تبیان، دستیار زندگی

دستورات قرآن برای رهایی از طلسم و گره‌های زندگی

چهره ماندگار تبلیغ، با بیان اینکه اسلام افراد را حتی در کار‌های خیر، از توسل به علوم غریبه و خفیه منع کرده است، گفت: شیطان برای ادامه این کارها به افراد منفعت می‌رساند اما فقهای ما می‌فرمایند در هر مشکلی اگر ۱۲ مرتبه آیةالکرسی خوانده شود قریب به عمل از شر طلسمات و جادو‌هایی که برای او خوانده شده و یا هر مشکل و بیماری که دارد نجات پیدا می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت‌الاسلام خادمیان
رمل و اسطرلاب، بازکردن و بستن بخت، باطل کردن سحر، طلسم، جادو، احضار روح و تسخیر اجنه و مواردی نظایر آنها، موضوعاتی هستند که اگرچه اسم و ظاهرشان ترسناک و قدیمی است اما در همین قرن هستند کسانی که به‌شدت به آن‌ها اعتماد دارند و زندگی و سرنوشت خود را به آن‌ سپرده‌اند، تا شاید موفقیتی در زندگی و گشایشی برایشان حاصل شود.

روند پیگیری افرادی که همواره باز کردن گره و مشکلات خود را در این امور و علوم غریبه می‌بینند، باعث شده تا بازار گرمی برای دعانویسی و جادوگری ایجاد شود و دست هر انسان ناآگاه و نابلدی را به این امور باز کند؛ اما حقیقت این طلسمات و جادو‌ها چیست و چگونه می‌شود که در برخی موارد مردم اثراتی را در این خصوص مشاهده می‌کنند و همین دیدن اثر موجب می‌شود تا سایرین هم به این موارد روی بیاورند و به آن‌ها اعتماد کنند و برای رهایی از گره‌های زندگی به این موارد رجوع کنند. فعالیت گسترده این افراد به ویژه در شهر‌های بزرگ و سواستفاده آنان از مسایل و مشکلات افراد در حالی اتفاق می‌افتد که به اعتقاد تمام مراجع این مسائل در دین اسلام جایز نیست و از  آنجا که چنین اعمالی وجه شرعی ندارند رفتن نزد این افراد نیز درست نیست.

با این وجود هنوز هم کسانی هستند که به علوم غریبه و خفیه اعتقاد دارند و معتقدند استفاده از این طلسم‌ها می‌تواند در بهبود کسب و کار و شاید زندگی و ازدواجشان مفید باشد؛ هرچند که مواجهه امروزی با علوم غریبه و مفاهیمی از این دست، همیشه با نوعی پرهیز و احتیاط همراه بوده، اما مطالعه و کنار زدن ابر‌های ابهام در این رابطه می‌تواند باعث شود تا هنگام شنیدن درباره چنین مسائلی آگاهانه‌تر عمل کنیم تا بعد‌ها گرفتار بلا و مصائب بعد از آن نشویم، بر همین اساس و با توجه به موضوع مطرح شده به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان نوش‌آبادی، چهره ماندگار تبلیغ و استاد حوزه و دانشگاه رفتیم تا ضمن پرداختن به مفهوم علوم غریبه و حقاق آن از نگاه قرآن و حدیث، راه‌های خلاصی و نجات از شر طلسمات و دعا‌هایی که از این طریق بر افراد وارد می‌شود را بررسی کنیم.

وی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به مفهوم و تاریخچه علوم غریبه، گفت: یکی از مباحثی که از گذشته‌های بسیار دور که شاید بتوان گفت عمر آن به عمر بشر می‌رسد، مسئله علوم غریبه و موضوعات پیرامونی آن است. این علوم همانطور که از نام شهرت گرفته آن پیداست، دانش و علمی است، پنهانی و مخفی که به وسیله آن، انسان در ابتدا از راز‌ها و امور پنهانی می‌تواند آگاهی پیدا کند و بعد به معلوماتی دست پیدا می‌کند، که می‌توانند در ظاهر نباشند و راه آگاهی آن را کسی نبیند. این علوم می‌تواند با هدف منفعت یا ضرر رساندن باشد و یا می‌تواند منفعت گرفتن و یا دور کردن ضرری باشد که انسان آگاهانه و یا ناآگاهانه کسب کرده و گرفتار آن شده است.

