«مارموز»؛ زیر ذره بین تبیان
بخش سینما و تلویزیون وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در مقاله ای به واکاوی دلایل ناکامی «مارموز»، ساخته جدید کمال تبریزی که نشانی از فیلمهای موفق او ندارد، پرداخته است.
به گزارش روابط عمومی، سیدرضا صائمی در بخشی از متن این مقاله آورده است: «سینمای کمال تبریزی را نمیتوان در ژانر مشخصی تعریف کرد؛ او فیلمساز تجربهگرایی است که در کارنامه خود، آثار متنوع و متفاوتی در ژانرهای گوناگون ساخته است. بااینحال تبریزی بیش از همه بهواسطه دو فیلم «لیلی با من است» و «مارمولک» شناخته میشود و از این حیث او را فیلمسازی موفق در ژانر کمدی میدانند.
کمدیهایی که تبریزی ساخته در دسته کمدیهای اجتماعی- سیاسی قرار میگیرد و هرکدام در زمانه خود روی مرز خط قرمزها حرکت کرده و حتی از آن عبور هم کرده است. توقیف «مارمولک» کمی بعد از اکران عمومی مصداقی از این معنا تعبیر میشود. درواقع او بساط کمدی خود را بر بستر ایدئولوژی و سیاست پهن کرده و بهواسطه سابقه سیاسی و مورد وثوق بودن، از حاشیه امن و تضمین بیشتری هم برخوردار بوده است.
اینک «مارموز» را میتوان در امتداد این دو فیلم قرار داد که بهنوعی سهگانه تبریزی را در ساخت فیلمهای کمدی تکمیل میکند. «مارموز» البته عریانتر و بیمحاباتر، سیاست را دستمایه طنز خود قرار میدهد و کمتر نشانی از کمدی دارد. درواقع فیلم، یک طنز تصویری است که موقعیت کمیک خلق نمیکند و بیشتر مبتنی بر برخی شوخیها و متلکهای سیاسی است که در سطح جامعه یا شبکههای اجتماعی و فضای مجازی میشنویم. انگار برخی از این متلکها به نظر فیلمساز بانمک آمده، آنها را دستچین کرده و برای آنیک موقعیت تصویری خلق کرده است.»
علاقمندان می توانند متن کامل مقاله اینترنتی «یک مارمولک جعلی» را در بخش سینما و تلویزیون وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، مطالعه کنند.
کمدیهایی که تبریزی ساخته در دسته کمدیهای اجتماعی- سیاسی قرار میگیرد و هرکدام در زمانه خود روی مرز خط قرمزها حرکت کرده و حتی از آن عبور هم کرده است. توقیف «مارمولک» کمی بعد از اکران عمومی مصداقی از این معنا تعبیر میشود. درواقع او بساط کمدی خود را بر بستر ایدئولوژی و سیاست پهن کرده و بهواسطه سابقه سیاسی و مورد وثوق بودن، از حاشیه امن و تضمین بیشتری هم برخوردار بوده است.
اینک «مارموز» را میتوان در امتداد این دو فیلم قرار داد که بهنوعی سهگانه تبریزی را در ساخت فیلمهای کمدی تکمیل میکند. «مارموز» البته عریانتر و بیمحاباتر، سیاست را دستمایه طنز خود قرار میدهد و کمتر نشانی از کمدی دارد. درواقع فیلم، یک طنز تصویری است که موقعیت کمیک خلق نمیکند و بیشتر مبتنی بر برخی شوخیها و متلکهای سیاسی است که در سطح جامعه یا شبکههای اجتماعی و فضای مجازی میشنویم. انگار برخی از این متلکها به نظر فیلمساز بانمک آمده، آنها را دستچین کرده و برای آنیک موقعیت تصویری خلق کرده است.»
علاقمندان می توانند متن کامل مقاله اینترنتی «یک مارمولک جعلی» را در بخش سینما و تلویزیون وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، مطالعه کنند.