تبیان، دستیار زندگی

تبیان بررسی کرد:

حاشیه سخنان موسوی خوئینی ها، با مهندس مهدی چمران

بخش سیاست وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در پی مصاحبه هفته گذشته سید محمد موسوی خوئینی‌ها و انتقاد از رفتار سیاسی آیت الله هاشمی و تنی چند از رجال سیاسی کشور در زمان انقلاب 57، گفتگویی با مهندس مهدی چمران ترتیب داده تا پاسخگو به چند سوال تاریخی درباره برادرش باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهدی چمران
به گزارش روابط عمومی، مهندس مهدی چمران، در پاسخ به این ادعاها می‌گوید: «دکتر چمران بدون شک یکی از پایه‌گذاران اصلی مقاومت اسلامی در منطقه است و نهالی که اواخر دهه چهل و پنجاه در لبنان غرس کرده با پیروزی انقلاب اسلامی و احیای قدرت شیعیان در لبنان، امروز درختی تنومند با عنوان حزب الله لبنان شده است. بی‌شک این قدرت‌افزایی نتیجه سختی‌ها و جانفشانی‌های مبارزانی همچون امام موسی صدر و دکتر چمران است. این دو بزرگوار با مبارزات مستمر خود، به انقلاب اسلامی و بیداری مردم مسلمان در منطقه فکر می‌کردند و در واقع، امام موسی صدر دست امام خمینی(ره) در لبنان و شهید سید محمد باقر صدر دست دیگر ایشان در عراق بود. استکبار طلبان با ربودن امام موسی صدر و به شهادت رساندن سید محمد باقر صدر در حقیقت دستان امام خمینی(ره) را در منطقه قطع کردند تا ارتباط ایشان را با مسلمین قطع و در مسیر بیداری اسلامی سنگ اندازی کنند.»
چرا چمران لبنان را برای فعالیت انتخاب کرد؟
مهندس مهدی چمران، یکی از مهم‌ترین اهداف شهید مصطفی چمران برای حضور در لبنان پیش از انقلاب اسلامی را ایجاد پایگاه نظامی و تربیت نظامی جوانان ایرانی برای مبارزه رژیم شاه عنوان کرد و گفت: چمران با دستان خالی و بدون پشتوانه در لبنان به جوانان آموزش نظامی می‌داد. امروز هم بسیاری از کادرهای اصلی و نیروهای مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دوره دیده‌های دهه 50 در لبنان و سوریه محسوب می‌شوند. ذخایر نظامی که شهید چمران برای انقلاب اسلامی فراهم آورد تا آنجا رشد کرد که قبل از 22 بهمن دکتر چمران با حافظ اسد تماس گرفته و 2 فروند هواپیمای نظامی برای انتقال حدود 400 چریک ایرانی و لبنانی به داخل ایران درخواست می‌کند که البته ساعاتی پس از آماده شدن این افراد در فرودگاه، پیروزی انقلاب اسلامی رسماً اعلام می‌شود.»
شایان ذکر است، گفتگوی اختصاصی تبیان با مهندس مهدی چمران در بخش سیاست وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در دسترس علاقمندان می باشد.