تبیان، دستیار زندگی

وقتی ردپای خدا در زندگی گم می‌شود

وقتی ردپای خداوند در زندگی‌ات گم می‌شود، راهی جز پناه بردن به گناهان نداری؛ گناهانی که هم زندگی تو را آتش می‌زند و هم زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خدا
افرادی هستند که رعایت کامل اصول تغذیه را در پیش گرفته‌اند و هدف آنها از انجام این مهم و رسیدن به سلامتی جسم و روح خود است، ولی متأسفانه به‌ دلیل ناآگاهی یا کم‌ بودن ایمان و اعتقادات مذهبی‌شان، به‌ راحتی و بدون هیچ هراسی مرتکب گناه می‌شوند، غافل از آنکه با ارتکاب هر گناهی که شرع مقدس انجام آن را حرام اعلام است، آسیبی حتی در برخی موارد، به مراتب بیشتر از رعایت نکردن اصول تغذیه به جسم و روح خود وارد می‌کنند و دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند.

ساختار روح مثل جسد مادی نیست و این همان است که قرآن در آیه ۲۹ سوره حجر می‌فرماید: «... وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی...» نفخ یعنی دمیدن. لذا چیزی خارج از کالبد بدن وارد آن می‌شود که از جنس آن نیست و چیزی متمایز از ساختمان جسمی ماست.

وقتی با گناه این فاصله ایجاد می‌شود، آرامش جای خود را به اضطراب می‌هد. فراموشی خداوند و فاصله گرفتن از حق تعالی یک سختی در جان و دل ایجاد می‌کند.

قلب مؤمن مرکز ارتباط با خداوند است، حیف است که آلوده شود. حقیقتاً اختلال و پریشانی روان که منشأ آن گناه و دوری از خداوند است، باعث عدم تعادل ساختاری و شخصیتی شده که منجر به اختلال در مکانیزم بدن انسان می‌شود و انواع بیماری‌ها را به همراه خواهد داشت.

از مهمترین علل بروز آسیب‌های اجتماعی نبود هویت است؛ بی‌­هویتی باعث می­‌شود فرد مستعد دچار هرگونه تخلفی شود؛ کسی که هویت فکری و فرهنگی خود حتی هویت خانوادگی را از دست بدهد، تبدیل به فردی بی­‌هنجار و بی­‌هویت خواهد شد و آمادگی هرگونه آسیب و ناهنجاری را خواهد داشت.

عامل دیگر ضعف ایمان و معنویت است؛ عدم پاسخگویی مناسب به نیازهای طبیعی، مادی و معنوی انسان نیز از عوامل دیگر است؛ این موارد بخشی از زمینه­‌هایی است که باعث می­‌شود چنین آسیب‌هایی اتفاق افتد. البته زمینه­‌های دیگری نیز وجود دارد از جمله اینکه افراد در خانواده­‌ها تربیت دقیقی نمی­‌شوند و تربیت فرهنگی هم از سوی جامعه انجام نمی­‌شود.

آسیب‌های اجتماعی به‌ منزله اموری که نظم عمومی جامعه را به هم می‌زنند و هنجارهای آن را مورد تعرض قرار می‌دهند بسیار حائز اهمیت هستند.

خانواده مهم‌ترین عامل مؤثر در رشد همه‌جانبه کودک است. همچنین تأثیر خانواده بر کودک بدون مقدمه با قدرت فراگیری خاصی آغاز و در سراسر زندگی فرد آشکار می‌شود.

بخش اعظمی از رفتارها، جامعه‌پذیری، احساس مسئولیت، داشتن زندگی سالم و عادی از آلودگی در خانواده شکل می‌گیرد و اگر نظارت و کنترل والدین در کنار فضای صمیمی به همراه مهر و محبت باشد، هرگز شاهد آسیب‌های اجتماعی نخواهیم بود.

فقر مادر تمام آسیب‌های اجتماعی است

فرامرز سنگری‌آبیز، کارشناس ارشد علوم اجتماعی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: والدین جوانان بزهکار در مقایسه با والدین جوانان غیربزهکار در برخورد با رفتارهای فرزندان خود مهارت کافی ندارند.

وی با بیان اینکه والدینی که عمدتاً وقت خود را خارج از خانه در محیط‌های کاری ‌سپری می‌کنند و نبود پدر و مادر در خانواده جوانان را از حمایت والدین محروم می‌سازد، ادامه داد: پرداختن به امور تربیتی صحیح فرزندان از طرف والدین، می‌تواند از گرایش جوانان به سمت رفتارهای پرخطر پیش‌گیری کند.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی‌ تصریح کرد: وجود خشونت در محیط خانه فرزندان را به زندگی بدبین می‌کند و زمینه را برای انحرافاتی مثل اعتیاد و برخی عادت‌های ناپسند دیگر در آنها فراهم می‌سازد.

