تبیان، دستیار زندگی

علائمی که نشان می‌دهد نباید دیگر قهوه بنوشید

9 دلیل برای ترک فوری قهوه

آن‌هایی که در طول روز زیاد قهوه می‌نوشند تا بیدار و فعال بمانند ممکن است دچار لرزش دست شوند. اگر حتی فقط یک‌بار هم این اتفاق برایتان افتاده باید مصرف قهوه را متوقف کنید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قهوه
قهوه، نوشیدنی خاصی است که در تمام دنیا طرفداران خودش را دارد. خیلی از ما به قهوه عادت داریم چون فکر می‌کنیم به ما انرژی می‌دهد، کارایی‌مان را بالا می‌برد و به عملکردمان کمک می‌کند. اما این برای همه‌ی افراد در همه‌ی شرایط درست نیست؛ هرچند قهوه فوایدی برای سلامتی دارد اما دلایل زیادی هم وجود دارد که متقاعدتان کند گاهی شاید بهتر باشد قهوه ننوشید. اگر از کسانی هستید که روزانه 4 تا 6 فنجان قهوه می‌نوشید، به جز بحث اقتصادی این موضوع که موجب پس‌انداز پولتان می‌شود، با ترک قهوه ممکن است فوایدی عایدتان شود، با ما همراه باشید:


کنار گذاشتن قهوه می‌تواند باعث شود فشارخونتان پایین بیاید

نوشیدن قهوه اغلب منجر به افزایش فشارخون می‌شود که هر چند ممکن است موقتی باشد اما این افزایش فشارخون برای افرادی که در حال حاضر مشکل فشارخون بالا دارند خوب نیست. برای این افراد نوشیدن مقدار زیادی قهوه در روز می‌تواند خطرناک باشد. پرهیز از این نوشیدنی می‌تواند جلوی مشکلات این‌چنینی را بگیرد.

قهوه میزان آدرنالین را در بدن افزایش می‌دهد که اغلب تشدیدکننده‌ی اضطراب است. ضمناً قهوه می‌تواند استرستان را هم بیشتر کند. تصمیم شما به توقف مصرف قهوه می‌تواند این تأثیر را کاهش داده و راه‌حلی برای آرامش بیشترتان باشد


قهوه بعد از مدتی، دیگر به شما انرژی نمی‌دهد

یکی از دلایل اصلی نوشیدن قهوه این است که می‌خواهید کمی انرژی بگیرید و بتوانید سراغ کارهای روزمره‌تان بروید. اما واقعیت این است که بعد از مدتی، بدن نسبت به قهوه به یک سطح تحمل خاصی می‌رسد و انرژی که انتظار دارید با نوشیدن قهوه نصیبتان نخواهد شد. بنابراین اگر با این هدف قهوه می‌نوشید باید بدانید بعد از مدتی دیگر نمی‌توانید با این نوشیدنی انرژی کسب کنید.

مصرف قهوه، برخی از ویتامین‌ها و املاح را از بین می‌برد

معلوم شده آن‌هایی که به طور مرتب قهوه می‌نوشند میزان ادرارشان بیشتر می‌شود و این اتفاق می‌تواند سبب شود مواد معدنی مهمی چون منیزیم، کلسیم و پتاسیم از بدن دفع شوند. در نتیجه تعادل الکترولیت‌ها در بدن به هم می‌ریزد و این پروسه موجب از دست رفتن دیگر املاح از بدن می‌شود.

قهوه موجب پوسیدگی و لک شدن دندان‌ها می‌شود

شاید متوجه نباشید اما حتی یک فنجان قهوه در روز هم می‌تواند علت لک شدن دندان‌هایتان باشد. همچنین اگر عادت داشته باشید قهوه‌تان را شیرین بنوشید، قند موجود در آن نیز می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌هایتان بشود.


کافئین قهوه می‌تواند خوابتان را به هم بزند

خیلی‌ها عادت دارند صبح به محض بیدار شدن از خواب سراغ قهوه بروند چون قهوه یک محرک طبیعی برای مغز است. اما در بلندمدت، مصرف قهوه می‌تواند الگوهای خوابتان را به هم بزند و کیفیت خوابتان را پایین بیاورد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که قهوه می‌نوشیدند با ترک این عادت توانسته بودند کیفیت خواب شبانه خود را بالا ببرند.

کافئین بر خلق و خویتان اثر می‌گذارد

آیا شما هم اگر در ساعات خاصی از روز طبق عادت قهوه‌تان را ننوشید، احساس بی‌حوصلگی و کسالت می‌کنید؟ مصرف منظم قهوه می‌تواند نوسانات خلقی به دنبال داشته باشد. ترک قهوه می‌تواند این نوسانات را برطرف کند. به طور کلی این درست نیست که ماده‌ی خاصی بر خلق و خویتان اثر بگذارد و رفتارهایتان را دستخوش تغییراتی کند.

وابستگی به قهوه، عادت سالمی نیست

عادت به مواد هرگز سالم نبوده و نیست. هر چند قهوه مانند سایر مواد و داروهای اعتیادآور نیست اما باز هم اعتیاد به قهوه و وابستگی به آن، سالم نیست. ترک قهوه کمکتان می‌کند از این وابستگی رها شوید و بدنی سالم‌تر داشته باشید.

کافئین می‌تواند اضطراب و استرستان را بیشتر کند

قهوه میزان آدرنالین را در بدن افزایش می‌دهد که اغلب تشدیدکننده‌ی اضطراب است. ضمناً قهوه می‌تواند استرستان را هم بیشتر کند. تصمیم شما به توقف مصرف قهوه می‌تواند این تأثیر را کاهش داده و راه‌حلی برای آرامش بیشترتان باشد.

اگر رعشه و لرزش دارید باید قهوه را کنار بگذارید

آن‌هایی که در طول روز زیاد قهوه می‌نوشند تا بیدار و فعال بمانند ممکن است دچار لرزش دست شوند. اگر حتی فقط یک‌بار هم این اتفاق برایتان افتاده باید مصرف قهوه را متوقف کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.