وی افزود: زمانی که بزرگان علوم غریبه اقسام و مصادیق آن را مانند کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا و ریمیا تعریف می‌کنند، واقعیت و مصادیق این مسائل را هم مطرح می‌کنند؛ برخی از بزرگان حدیث و تفسیر هم مانند علامه طباطبایی در المیزان، علومی را مانند جفر، رمل، کیمیا، طلسمات، ریمیا و مانند این‌ها را به عنوان علوم غریبه که امروزه هم مسئله فال، تفأل و استخاره به آن‌ها اضافه شده است را شامل این علوم دانسته‎اند. در مواردی هم بیان کرده‌اند که از طریق برخی موارد مانند قهوه، انداختن تاس و یا ورق و امثال این موارد و همچنین سلسله کلمات آگاهی‌هایی را مطرح می‌کنند. همچنین ما در کتب فقهی در بحث کتاب قضاوت، شهادت، دین، مکاسب محرمه و بعضا در باب تقلید در باره این مسائل صحبت‌هایی را شنیده‌ایم.
 

علت پرداختن به این مسائل

حجت‌الاسلام خادمیان تصریح کرد: علت پرداختن به این مسائل هم آن است، که به عنوان مثال آیا می‌توان از طریق این علوم فهمید کدام فقیه اعلم است و آیا می‌توان از این راه متوجه اعلام بودن فقیه شد و از او تقلید کرد؛ و یا در مواقعی که یک قاضی در پرونده قضاوت‌اش متحیر مانده و دلایل طرفین نمی‌تواند بر دیگری غلبه کند، آیا او می‌تواند از راه علوم غریبه حق و باطل را تشخیص دهد؟ و به همین جهت در کتاب قضاوت و شهادت‌دادن، فقهای ما وارد بحث شده‌اند.
 

صرف فراگیری و آموختن علوم غریبه از نظر فقهای ما اشکالی ندارد

وی اظهار کرد: صرف فراگیری و آموختن علوم غریبه از نظر فقهای ما اشکالی ندارد و آنچه که باعث حرمت آن می‌شود چند نکته است که معمولا افراد در این نکات و روابط گرفتار می‌شوند. یکی از موارد این است که مفسده‌ای در آن مترتب نباشد و دوم اینکه به نوعی سحر و جادو نباشد. مرحوم محمد‌حسن نجفی، معروف به صاحب جواهر، بندی را در این رابطه طرح می‌کند و می‌فرماید که اگر برای دفع ظلم و ضرر و یا برای اینکه دفع ستمی باشد که بر ما حادث شده و یا اینکه بخواهد آگاه بشود از چیزی که بعدا ممکن است از آن غافل و گرفتار شود می‌تواند آن را فرا بگیرد، اما در هر حال اجازه نمی‌دهند که مبنای فعل و افعال انسان بر این اساس باشد. به عنوان مثال به فردی بگوییم که چرا فلان عروسی را نرفتی؟ و پاسخ بدهد که فال گرفتم و یا از طریق علوم غریبه، جفر و رمل به این نتیجه رسیدم که نباید این مجلس را بروم و برای من خوب نیست و یا می‌پرسند که چرا دخترت را به فلانی ندادی و بگوید که از طریق علوم غریبه متوجه شدم که این‌ها به طلاق می‌رسند و این‌ها اشتباه است.
 

