و بارها همسرتان را صدا بزنید، نحوه صدا کردن همسر می‌تواند وسیله‌ای برای ابراز عشق و محبت بین زن و مرد باشد، به شرط آنکه شرایط استفاده از آن را نیز بدانید. مثلاً وقتی آقا/خانم صدایش می‌زنید حس مردانگی را به او منتقل می‌کنید و وقتی می گویید عزیزم و جانم حس محبت منتقل می‌شود.

ابراز عشق غیرکلامی به همسر

برخی افراد توان ابراز علاقه به صورت مستقیم را ندارند مثلا از گفتن عبارت «دوستت دارم» عاجزند یا نمی توانند قربان صدقه کسی بروند اما این افراد می‌توانند با انجام  کارهایی به صورت غیر مستقیم عشق و علاقه خود را به همسرشان ابراز کنند.
ویلیام جیمز روانشناس می‌گوید: عمیق‌ترین نیاز انسان، نیاز به احساس قدردانی است. درست است که بیان احساسات به صورت کلامی برای بعضی افراد مهم است اما بعضی از محبت‌ها حتی اگر کلامی هم نباشد، تأثیرگذار است مثل خریدن یک شاخه گل یا درست کردن غذای مورد علاقه همسر.

دریافت هدیه یکی از نمادهای قابل رویت عشق است که نیاز به بیان کلامی هم ندارد و در واقع ساده‌ترین و موثرترین راه برای افرادی است که از بیان احساسات خود عاجز هستند.
 
همچنین انجام دادن کارهای مورد علاقه همسرتان یکی دیگر از روش‌هایی است که در عین بی کلامی، تأثیرگذار است و عشق شما به همسرتان را به طور واضح نشان می‌دهد.

همسر شما دوست دارد در کارهای خانه مثل غذا پختن، تغییر پوشک بچه، تمیز کردن خانه، ظرف شستن و...به او کمک کنید یا شوهر شما عاشق این است که به خانواده اش احترام بگذارید، لباس های زیبا بپوشید و به حرف او گوش دهید گاهی این کارها را با میل و رغبت تمام انجام دهید. انجام این کارها در واقع عبارتی از عشق است.(4)

بیان عشق و محبت کار دشواری نیست، کمی سعی و تلاش می‌خواهد تا همسرتان را با جملات محبت آمیز سیراب کنید.
امام جعفر صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: «هرگاه کسی را دوست داشتی به او خبر بده! زیرا اینکار دوستی میان شما را استوار می‌سازد.»(5)


پی نوشت‌ها:
1- برگرفته از مقاله" Why do Some People Have Trouble Showing Affection" که در سایت 2knowmyself منتشر شده است.
 2-نهج الحیاه، «دشتی، محمد» ص۱۴۷
3-بحار الأنوار، ج‏۴۳، ص: ۱۵۴
4- برگرفته از مقاله " Understanding the Five Love Languages" که در سایت focusonthefamily منتشر شده است.
5- اصول کافی، ج۲، ص۶۴۴.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.