تبیان، دستیار زندگی

از راه‌های عدم دشمنی رفع کینه و سوءظن است

آیت‌الله رشاد گفت: یکی از راه‌های از بین بردن دشمنی رفع کینه و سوءظن در سینه خود و دیگران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت‌الله رشاد

آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» روز دوشنبه(۱بهمن) پیش از آغاز درس خارج فقه که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با استناد به فقراتی از بیانات امیرمومنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه گفت: اگر می‌خواهید دیگران نسبت به شما حقد و کینه نداشته باشند شما نیز نباید درباره آنها حقد و کینه داشته باشید.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حقد و کینه سبب ایجاد دشمنی است، عنوان کرد: یکی از راه‌هایی که دشمنی را در بین افراد از بین می‌برد نبود کینه و نیت سوء نسبت به آنان است، کسی که نسبت به دیگران کینه و دشمنی دارد نباید انتظار داشته باشد که دیگران با او دوستی کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه انسان جاذبه و دافعه دارد، اظهار کرد: انسان به عنوان موجود زنده نمی‌تواند همواره جاذبه داشته باشد بلکه دافعه هم دارد به همان میزان که در کاستن دشمنی تلاش دارد محبت دیگران را جلب می‌کند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه انسان نسبت به حوادث اطراف خود موضع و واکنش نشان می‌دهد، ابراز کرد: امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند دشمنی و کینه‌توزی بدون منطق و غیرعقلانی سبب دشمن‌تراشی می‌شود، چنین افرادی خیرخواه، مشفق، دلسوز دیگران نیستند بنابراین نباید از دشمنی دیگران شکایت کنند.

وی افزود: امیرمومنان امام علی(ع) درباره شرزدایی و از بین بردن سوءظن در وجود خود می‌فرمایند که باید آن را در درون خود ریشه کن کنید اما برای شرزدایی دیگران باید کینه و سوءظن را درو کنید، در درو کردن انسان آنچه را بیرون زمین است برمی‌دارد و ریشه کن نمی‌کند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در ادامه بیان امیرمومنان امام علی(ع) تصریح کرد: انسان برای اینکه با او دشمنی نکنند باید کینه و سوءظن نسبت به دیگران را از سینه خود ریشه کن کند اما نمی‌تواند کینه را در دل دیگران ریشه کن کند بلکه می‌تواند آن را درو کند که فقط معلوم نباشد.

منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.