مبنای فعل انسان نباید این علوم قرار گیرد

چهره ماندگار تبلیغ با تاکید بر اینکه مبنای فعل انسان نباید این علوم قرار گیرد، تصریح کرد: مرحوم صاحب جواهر نکته‌ای را در این خصوص می‌فرمایند که اگر می‌بینید دشمنان مومنین، اسلام و دیوانگان از این علوم در حال استفاده هستند و با آن به دنبال ضرر رساندن به مسلمانان هستند، ایراد و اشکالی ندارد که عده‌ای این علوم را فرا بگیرند و برای دفع و مقابله با ضرر‌هایی که آن‌ها از طریق این علوم به مسلمین می‌رسانند به مقابله بپردازند. این نشان می‌دهد که این علوم به عنوان یک عملکرد برای مومنین نباید مطرح باشد، مگر اینکه مجبور باشند و یا برای دفع ضرر آن‌ها آنرا فرا بگیرند.
 

اسلام به ما می‌گوید...

حجت‌الاسلام خادمیان اظهار کرد: اسلام به ما می‌گوید این شاخصه‌ها را ببینید و اگر کسی ندید و بعد از آن گرفتار شد به دنبال حل مسئله از طریق این علوم و طلسمات می‌رود. مثلا می‌گویند اگر فلان طلسم را بنویسید و آن‌را با خود به همراه داشته باشید این زن دیگر طلاق نمی‌گیرد و یا مهر فلانی با فلان طلسم بیشتر می‌شود. مرحوم شیخ صدوق (ره)، در کتب من‌لا یحضر نقل می‌کند: «زنی خدمت رسول خدا (ص) رسید و به ایشان عرضه داشت، که‌ای پیامبر خدا (ص)، من شوهر بداخلاقی دارم که هرکاری کردم اخلاق او خوب شود، نمی‌شد؛ به همین خاطر پیش یکی از طلسم‌نویسان و ساحران مدینه رفتم و طلسمی را برای من نوشت که از آن زمان تا امروز، شوهر من آرام شده است؛ آیا من کار خوبی کرده‌ام؟ پیغمبر خدا (ص)، رویشان را از او برگرداندند و در پاسخ به این زن می‌فرمایند:‌ از من دور شو که در آتش تو گرفتار نشوم. تو به نجاستی گرفتار شده‌ای که آب هفت آسمان هم تورا پاک نمی‌کند».
 

اسلام منع مجوز استفاده از این علوم را صادر کرده است

این استاد حوزه و دانشگاه تصیرح کرد: حال ببینید این خانم به‌خاطر یک کار خوب و فضیلت و در جهت خوش‌اخلاق کردن یک مسلمان این طلسم را گرفته است؛ اما خاتم انبیاء(ص) با او شدیدا برخورد می‌کند و ضمن اینکه رویشان را از او بر می‌گردانند می‌فرمایند: «از من دور شو که من در آتش تو گرفتار نشوم». اینجا معلوم می‌شود این کار چقدر خطر و ضرر دارد که پیغمبری که به عنوان یک فرد نقشی در این مسئله نداشته می‌فرمایند من هم به آتش تو ممکن است گرفتار شوم؛ عمق این گناه را هم زمانی متوجه می‌شویم که می‌فرمایند: «به نجاستی گرفتار شده‌ای که آب هفت آسمان هم تورا پاک نمی‌کند»؛ این تنها یک مورد از روایات است که به ما می‌گوید حتی برای کار‌های خیر هم به این ابزار متوسل نشوید؛ لذا باید اگر مثلا همسرتان بد‌اخلاق است باید صبر و مقاومت کنید. تمسک به این کار‌ها حتی برای موارد خیر هم توصیه نشده است و اسلام هم منع مجوز استفاده از این علوم را صادر کرده است و فقهای ما فتوا‌های مشهودی را در این خصوص بیان کرده‌اند.
 

