تبیان، دستیار زندگی

دلایل درد شانه

چرا شانه هایتان درد می‌کند

مفصل شانه از چند استخوان تشکیل شده که آسیب دیدگی آن ها می تواند منجر به درد شانه شانه شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانمی پنجاه ساله هستم که مدت دو ماه است شانه دست چپم درد می کند و برایم محدودیت های حرکتی به وجود آورده است. لطفاً بفرمایید علت درد شانه ام چیست؟


درد شانه از دردهای شایع ارتوپدی است و تشخیص دلایل درد آن نیازمند بررسی دقیق و تخصصی است.
درد شانه


گاهی علت درد شانه را فرد می تواند خود تشخیص دهد بطور مثال :
- درد شانه در اثر آسیب هایی مانند زمین خوردن که بر اثر ضربه وارد شده اند.
درد شانه در اثر وارد شدن فشار ناشی از بلند کردن اجسام سنگین.
- درد شانه ناشی از خوابیدن و قرار گرفتن دست‌ ها در وضعیت نامناسب.

برخی از دلایل درد شانه

آرتروز شانه: آرتروز شانه یکی از انواع شایع آرتروز مفاصل بدن است که سبب بروز درد، التهاب و کاهش دامنه حرکتی شانه می شود. مفصل شانه از مفاصل پرتحرک بدن است که به همین دلیل نیز امکان ابتلا به بیماری های همچون آرتروز در آن بالا است.

شکستگی شانه: شکستگی شانه از آسیب های شایع اسکلتی است که موجب بروز درد شدید شانه، محدود شدن حرکات شانه و اختلال در عملکرد طبیعی شانه می شود.

شانه منجمد: شانه منجمد یا یخ زده یا کپسولیت چسبنده یکی از شایع ترین آسیب ها و دلایل درد شانه است که با خشکی و کاهش انعطاف پذیری مفصل شانه همراه است. فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی مخصوص شانه موثرترین راهکار در بهبود وضعیت حرکتی شانه و تسکین علائم بیماری است.

پارگی تاندون های شانه: پارگی تاندون ها اغلب در نتیجه فرسایش تاندون ها بطور تدریجی رخ می دهد.

سندرم گیر افتادگی شانه: این عارضه که به علت ایجاد اختلال در فضای ساب آکرومیال رخ داده و سبب تحت فشار قرار گرفتن عناصر بافت نرم شانه و آسیب به آن ها می شود از دلایل درد شانه است.

در صورتی که برای معاینه دقیق تر شانه شما به آزمایشات تصویربرداری نیاز باشد، پزشک برای شما آزمایشاتی مثل عکس برداری با اشعه ایکس و ام آر ای را تجویز می کند. همچنین ممکن است انجام آزمایش خون نیز توصیه شود.


سایر دلایل درد شانه

1. درد ارجاعی از گردن و دست ها
2. کشیدگی بیش از حد عضلات و تاندون های شانه
3. پوکی استخوان
4. قوز پشت
5. تنگی کانال نخاعی
6. فیبرومیالژیا
7. بیماری های قلبی
8. بیماری های ریوی
9. سرطان ریه
10. عفونت ریه
11. حمله قلبی
12. بیماری های کبدی
13. بیماری های کیسه صفرا
14. بیماری های گوارشی مانند زخم معده  

درد شانه گاهی اوقات از گردن ایجاد می شود. با بررسی علت گردن درد و رفع آن می توانید به درمان درد شانه کمک کنید. دلیل این امر این است که عصب ها و عضلاتی که از گردن شروع می شوند در مسیر خود به سمت بازو از شانه عبور می کنند. عصب های گردن نیز از طریق شبکه بازویی به سمت بازو حرکت می کنند. درد گردن و شانه ممکن است تا بازو گسترش پیدا کند. گردن درد عمدتاً در سر شانه‌ها احساس می شود، در حالی که شانه درد عموماً در قسمت بالای بازو احساس می شود.

تقریبا سخت ترین بیماری گردن دیسک گردن می باشد. ماده غضروفی بین مهره های گردنی جلو می آید و موجب فشار روی اعصاب گردنی می شود و همچنین یک واکنش التهابی بسیار شدید را ایجاد می کند. اغلب درد یا بی حسی یا گزگز  و مورمور به دست ها تیر می کشد. خصوصاً وقتی این درد به دست چپ تیر میکشد عده ای درد دست چپ و بیماری قلبی را مرتبط می دانند و به دنبال درمان آن می روند. درد گاهی فقط در دست ها احساس می شود بدون آنکه فرد دردی را در گردن خود به یاد آورد. 

برای پیدا کردن علل شانه درد به یک معاینه جامع نیاز خواهد بود. پزشک به دنبال اختلالات فیزیکی، تورم، تغییر شکل یا ضعف عضلانی خواهد بود و نواحی حساس را بررسی خواهد کرد. وی دامنه حرکت و قدرت شانه را هم مشاهده خواهد کرد. ابتدا با صحبت با شما در مورد علائم و معاینه شانه می تواند، علت درد شانه را تشخیص دهد. در بعضی از موارد، برای تشخیص علت شانه درد به آزمایش نیاز است. پزشک علاوه بر سوال کردن در مورد محل دقیق شانه درد، در مورد موارد زیر از شما سوال می پرسد:
آسیب دیدگی قبلی
عوامل تشدید کننده یا التیام دهنده درد
درد شانه که در هنگام خواب و شب شدت پیدا می کند
دردی که به صورت تدریجی یا ناگهانی ظاهر می شود
دردی که زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می دهد، برای مثال در سر کار یا در هنگام ورزش کردن

پزشک ناحیه شانه را به صورت فیزیکی معاینه می کند. وی همچنین از شما می خواهد تا بعضی از حرکات مخصوص بازو را انجام دهید. برای مثال، دست های خود را در پشت گردن خود قرار دهید و آرنج های خود را به طرفین بکشید.

در صورتی که برای معاینه دقیق تر شانه شما به آزمایشات تصویربرداری نیاز باشد، پزشک برای شما آزمایشاتی مثل عکس برداری با اشعه ایکس و ام آر ای را تجویز می کند. همچنین ممکن است انجام آزمایش خون نیز توصیه شود.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره سلامتی مرکز مشاوره تبیان