سنگری‌آبیز‌ بیان کرد: فقر نیز با بسیاری از مسائل آسیب‌های اجتماعی ارتباط دارد. همچنین مشکلات اقتصادی خانواده‌ها، عدم تأمین نیازهای جسمی و روانی اغلب زمینه‌ای برای بروز مشکلات اجتماعی دیگر برای فرزندان است.

وی با بیان اینکه اگر بین اعضای خانواده ‌رابطه‌ای سالم حاکم باشد، زمینه‌های رشد و شکوفایی به روی این خانواده باز خواهد شد، تصریح کرد: با ماشینی‌ شدن زندگی بین اعضای خانواده‌ها جدایی افتاده است و آن‌ها روزبه‌روز بیشتر احساس تنهایی می‌کنند و رابطه بین فرزندان و خانواده مختل شده است.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی با اشاره به نقش نهادهایی که می‌توانند نقش مهمی را در کم کردن آسیب‌ها داشته باشند، افزود: آسیب‌های اجتماعی به‌ منزله ‌تهدیدی جدی سلامت روحی و روانی افراد جامعه به‌ ویژه نوجوانان و جوانان را با خطر مواجه ساخته که باید تدابیر جدی اندیشیده شود.  

سنگری‌آبیز بیان کرد: در جامعه‌ای که بروز آسیب‌های اجتماعی زیادی اتفاق می‌افتد تمامی نهادهای فرهنگی، آموزشی، قضایی و غیره باید نقشی پررنگ‌تری برای کم کردن آسیب‌ها از خود نشان دهند و همچنین محیط‌های شادی را برای جوانان فراهم کنند تا جوانان کمتر به آسیب‌ها گرایش یابند. 

تلاشی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

علی عرب‌نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه در شرایط کنونی آسیب‌های اجتماعی تبدیل به یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان شده است، افزود: اورژانس اجتماعی و پایگاه‌های خدمات اجتماعی محلات از مراکز بهزیستی هستند که خدمات روانشناختی ارائه می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در این مراکز بنا به نوع آسیب ارجاعات انجام می‌شود تا درمان انجام شود، تصریح کرد: زیرساخت‌ها برای بحث اورژانس اجتماعی آماده است و مشکل نیروی انسانی نداریم.

عرب‌نژاد با اشاره به مشکل عدم آگاهی افراد از خدمات این مراکز، افزود: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با جهاددانشگاهی منعقد شد، براساس بررسی‌های ایسپا مشخص شد که فقط ۱۴ درصد از مردم بیرجند اسم اورژانس اجتماعی را شنیده بودند که باید در راستای آگاه‌سازی مردم اقداماتی انجام شود.

بیشترین آسیب‌ها کدام‌اند

وی با اشاره به اینکه تنها راه کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده از خدمات اورژانس اجتماعی است، اظهار کرد: کودک‌آزاری، خشونت‌های خانوادگی و نزاع‌های درون خانواده، همسرآزاری و اعتیاد از آسیب‌های قابل توجه استان است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه منشا بیشتر این آسیب‌ها اعتیاد است، تصریح کرد: امروز مافیای آموزش بعد تربیت را جدی نمی‌گیرد در صورتی که این بعد بسیار مهم تر از آموزش است.

علت بروز آسیب‌های اجتماعی

عرب‌نژاد با تأکید بر عدم توجه خانواده‌ها به بعد تربیتی فرزندان، ادامه داد: امروز بیشتر خانواده‌ها فقط به درس و کلاس‌های مختلف درسی توجه دارند تا تربیت صحیح فرزند.

وی با اشاره به اجرای سه طرح با آموزش و پرورش برای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: از نظر میزان طلاق جز نرخ‌های پایین کشور هستیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نباید مدیریت آسیب‌های اجتماعی را رها کنیم، افزود: نزدیک ۱۹ هزار معتاد در استان زندگی می‌کنند که اکنون با تلاش‌های بهزیستی آمار اعتیاد کنترل و مدیریت شده است. هرچه بتوانیم اورژانس اجتماعی و خدمات را به مردم بشناسانیم آسیب‌ها کاهش خواهد یافت.

حقیقت این است که قلب انسان وقتی بیمار می‌شود تنها یک پزشک می‌تواند آن را درمان کند و آن خداست. به مطب آن پزشک برو، دربش همیشه به رویت باز است، دردهایت را به او بگو نگذار غم‌ها خفه‌ات کنند، بگذار تا با روح آرامش بخش خود قلبت را جلا دهد و تو بارها با خود بگو «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، تا خداوند در زمان پریشانی یاریت کند، قلبت را آرام کرده و تو را از آتش اسیب‌ها دور نگه دارد.


منبع: خبرگزاری قرآن
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.