عالمان به این علوم، از تعداد انگشتان دست هم کمتر هستند

وی با تاکید بر اینکه عالمان به این علوم، در طول تاریخ و در هر زمان و دوره‌ای شاید از تعداد انگشتان دست هم کمتر هستند، به ایکنا گفت: مدعیان این مسائل امروز آنقدر زیاد هستند که هر انسان جوان، نوجوان، زن و مردی کاغذ و قلمی را در دست گرفته و داعیه‌دار گرفتن فال و طلسم می‌کنند و یا دیوانی را در دست دارند که مثلا علوم غریبه را می‌دانند و این نشان می‌دهد که مدعیان این علوم زیاد هستند؛ و متاسفانه مردم ما در این زمینه تحقیق نمی‌کنند، چراکه گرفتاری‌هایشان زیاد است و با دیدن صحنه‌هایی و یا گفته‌های از دیگران جذب آن‌ها می‌شوند و در نهایت گرفتار این مسائل می‌شوند. اما عالمان حقیقی علوم غریبه، در هر دوره‌ای بسیار کم بوده‌اند و در عصر و دوره‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، شخصیت‌هایی که واقعا به یک آگاهی و علم واقعی نسبت به این علوم رسیده‌اند در کل دنیا شاید به ۱۰ نفر نرسیده باشند.
 

اساتید علوم غریبه در مورد این علوم چه می‌گویند

حجت‌الاسلام خادمیان ادامه داد: تاکنون با چندین نفر از این افراد ارتباط داشته‌ام و با یکی از کسانی که شاید در کشور نفر اول است و چند کتاب هم در این خصوص نوشته، که متاسفانه در غفلت وزارت ارشاد چاپ شد و بعد از آن جلوی چاپ آن را گرفتند، شخصا سخنانی را داشته‌ام. یکی از شاگردان برجسته ایشان که تا حدودی هم به این موارد تسلط دارند و از شاگردان خود من در حوزه بودند، کتابی را در تفسیر این موارد نوشتند و اصرار کردند که بنده مقدمه‌ای برای آن بنویسم، اما من قبول نکردم؛ در حالی که بنده گاهی از ایشان چیز‌هایی را در این خصوص دیده بودم، اما خود این آقایان به من گفتند، کسانی که به این علم آگاهی و تسلط داشته باشند بسیار کم هستند. همچنین به من گفتند افراد بسیار زیادی که امروز ادعای این موارد را می‌کنند به دلیل اینکه این علوم را به درستی نیاموخته‌اند و نسبت به آن تسلط ندارند، ممکن است تا مراحلی در این مسیر موفقیت کسب کنند، اما نتیجه و انتهای آن کار ضرر و خطرات جبران ناپذیری را برای کسی که این راه را انتخاب کرده می‌آورد. حتی گفتند که وجود کتاب‌هایی در این خصوص در خانه‌ها و منازل افراد نحسی می‌آورد.
 
چهره ماندگار تبلیغ کشور با بیان اینکه گاهی برخی افراد کتاب‌هایی را از کشور‌هایی مانند هند، پاکستان و کشور‌های عربی خریداری می‌کنند و با این نیت که هرچیزی که در این کتاب‌ها گفته شده درست است و می‌توانند به آنان عمل بکنند، اظهار کرد: این درحالی است که اکثر این کتاب‌ها ناقص است؛ چراکه هرکسی به راحتی علم خودش را در اختیار دیگران نمی‌گذارد و در سایر علوم هم اینطور است. به عنوان مثال یک استاد و پزشک تمامی آنچه که در طی سال‌ها تمرین و تحصیل آموخته با یک کتاب به راحتی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد. مثل این است که فردی اطلس جراحی قلب را از بازار تهیه کند و بعد با آن کتاب شروع به جراحی کردن و عمل قلب باز بکند. هر کتابی نیازمند استادی است که آن را آموزش دهد و تنها با خود کتاب نمی‌توان کلیات علومی مانند، زبان انگلیسی، ریاضی، علوم تجربی، پزشکی و علوم غریبه را دانست. حتی رساله فارسی را هم خیلی از طلبه‌ها و آقایانی که درس خوانده‌اند متوجه نمی‌شوند و باید برای فراگیری آن به سراغ بالاتر از خودشان و اساتید این حوزه بروند تا آن را یاد بگیرند.
 

