تبیان، دستیار زندگی

اجرای نماهای شیشه‌ای در پایتخت

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری درخصوص محدودیت استفاده از نمای شیشه ای گفت: این مصوبه لازم الاجرا، اما ممکن است در ضوابط عام و خاص با توجه به تغییرات تکنولوژیکی در کمیسیون ماده 5 میزان آن کم و زیاد شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهرداری تهران
عبدالرضا گلپایگانی روز سه شنبه در نشست خبری همایش نما در جمع خبرنگاران افزود: در کمیته های خاص درخصوص استفاده از شیشه در نما ضوابطی به طراحان اعلام شده است.

وی اظهارداشت: برای مثال در مواردی مانند نبش اتوبان حکیم و همت که تابش آفتاب ممکن است موجب ایجاد خیرگی شود ضابطه خاص دارد که تذکرات لازم در این باره داده شده است.

گلپایگانی با اشاره به اینکه محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد اضافه کرد: حداکثر سطح برای اجرای نمای شیشه ای در ساختمان 60 درصد است.

* بی توجی به نما، شهر را به جنگل ناموزون تبدیل می کند
معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در ادامه این نشست با بیان اینکه موضوع معماری یک مساله چند وجهی است گفت: باید به همه ابعاد این موضوع توجه شود.

وی افزود: در صورتی که قسمت های مختلف یک ساختمان یک نما اجرا کند شهر به جنگل ناموزون تبدیل خواهد شد.

گلپایگانی اضافه کرد: در این صورت در مواجهه با ساختمان ها حس ناامنی خواهیم کرد که بسیار بدتر از خود ناامنی است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ایمنی تاکید کرد: در این زمینه دستورالعمل ایمنی با اولویت ساختمان های بالای 8 طبقه نوشته شد.

معاون شهردار تهران از مردم درخواست کرد شهروندان در جایی که درخصوص ساختمان ها احساس خطر می کنند موارد را به سامانه 137 اعلام کنند.

وی عنوان کرد: در شهر تهران یک میلیون پارسل (بلوک و یا یک واحد ساختمانی که شامل چند آپارتمان ) وجود دارد که از شرایط یکسانی برخوردار نیستند و تنوع و گستردگی ‌آنها زیاد است.

گلپایگانی ادامه داد: کیفیت و هویت نماها باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود به گونه ای که جامعه به سمت استفاده از نماهایی که با ریشه تاریخی پیوند دارند متمایل شوند.

*همه مراکز ملزم به دریافت پروانه شدند
وی از ابلاغ دستورالعمل مربوط به الزام اخذ پروانه ساخت و ساز برای همه مراکز از جمله مراکز درمانی و نظامی به مناطق 22 گانه خبر داد و گفت: حتی مجتمع های ایستگاهی شهرداری تهران نیز باید پروانه ساخت و ساز دریافت کنند.

*تخلف میدان سپاه قابل برگشت بود
وی درخصوص ضمانت اجرایی مصوبات و تبعیت نکردن ارگان های نظامی و دولتی از این مصوبات اظهارداشت: اعمال ضوابط و مقررات باید برای مردم و دستگاه ها یکسان باشد و الزام به صدور پروانه توسط هر سازمانی آغاز کار است که برای جاری کردن ضوابط باید در ساختمان های جدید اتفاق بیافتد.

گلپایگانی به امکان کمیسیون ماده 100 در این باره اشاره کرد و افزود: جلوگیری از ادامه فعالیت براساس رای کمیسیون ماده 100 است.

وی با اشاره به تخلف میدان سپاه تصریح کرد: رهبر معظم‌انقلاب در زمینه تخلف ارگان های نظامی حکمی داده اند که این ارگان ها باید قانون را رعایت کنند و اگر موضوع میدان سپاه با تاکید بر این حکم پیگیری می شد قطعا به نتیجه می رسید.

وی ادامه داد: همچنین برای جلوگیری از امضاهای طلایی کمیته نمای مناطق با حضور اعضای شورا و نمایندگان مختلف تشکیل خواهد شد.
منبع : ایرنا