تبیان، دستیار زندگی

معرفی شهدای عرصه هنر در کتاب "جلوه جمال"

کتاب "جلوه جمال" که به معرفی شهدای عرصه هنر اختصاص دارد، شنبه 29 دی ماه رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 کتاب

 کتاب "جلوه جمال" کوششی قابل ستودنی است که با هدف شناسایی شهدای هنرمند مرد و زن سراسر کشور به چاپ رسیده است.  

این شهدای عرصه هنر در بخش‌های شعر، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، رسانه، گرافیست، کاریکاتوریست، عکاسی، سرود، معرق‌کاری، کارگردانی، شعر، فیلمنامه، صنایع دستی، فیلم‌سازی، فیلمبرداری، نقاشی، طراحی، خطاطی، مجسمه‌سازی، منبت‌کاری و آواها و نغمات فعالیت داشتند.

کتاب به هنرمندان شهیدان هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل و شهدای انقلاب اسلامی اختصاص دارد.

کتاب "جلوه جمال" با ارائه عکس شهیدان هنرمند در سمت راست و تصاویری از آثار آنان همراه است و در ادامه مشخصات شناسنامه‌ای و بخشی از زندگی‌نامه آنان منتشر شده. همچنین قسمتی از وصیت‌نامه شهیدان در صفحه مختص به خودشان به چاپ رسیده است. 

در صفحه‌ای که به شهیدحسین قشقایی اختصاص دارد، می‌خوانیم: "شهیدحسین قشقایی در سال 1327 در خانواده‌ای از ایلات قهرمانان‌پرور شیراز متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسط را در شیراز به پایان رساند و سپس وارد دانشکده هنرهای دراماتیک تهران شد. در سال 1352 در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر این دانشکده فارغ‌التحصیل شد. حسین علی‌رغم تمامی دشواری‌ها از پای ننشست. محیط‌های به اصطلاح روشنفکرانه را رها کرد و به میان مردم رفت و مدت‌ها در مناطق جنوب شهر تهران به نوجوانان تهی‌دست و ستمدیده درس آزادگی، آگاهی و هنر انقلابی داد. روز 6 دی ماه 1357، همراه دیگر برادران و خواهران مجاهد و مبارزش در تشییع جنازه استاد شهیدنجات‌اللهی شرکت کرده بود. وقتی مزدوران رژیم، مردم را به رگبار گلوله بستند، حسین به نجات مجروحان شتافت. زنی تیرخورده را به مکان امنی رساند و هنگامی که دیگر بار به صحنه پیکار بازگشت، به رگبار گلوله‌اش بستند. حسین در خون خود غلتید و زیباترین صحنه "هنر خوب مردن" را به نمایش گذاشت، با شهادتش رسالتی دیگر برای هنر و هنرمند متعهد قرار داد".

در ادامه بخشی از وصیت‌نامه شهید با عنوان "دل نوشته‌های شهید" ارائه شده است: "هنرمندان! بیاید شرقی و آزاده باشیم، نه غربی و آواره. بیایید در تولید اقتصادی جامعه سهیم بشویم، در نبرد شرکت کنیم و انسان باشیم و هر چه را که به عنوان هنر- از نقاشی تا موسیقی به ما تحمیل کرده‌اند یکسره به دریا بریزیم، هر چه که هنر را به نفع امپریالیسم، صهیونیسم و اشرافیت به زنجیر کشیده، خردش کنیم و با آخرین نیروی ممکن بر تار و پود هنر و هنرمند مرتجع بکوبیم، رسوایشان کنیم. دیگر موقع آن رسیده که هنرمندان متحد شوند، در یک صف گردهم آییم و عمل کنیم". 

در قسمتی از پیش‌گفتار این کتاب به قلم علیرضا بکایی نیز آمده است: "این مجلد گوشه‌ای از معنویت همراه با طراوت هنر را در سال‌های نه چندان دور به تصویر می‌کشد و مردان مردی را در آینه زمان جلوه‌گر می‌سازد، که مردان هنر بودند و سوغات بازار شهادت. روح بلندشان همواره سایه‌گستر و پامبر ذوق‌بندگی و شور خدایی زیستن. ما برآنیم تا در گامی هر چند دیرهنگام، تقدیری نه درخور شان آنان که شهیدان را خداوند زیبایی‌آفرین تعریف نموده است بلکه با برگزاری یادواره‌ای، وظیفه خودمان را در ادامه راه آنان مرور کنیم. گرامی‌داشت این عزیران مقوله‌ای است که هنوز بسطی نیافته و رخساری چندان ننموده است و شاید این کتاب از نخستین‌ها در این وادی باشد. آنچه در این کتاب آمده قطره‌ای است از دریای برکات به جا مانده از این شهیدان".

موسسه توسعه هنرهای معاصر این گام را برای انتشار کتاب "جلوه جمال" برداشته است و بیش از 7 هزار شهید هنرمند شناسایی شده‌اند و در اولین کتاب این مجموعه 297 تن از شهدای رسانه معرفی شده‌اند و این روند در مجلدهای بعدی با کامل شدن اطلاعات ادامه می‌یابد.

کتاب "جلوه جمال" با زیرعنوان معرفی شهدای عرصه هنر در شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 13 هزار و پانصد تومان توسط دبیرخانه یادواره جلوه جمال به چاپ رسیده است.

این کتاب در مراسم نکوداشت شهیدحسین قشقایی ، شنبه 29 دی ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد. این مراسم به همت موسسه توسعه هنرهای معاصر و همکاری مجموعه تئاتر شهر در تالار قشقایی برگزار شد.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تاکید بر این که باید شهدا و هنرمندان ۵۶ و ۵۷ را بهتر و بیشتر بشناسیم، گفت: امیدواریم که در چهل سالگی انقلاب بتوانیم تصویر روشن‌تری از اهالی فرهنگ ارائه کنیم. هنرمندان و سایر اصحاب فرهنگ در دوران انقلاب با سلایق و گرایش‌های مختلف اما در مسیر داشتن ایرانی آزاد و مستقل هم‌جهت بودند و ما بخش‌های ناخوانده‌ای از هنر داریم.

او افزود: کتاب "جلوه جمال" چندی پیش درباره هنرمندان شهید منتشر شد. ما باید نقشی که هنرمندان داشتند را بیشتر بدانیم و این بهانه‌ای است تا از افرادی که در این رستاخیر نقش داشتند یادی کنیم
منبع: هنر آنلاین