تبیان، دستیار زندگی

انتشار مجموعه «استخوان‌های روح» با تمرکز بر فلسفه‌ قاره‌ای

۱۰ عنوان کتاب در زمینه‌ فلسفه با عنوان کلی سری کتاب‌های «استخوان‌های روح» را با تمرکز بر فلسفه قاره‌ای و با گرایش سیاست و اخلاق توسط نشر نیماژ منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجموعه «استخوان‌های روح»

کتاب‌های «فروید و غیراروپایی‌ها» نوشته‌ ادوارد سعید و ترجمه‌ نوید حمزوی، «مدرنیسم؛ پنج خوانش سیاسی» نوشته‌ تری ایگلتون و فردریک جیمسون و ترجمه‌ محمدعلی جعفری، «متافیزیک و گمانه‌سازی جهان‌های برون‌علم» نوشته‌ کانتن میاسو و ترجمه‌ زنده‌یاد مدیا کاشیگر، «محبوس در هزارتو یا مذاب در آسمان» نوشته‌ شهریار وقفی‌پور، «وزارت فکر و دانش سیاست» نوشته‌ شهریار وقفی‌پور و محرم محمدی، «فرار به مهلکه؛ تمرین‌هایی در کار تئوریک» نوشته‌ روزبه صدرآرا، «جنگ‌های حافظه؛ بازگشت به متن فرویدی» نوشته‌ فیل مولن، سوزی اوربک و  اشلی کانوی و ترجمه‌ سپیده معتمدی، «فهم پساساختارگرایی» نوشته جیمز ویلیامز و ترجمه‌ سیدمحمدجواد سیدی، «میراث فرانسوی نیچه؛ تبارشناسی پساساختارگرایی» نوشته‌ آلن د. شریفت و ترجمه‌ سیدمحمدجواد سیدی و «آینده‌ای برای نقد» نوشته‌ کاترین بلزی و ترجمه‌ حبیب رستمی، توسط انتشارات نیماژ منتشر و به‌بازار کتاب عرضه شده‌اند.

«استخوان‌های روح» نام سری کتاب‌های فلسفه‌ نشر نیماژ است که کار تالیف و ترجمه آنها با دبیری روزبه صدرآرا به سرانجام رسیده، شمارگان هر ۱۰ عنوان ذکر شده ۵۰۰ نسخه است  و به بهای ۱۲ هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده‌اند. در توضیح این مجموعه آمده است: «استخوان‌های روح، دفترهایی است در فلسفه‌ی مدرن. استخوان‌های روح، سر آن دارد تا بازنماییِ تحلیلی و دقیقی از جریان‌ها و جنبش‌های فلسفی و نظری معاصر بدست دهد.»

روزبه صدرآرا؛ دبیر این مجموعه درباره چرایی تالیف و ترجمه آنها می‌گوید: با وجود همه‌ مشکلاتی که وجود داشت ما توانستیم معماری معناداری به‌واسطه‌ سری نخست کتاب‌های فلسفه‌مان که ۱۰گانه است به‌وجود بیاوریم؛ از این بابت معنادار چون سعی کردیم نظم ‌و نسقی منطقی و در واقع پرسپکتیوی از آن به‌دست دهیم تا بتواند استراتژی فلسفه‌ نشر نیماژ را هم توضیح دهد.

وی افزود: تمرکز ما در سری نخست کتاب‌های فلسفه‌ نیماژ بر فلسفه‌ قاره‌ای با گرایش بیشتر به دو حوزه‌ سیاست و اخلاق بوده است که گویی از ابتدای پیدایش فلسفه با آن گره خورده‌اند و به‌نوعی همزادان فلسفه محسوب می‌شوند. کسانی که در این زمینه مطالعاتی داشته باشند حتما می‌دانند فلسفه‌ قاره‌ای از فلسفه تحلیلی متمایز است و نیازی نیست چندان وارد جزییات آن شویم. 

صدرآرا درباره محتوای مجلدات بعدی این مجموعه نیز گفت: در ادامه یعنی سری بعدی کتاب‌هایمان نسبت به فلسفه‌ اسلامی با همین رویکرد یعنی رویکرد قاره‌ای اهتمام ویژه‌ای خواهیم داشت.

منبع: مهر