تبیان، دستیار زندگی

یک آمار شگفت‌انگیز درباره DNA

جدیدترین تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که هر گرم DNA می‌تواند تا ۴۵۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ بایت داده را در خود ذخیره کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت 
یک آمار شگفت‌انگیز درباره dna
روزانه با پیشرفت علم تکنولوژی هارد دیسک‌ها و حافظه‌های الکترونیکی جدیدی در ابعاد مختلف به بازار عرضه می‌شوند اما آنچه تحقیقات پزشکی اخیر نشان می‌دهند این است که تا کنون علم بشر موفق به ساخت این چنین حافظه عظیمی در این ابعاد بسیار کوچک نشده است.

محققان مرکز فناوری فدرال سوییس به تازگی روشی را ابداع کردند که از طریق آن می‌توان داده‌های الکترونیکی را به فرمت داده‌های قابل ذخیره در DNA تبدیل کرد. این پژوهش نشان می‌دهد که هر گرم DNA‌ دارای ظرفیت 455 اگزابایت است و این در حالی است که هر اگزا بایت برابر با یک میلیارد گیگا بایت است.

EMC در سال 2011 اعلام کرد که مجموع تمام داده‌های کامپیوتری در کل دنیا 1.8 زتابایت است. هر زتابایت برابر با 1000 اگزا بایت است. بنابراین به این معناست که فقط یکی دو گرم DNA می‌تواند اطلاعات موجود در کل دنیا را در خود ذخیره کند.

«امپایر استیت تریبون» آورده است این تحقیقات نشان می‌دهند که مقدار DNA موجود در بدن انسان می‌تواند تمام کتاب‌های نوشته شده و موسیقی‌های ساخته شده از ابتدا تا کنون را در خود ذخیره کند.

علاوه بر تمام این موارد، هر DNA می‌تواند در دمای 50 درجه فارنهایت به مدت 2000 سال داده‌هایی را که در آن ذخیره شده است را حفظ کند و اگر دما را تا حدود صفر درجه فارنهایت کاهش دهیم می‌تواند تا 2 میلیون سال این داده‌ها را در خود حفظ کند.

منبع: همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:
ساختار DNA
سیستم ترمیمی DNA
ماده ی ژنتیک