مطالعه کتاب‌های فارسی علوم غریبه فرد را استاد این حوزه نمی‌کند

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در برخی از مراکز دانشگاهی با مدعیانی روبه‌رو بودم که می‌گفتند می‌توانند دروس اخلاق، معارف و مانند این‌ها را درس بدهند و دروسی که ما در حوزه خوانده‌ایم را آموزش دهند؛ اما وقتی می‌خواستیم از آن‌ها یک امتحان ساده از رساله فارسی بگیریم به آن‌ها برخورد و جالب اینجاست که برخی از احکام ساده را هم مثلا در تفاوت آب کر و جاری نمی‌دانستند؛ لذا مسئله تنها این نیست که اگر چیزی فارسی شد ما می‌توانیم آن را به راحتی درس بدهیم. این موضوع یک متخصص می‌خواهد؛ هرچند فارسی شدن مقداری آن را سهل کرده است. مطالعه کتاب‌های فارسی در زمینه علوم غریبه فرد را استاد و مطلع در این حوزه نمی‌کند و بسیاری از افرادی که در این حوزه مدعی هستند و مدام به آن‌ها مراجعه می‌کنند از این علوم چیزی متوجه نمی‌شوند، چراکه تنها بر اساس مطالعه فارسی شده این علوم مطالبی را یادگرفته‌اند. شاید بر اساس چیز‌هایی که یاد گرفته‌اند قدم‌هایی هم داشته باشند، اما آنچیزی را که باید بدانند را قطعا نیاموخته‌اند.
 

احضار و گفت‌وگو با روح امام خمینی(ره)!

وی افزود: یکی از افرادی که در این موضوع برای خودش قطبی شده بود و بعد‌ها حکومت مقابل آن ایستاد، روزی در مسجد الجواد با او صحبت کردم و مشت او را در مقابل مریدانش باز کردم. ماجرا از آن قرار بود که خودم را به‌جای یکی از مریدانش جا زدم و از ایشان خواستم تا من را به روح امام خمینی (ره)، برای ارائه پرسشی متصل کند. بعد از چند دقیقه او به من گفت که متصل شد‌ه‌ای و هر سوالی داری بپرس؛ من هم سوال کردم که به امام بفرمایید کتاب اربعین حدیثی که جلد اولش چاپ شده، اما جلد دوم آن بر اساس فرموده خودتان، ساواک برده است، در حال حاضر کجاست تا ما برای نشر آن اقدام کنیم؟ ایشان بعد از کمی تامل به من گفتند که امام می‌گویند این کتاب را یک تاجر کتاب انگلیسی از کشور خارج کرده است و در حال حاضر در لندن است و فعلا اجازه ندارم آدرس آن را بدهم؛ بعدا آدرس را اعلام می‌کنم. همان‌جا من به ایشان گفتم که دروغ نگویید، چراکه این کتاب یک جلد بیشتر ندارد و در خصوص کتاب دیگری است که امام (ره)، فرمود ساواک نسخه دوم آن را برده است و امام اسمی هم از این کتاب نبرده است. اربعین حدیث را امام خمینی در سال ۱۳۲۸ نوشت و آن‌زمان ساواکی وجود نداشت و کتاب ایشان هم چاپ شده و در اختیار مردم است؛ زمانی‌که به‌ایشان گفتم دروغ می‌گویید، شروع به موضع گرفتن کردند و من به آن‌ها گفتم که بروید و تحقیق کنید که ماجرا دقیقا چیست تا آگاه شوید. بعدا ایشان آمدند و به من گفتند که ما تا جای خاصی می‌توانیم در این حوزه پیش برویم و تا حدی می‌توانیم ذهن‌خوانی کنیم. خودشان می‌گفتند که گاهی فردی برای زیاد شدن رزق و روزی طلسمی را از ما درخواست می‌کرد که بر اثر القا و تغییر نگاه و هرچیز دیگری کسب ایشان رونق می‌گرفت، اما بعد از مدتی دوباره رونقشان کم می‌شد و مجددا به سراغ ما می‌آمدند و ما به آن‌ها می‌گفتیم که اثر طلسم از بین رفته و باید مجددا نوشته شود.
 

