تبیان، دستیار زندگی

بررسی طرح‌های پیشنهادی سازمان نوسازی برای اراضی رها شده

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه ای که با حضور رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، از تدوین برنامه ای برای تعیین تکلیف فضاهای بی دفاع و اراضی رها شده در محدوده بافت های فرسوده منطقه 15 خبر داد و طرح های پیشنهادی در این برنامه را تشریح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهرداری
به گزارش سازمان نوسازی شهر تهران اسلامی شهر تهران، ضمن حضور در جلسه ای که با هدف تعیین تکلیف اراضی رها شده در منطقه 15 برگزار شد، نقطه نظرات و رهنمودهای لازم را در خصوص برنامه تدوین شده از سوی سازمان نوسازی برای اراضی مذکور متذکر شد.

سالاری با اشاره به اهمیت تدوین طرح پژوهشی با موضوع آسیب شناسی اقدامات مداخله ای دولت و شهرداری در محدوده بافت های فرسوده منطقه 15، خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از ظرفیت سازمان نوسازی در طی ادوار گذشته درگیر مباحث حقوقی، اسنادی، اختلاف با شرکا و ... در منطقه 15 شده که ضروری است استراتژی خروج از این محدوده را بصورت جدی تر دنبال نماید.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ضروری است سازمان نوسازی مداخله را در این محدوده در اقداماتی که اجتناب ناپذیر است همچون اجرای پروژه های الگو در زمین های زیر 100 متر و ... ادامه دهد و از پروژه هایی که دارای قابلیت واگذاری و یا فروش هستند خارج شده و سرمایه آن را صرف اجرای پروژه های بهسازی محیطی در بافت های فرسوده سایر محلات نماید.

سالاری با بیان این که رویکرد کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، رویکردی واقع گرایانه است، یاد آور شد: در خصوص تعیین تکلیف اراضی این منطقه می بایست نگاه و رویکردی متفاوت تر داشت؛ همان طور که در کلان رویکردهای گذشته مورد نقد قرار می گیرند، می بایست تصمیماتی اتخاذ کرد که چالش ها و مشکلات حقوقی، اسنادی، اختلافات و دعاوی گذشته مجدداً تکرار نشود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این جلسه ضمن ارائه تاریخچه مختصری از مداخلات صورت گرفته به منظور ادامه اجرای بزرگراه امام علی (ع) و نوسازی بافت های فرسوده در این منطقه از سال 1380 خاطرنشان کرد: در سال 80 شهرداری تهران 164 پلاک را در محله خوب بخت که در مسیر اجرای پروژه بزرگراه امام علی (ع) واقع شده بودند، خریداری کرد اما در سال 82 بر اساس بررسی های ترافیکی مسیر بزرگراه اصلاح شد.

علی اکبری توضیح داد: معاصرسازی بافت پیرامون این بزرگراه، ایده ای بود که از سوی مشاور طرح تفصیلی منطقه 15 در سال 82 پیشنهاد داده شد تا هم بافت فرسوده منطقه از وضعیتی که با آن مواجه بود خارج شود و هم انتفاع اقتصادی حاصل شود که این طرح به تصویب کمیسیون ماده 5 رسید و مقرر شد 28 بلوک (45 هکتار) در مسیر جدید احداث بزرگراه از سوی شهرداری خریداری شود.

وی با بیان این که سازمان نوسازی تا سال 1384 تملک را با تمرکز بر سه بلوک از 28 بلوک پیشنهادی پیش برد و با تغییر مدیریت و تغییر رویکردی که از دهه 70 در نوسازی وجود داشت یعنی رویکرد بالا به پایین، مداخله متمرکز و تعریف پروژه های بزرگ مقیاس، طرح در سازمان نوسازی عوض شد و رویکرد محله محور در نوسازی بافت های فرسوده مبنای اقدامات آتی قرار گرفت.

علی اکبری تصریح کرد: بر اساس رویکرد محله محور، محدوده ای به وسعت 130 هکتار در محدوده خیابان خاوران، بزرگراه بعثت، هاشم آباد و انور زاده تحت عنوان ناحیه امام علی (ع) انتخاب شد و مقرر شد طرح موضعی برای 6 محله ای که بر اساس مطالعات میدانی در ناحیه امام علی مشخص شده بود، تهیه شود.

وی در ادامه با اشاره به این که سازمان نوسازی در سال 84، 12 پروژه اولویت دار را بر اساس رویکرد جدید در ناحیه امام علی مشخص نمود و تملک را از محدوده 45 هکتاری به محدوده جدید منتقل کرد، یادآور شد: به دلیل افزایش قیمت ملک در تهران در سال84، ساکنان منطقه حاضر به فروش املاک خود نبودند و پس از برگزاری جلسات متعدد با ساکنان، ایده خانه به جای خانه پیشنهاد شد که سازمان نوسازی پروژه 85 واحدی را در مجاورت محدوده خریداری و با ساکنان تهاتر کرد که مورد استقبال واقع شد و از آن پس با دستور شهردار وقت تعریف 30 پروژه نوسازان در کمربند جنوبی شهر در دستور کار سازمان قرار گرفت.

علی اکبری خاطرنشان کرد: در سال 87 نیز با تصویب موضوع انتشار اوراق مشارکت در قانون بودجه، 8 پروژه در این ناحیه شناسایی شد و 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این محدوده منتشر شد.
 
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به تحویل پروژه های نوسازان به ساکنان بافت فرسوده منطقه 15و خروج سازمان از مداخله مستقیم در این محدوده در سال 89، به تشریح وضعیت پروژه های نیمه تمام، اراضی رها شده و مشکلات مربوط به اسناد، پایان کار املاک تحویل شده، مشکلات حقوقی و ... پرداخت.

علی اکبری با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با دفاتر توسعه محله ای و ساکنان منطقه 15 از تدوین برنامه ای برای تعیین تکلیف فضاهای بی دفاع ایجاد شده و اراضی رها شده در محدوده بافت های فرسوده خبر داد و طرح های پیشنهادی در این برنامه را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش تعریف پروژه های خدماتی و فرهنگی از طریق تعامل با ساکنان، برنامه ریزی جهت اجرای پروژه های پیشگام و پروژه های مسکن امید، احداث پاتوق های محلی، ایجاد فضای آموزشی، پارکینگ طبقاتی، کلانتری، فضای سبز، مرکز جامع سلامت و ... از جمله برنامه ها و طرح های پیشنهادی بود که با هدف الگوسازی و ارتقاء کیفیت محیطی و زندگی از سوی سازمان نوسازی شهر تهران برای اراضی رها شده و پروژه های نیمه تمام واقع در محدوده بافت های فرسوده منطقه 15 تدوین شده و در این جلسه مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت.

در خاتمه این جلسه رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد تا موضوعات مطرح شده در این جلسه در جلسه کارشناسی دیگری مورد بررسی قرار گیرد.
منبع: سازمان نوسازی شهر تهران