تبیان، دستیار زندگی

«درخونگاه» تعریف من از تهران است

کارگردان فیلم سینمایی «درخونگاه» از سختی‌های تولید این اثر برای ساخت و حضور در جشنواره فیلم فجر گفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 فیلم سینمایی «درخونگاه»

فیلم سینمایی «درخونگاه» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این اثر به کارگردانی سیاوش اسعدی، نویسندگی نیما نادری و سیاوش اسعدی و تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور محصول سال ۱۳۹۶ است. که قرار بود در سی و ششمین جشنواره‌ فجر حضور داشته باشد،اما این اتفاق رخ نداد.

امین حیایی، جمشید هاشم‌پور، ژاله صامتی، مهراوه شریفی نیا، افشین سنگ چاپ، محمود جعفری، نادر فلاح، پانته‌آ پناهی‌ها، منصور شهبازی، فاطمه مرتاضی، بازیگران این فیلم هستند.

 سیاوش اسعدی کارگردان در خصوص «در خونگاه» و آنچه که در داستان این فیلم اتفاق می‌افتد، به خبرنگارحوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: «درخونگاه» با کارهای قبلی من متفاوت است اما بی ارتباط با کارهای پیشین نیست.

وی افزود:«درخونگاه» با همان لهجه‌ سینمایی من ساخته و پرداخته شده و بیش از دو کار قبلی به فکر و سلیقه ام نزدیک است. ویژگی‌های خاصی در «درخونگاه» وجود دارد که این کار را بیش از کار‌های دیگر به دلم نشانده است.

کارگردان فیلم سینمایی «جیب بُر خیابان جنوبی» درباره‌ سختی‌های ساخت جدیدترین اثرش بیان کرد: کارگردانی سختی‌های فراوانی دارد، اما عشق به سینما این مشقت‌ها را برایم به شیرینی تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد:«درخونگاه» از داستانی در دهه‌ ۷۰ صحبت می‌کند از این رو طراحی صحنه، لباس و دیگر جزئیاتش بسیار دشوار بود. ساخت فیلم دهه‌ هفتادی از ساخت فیلمی برای مثلا دهه‌ ۳۰ بسیار دشوارتر است؛ چراکه به دلیل مدرنیزه شدن شهر، جزئیات فراوان صحنه (مانند کِرکِره‌ی مغازه، لباس ها، خودروها و ...) تغییر کرده و حتی ظاهر شهروندان متفاوت با امروز است که این موضوعات سختی کار را بیشتر می‌کرد.
سیاوش اسعدی

این کارگردان سینما با اشاره به علت حضور نیافتن این فیلم در جشنواره‌ دوره‌ قبل بیان کرد: با تمامی تدابیر اندیشیده شده و حمایت‌های تهیه کننده‌ کار، فیلمبرداری در ۲۳ دی ۹۶ در امامزاده یحیی به پایان رسید. تلاش کردیم که فیلم را به جشنواره سی و ششم برسانیم، اما  تدوین کار به پایان نرسیده بود و بخش‌هایی مانند موسیقی، آمبیانس و ... نیاز به اصلاح داشت. البته خدا را شکر می‌کنم که در آن دوره حضور نداشتیم چراکه فرصت کردیم  جزئیات فیلم را  به خوبی و با حوصله، بررسی کرده و محصولی خوب را محیا کنیم.

اسعدی با بیان اینکه «درخونگاه» به جشنواره فجر قبل نرسید و ما تا دو هفته‌ پیش، روی پروژه کار می‌کردیم،گفت: نمی‌دانم که چگونه ساخت برخی فیلم‌ها کمتر از یک ماه مانده به جشنواره، به پایان می‌رسند و در جشنواره حضور پیدا می‌کنند. من این هنر را  ندارم که اثر سینمایی را به این زودی آماده کنم. فیلم سازی به زمان کافی نیاز دارد و تا زمانی که کارگردان و دیگر عوامل در فرصتی مناسب، جزئیات کار را بررسی نکنند، فیلم با کیفیت تولید نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: فکر می‌کنم فیلمی که ساختم، چارچوب غلط ندارد و تمامی عناصر در جای خود، به اندازه‌ یکدیگر انجام وظیفه کرده اند. هیچ بخشی از بخش دیگر بهتر یا بدتر نیست. البته این صحبت من به معنای، بی نقص بودن فیلم نیست، بلکه مقصودم بیان توازن در میان عناصر داستان و عوامل اجرایی است.

اسعدی با بیان اینکه «درخونگاه» محله‌ای قدیمی در تهران است و من هم بچه‌ همان محله هستم،گفت: تهران را با «درخونگاه» می‌شناسم و قصه‌ای را روایت می‌کنم که مختص این منطقه است. «درخونگاه» تعریف من از تهران است. تاریخ فیلمنامه مربوط به اوایل دهه‌ ۷۰ است و عنوان فیلم، در محوریت اصلی داستان و معماری فیلمنامه ریشه دارد.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان