تبیان، دستیار زندگی

تاریخچه اکونومیست

نشریه معتبر اکونومیست در سال ۱۸۴۳، توسط جیمز ویلسون، تاجر و بانکدار انگلیسی از شهر هاویک اسکاتلند و با هدف تسریع روند لغو محدودیت‌های تجاری در انگلستان، موسوم به قوانین ذرت و مقررات تعرفه واردات بنیان‌گذاری شد. او به تجارت آزاد، بین‌المللی‌سازی و حداقل مداخله دولت در بازار اعتقاد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اکونومیست
اگرچه تعرفه‌ها در سال ۱۸۴۶ لغو شدند، اما این نشریه هیج‌گاه تعهد خود به عقاید لیبرال کلاسیک قرن نوزدهم را رها نکرد.

قوانین ذرت که از طریق بستن مالیات و محدود کردن واردات غلات به گرانی نان و گرسنگی دامن زد، به زیان انگلستان بود.

تجارت آزاد از دیدگاه ویلسون اما برای همه مفید بود. ویلسون به عنوان یک تولیدکننده قصد داشت بر صاحبان کسب‌وکارها تاثیرگذار باشد. او اصرار داشت که تمام استدلال‌ها و قضایای مطرح‌شده در مقاله‌اش بر اساس واقعیات باشد و به همین دلیل این نشریه را اکونومیست نامید.

اگرچه جیمز ویلسون اکونومیست را تاسیس کرد، اما مهم‌ترین سردبیر این نشریه انگلیسی والتر بَجت (Walter Bagehot)، داماد او بود. بجت در سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۷۷ فعالیت کرد و سومین سردبیر این نشریه بود.

اکونومیست به دلایل تاریخی خود را هنوز یک روزنامه می‌نامد و در هر شماره‌اش مهم‌ترین رویدادهای تجاری و سیاسی هفته را مورد بررسی قرار می‌دهد.


او طیف وسیعی از مقالات سیاسی را به این نشریه اضافه کرد. گرایش به ایالات متحده که اکونومیست همیشه به وضوح آن را در گزارش‌هایش نشان می‌دهد، تحت تاثیر او بوده است.
به این ترتیب، نفوذ این نشریه در دوران فعالیت او افزایش یافت.
به‌گونه‌ای که لرد گرنویل، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته بود، هر گاه در مورد موضوعی مردد بود، در انتظار تحلیل‌های شماره بعدی اکونومیست می‌نشست.از دیگر دوستداران و طرفداران او وودرو ویلسون، رئیس‌جمهور ایالات متحده در سال‌های ۱۹۱۳ تا ۱۹۲۱ بود.

یکی دیگر از سردبیران مهم این نشریه والتر لیتون (Walter Layton) بود که در سال ۱۹۲۲ فعالیت خود را آغاز کرد.
اکونومیست به دلایل تاریخی خود را هنوز یک روزنامه می‌نامد و در هر شماره‌اش مهم‌ترین رویدادهای تجاری و سیاسی هفته را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این نشریه که مخاطبان آن عمدتا خوانندگان تحصیل‌کرده، مدیران و سیاست‌گذاران هستند، به‌طور هم‌زمان در شش کشور به چاپ می‌رسد. مطالب و گزارش‌ها برای خوانندگان در سراسر جهان یکسان است اما آگهی‌ها، ترتیب ارائه مقالات و گاهی اوقات طرح روی جلد در کشورهای مختلف، متفاوت هستند.


در دوران سردبیری بجت، تیراژ این نشریه تنها سه هزار و ۷۰۰ نسخه بود. در سال ۱۹۲۰ این رقم به شش هزار افزایش یافت. پس از جنگ جهانی دوم اما افزایش تیراژ این نشریه روند سریعی به خود گرفت و به ۱۸ هزار رسید. در سال ۱۹۷۰ هر هفته ۱۰۰ هزار نسخه از این هفته‌نامه منتشر می‌شد.

بزرگ‌ترین مشتری اکونومیست مردم آمریکا هستند و پس از آن بریتانیا در جایگاه دوم ایستاده است. پس از این دو کشور انگلیسی‌زبان، کانادا، آلمان و فرانسه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

اکونومیست همچنین در پی یافتن خوانندگان برخط است. این نشریه اولین بار در سال ۱۹۹۶ به‌صورت آنلاین منتشر شد و در اکتبر سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که مشترکان آنلاین آن به ۱۰۰ هزار رسیده است که نشان‌دهنده جهش بزرگی بود.
منبع: تجارت نیوز