آیا یک فقیه اجازه می‌دهد که آیات قرآن را در آب بجوشانیم

حجت‌الاسلام خادمیان اظهار کرد: باید در خصوص اینکه می‌گویند این طلسمات و دعا‌هایی که انجام می‌شود برگرفته از آیات قرآن کریم است، بدانیم که ما مجاز نیسیتم در هرجایی از آن‌ها استفاده کنیم. به‌نظر شما آیا یک فقیه اجازه می‌دهد که آیات قرآن را در آب بجوشانیم؟ آیا این کار جایز است؟ و حتی در استفاده از این‌ها هم آمده است که اگر مورد غلطی داشته باشیم، شیطان از همین هتک شما بهره می‌برد و در ظاهر به شما منفعت می‌رساند. یعنی، چون شما آیات قرآن را سبک کرده‌اید، شیطان هم برای اینکه شما راغب شوید و قدم بعدی را بردارید فلان کار را برایتان می‌کند و این کار از عهده شیطان به‌راحتی برمی‌آید.
 

شیطان برای ادامه این کارها به افراد منفعت می‌رساند

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در یکی از دعا‌هایش می‌فرماید که خدایا من می‌خواهم رزقم را از تو بگیرم و از شیطان نگریم. شیطان همانطور که ما را وسوسه می‌کند که شراب بخوریم می‌تواند ما را هم وسوسه کند که از مغازه‌ای که از این آیات و طلسمات استفاده کرده خرید کنیم. فرد بدون اینکه متوجه باشد یک کار شیطانی انجام می‌دهد و یک هتکی به آیه مبارک قرآن کریم می‌کند که ما متوجه نیستیم؛ و شیطان برای ادامه این کار به فرد منفعت می‌رساند؛ اینجا این مسئله مطرح می‌شود که کدام اقدام رحمانی و کدام اقدام شیطانی است. این منافعی است که شیطان به انسان‌ها می‌رساند؛ هرچند که از نگاه فرد مفید است، اما موقت، منفی، اخروی و دنیوی بدی خواهد داشت. در تاریخ هم داریم که هرکسی به شیطان خدمت کرد آسیب و ضرر آن را هم دیده است.
 

راه نجات از این طلسمات و گرفتاری‌ها

حجت‌الاسلام خادمیان در خصوص راه نجات از این طلسمات و گرفتاری‌هایی که از این طریق بر انسان وارد می‌شود، گفت: راهکار این است که ما از فقها برای مشکلاتمان کمک بگیریم. فقهای ما می‌فرمایند در هر مشکلی اگر ۱۲ مرتبه آیةالکرسی خوانده شود انسان قطعا و قریب به عمل طلسمات و جادو‌هایی که برای او خوانده شده و یا هر مشکل و بیماری که دارد نجات پیدا می‌کند. با این تلاوت هر نوع گره‌ای که در زندگی وجود دارد به برکت قرآن باز می‌شود. خدای سبحان هم خودش می‌فرماید که از طریق یک سری کار‌های نیک که پیغمبر(ص) انجام می‌داد او را از طلسمات یهودیان امن نگه داشتیم. بزرگان ما می‌فرمایند این‌کار‌ها شامل دائم الوضو بودن، دقت در طهارت، حداقل روی ۵۰ آیه از قرآن کریم را قرائت کردن، تلاوت آیةالکرسی، گفتن روزی هفتاد مرتبه استغفار، خواندن دعا‌هایی مانند کمیل و ندبه و مانند این‌ها است. در مواقعی که شاید اگر طلسمی برای فردی خوانده شده و یا اینکه می‌خواهند به او ضرر برساند و از جادو مانند آن استفاده کرده‌اند هم این کار‌ها بسیار موثر است. این را نباید فراموش کنیم که شیطان همیشه تلاش می‌کند که به مومنین ضرر برساند و دفع این‌ها با اینکارهاست و فعالیت‌هایی مطمئن و کم هزینه است که نیاز نیست دیگر فرد به سراغ شیادان این علم برود، هزینه کنند و به نتیجه هم نرسد.


منبع: خبرگزاری قرآن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.